"Ne uitam la cateva proiecte pentru achizitie, la centre comerciale existente. In ceea ce priveste eventuale dezvoltari noi inca nu am luat o hotarare. Am vrea mai intai sa vedem cum va functiona Korona si cand va deveni centrul profitabil. Sunt multe proiecte de vanzare in tara, si ne uitam in special la centre comerciale care pot fi extinse. Astfel de proiecte reprezinta o oportunitate pe piata din Romania. Dezvoltarea de proiecte de la zero a devenit o provocare, din cauza ca retailerii ofera chirii foarte mici, iar cerintele privind investitiile pe care dezvoltatorii trebuie sa le faca pentru amenajarea magazinelor sunt foarte mari", a declarat agentiei MEDIAFAX Roxana Stanciulescu, care din toamna anului trecut ocupa pozitia de senior leasing manager al companiei Echo Investment.

Ea a aratat ca nivelul chiriilor s-a redus in urma cu trei ani cu 20-30% si a ramas de atunci la un nivel similar, in timp ce investitiile impuse de retaileri dezvoltatorilor pentru a le amenaja spatiile au crescut cu cel putin 30%.

"Retailerii vor un risc cat mai mic si pentru ca au avut experiente neplacute si rezultate foarte slabe in unele centre comerciale mai ales din afara Bucurestiului", a adaugat Stanciulescu.

Presiunea pe chirii si competitia din Brasov au determinat Echo Invesment sa modifice conceptul centrului comercial Korona, care initial prevedea dezvoltarea pe doua etaje, plus un nivel subteran de parcare.

"Din discutiile pe care le-am avut in prima jumatate a anului cu retailerii pentru inchirierea centrului comercial mi-am dat seama ca ceva era in neregula si ca proiectul n-ar fi fost functional in conditiile actuale de piata. Atunci am inceput sa ma gandesc la un proiect adaptat conditiilor pietei si nevoilor chiriasilor. Trebuia sa venim in intampinarea cererilor partenerilor nostri. Asa ca am decis sa schimbam conceptul", a spus Stanciulescu, fostul consultant in cadrul companiei de consultanta imobiliara Jones Lang LaSalle .

Noul concept prevede utilizarea intregii suprafete de teren si constructia centrului comercial doar pe un nivel, si nu pe doua asa cum se dorea initial. Echo Investment intentiona initial sa construiasca centrul comercial doar pe o parte din terenul de cinci hectare din nordul Brasovului si sa realizeze ulterior o extindere a proiectului de 10.000 de metri patrati.

Korona va avea 35.000 de metri patrati, respectiv 120 de spatii de retail, restaurante, precum si o zona de entertainment, cu sapte sali de cinema.

Citeste si:

Totodata, centrul va avea o parcare suberana. Investitia pentru constructia centrului comercial se situeaza in jurul a 100 de milioane de euro.
Constructia va incepe in primavara anului viitor si va dura maxim 18 luni.

Echo Investment a incheiat deja un contract de inchiriere cu Carrefour si este in discutii cu retaileri precum C&A, LLP Reserved (pentru brandurile Sinsay si Mohito - reprezentand intrari noi pe piata romaneasca, Reserved, Cropp Town si House), Deichmann si dm.

"Mixul de chiriasi propus vine cu branduri si magazine mai sofisticate, adresate celor cu venituri usor mai ridicate, dar si conceptele de masa deja consacrate. Credem ca orasul are nevoie de un centru comercial compact si echilibrat, care la deschidere sa aiba un grad de ocupare de cel putin 90% si care sa functioneze inca de la inceput", a reprezentantul Echo Investment, companie detinuta de al trei¬lea cel mai bogat polonez, Michal Solowow.

In Brasov au mai fost anuntate inca doua proiecte, unul pe platforma Tractorul, dezvoltat de companiile franceze Immochan si Auchan, iar altul, in sudul orasului, apartinand fondului NEPI, in jurul hipermarketului Carrefour existent, programat spre finalizare in primavara anului 2014. Niciunul dintre aceste proiecte nu a fost inceput inca.

"Cred ca doua centre comerciale vor functiona corect in Brasov, unul in sud si unul in nord", a afirmat Stancilescu.
In opinia sa, anul viitor va creste considerabil cererea din partea retailerilor pentru orasele unde nu exista competitie, precum Timisoara, Sibiu,

Craiova, deoarece nu va fi livrat niciun proiect important pe piata. De asemenea, Stanciulescu apreciaza ca mall-urile cu probleme vor avea sanse sa se reabiliteze. In acelasi timp vor avea loc si extensii de proiecte, dar mai putine investitii noi.