Daca anul trecut, la nivel national, s-au vandut sub 50 de macarale, iar alte cateva sute au fost inchiriate, pentru acest an se asteapta o dublare atat a vanzarilor, cat si a numarului utilajelor care vor fi destinate inchirierii.

Ca sa cari prin tara cea mai mare macara din Romania este nevoie de zece trailere. Doar contragreutatile care tin echilibrul ultilajului de 133 de metri inaltime cantaresc 125 de tone. La randul ei, macaraua cantareste peste 260 de tone si poate ridica o greutate de circa 400 de tone. “Daca am fi cumparat aceasta macara cu cativa ani in urma, ne-am fi uitat la ea, pentru ca nu existau comenzi de o asemenea anvergura. Asa ca am facut aceasta investitie anul trecut, iar macaraua are comenzi pentru 80% din timpul anului”, spune Adrian Stanga, coordonator de transport la compania Deme Macarale din Oradea.

Din cauza preturilor mari ale acestor utilaje, majoritatea constructorilor prefera sa inchirieze macaralele de la companiile de profil. Colosul de 133 de metri inaltime, de exemplu, este inchiriat cu 200-300 de euro pe ora. Daca cineva ar fi vrut sa cumpere un asemenea utilaj, ar fi trebuit sa plateasca pentru el aproape trei milioane de euro, dar sunt putini constructori care si-ar putea permite acest lux. Mai ales ca piata companiilor de constructii este una extrem de concurentiala, iar profiturile nu mai sunt nici ele spectaculoase. Nici cei de la Deme nu s-au incumetat sa cumpere una noua, gandindu-se ca una “second hand”, de 1,5 milioane de euro, luata in leasing, este destul de buna pentru piata romaneasca.

Cei care lucreaza in domeniu spun ca piata inchirierilor de macarale, dar si cea a vanzarilor acestor utilaje, creste cu peste 60% in fiecare an, datorita ritmului alert al constructiei de locuinte si de cladiri de birouri.

“Acum trei ani, aveam disponibila pentru inchiriat o singura macara, iar acum avem sase, si toate au in permanenta comenzi”, spune Daniel Stan, directorul companiei Kolaylik Vinc Romania SRL, reprezentant al mai multor companii producatoare de macarale printre care Acar si Disan. El adauga ca, in functie de capacitate a macaralei si de tipul lucrarii, o automacara se inchiriaza cu valori cuprinse intre 350 si 1.700 de euro pe zi, pentru un program zilnic de opt ore de lucru. “Este o piata cu un ritm de crestere foarte alert. Noi inchiriem macarale pe perioade de doi-trei ani, atat cat dureaza lucrarile pe care le avem in executie”, afirma Dan Ioan Popp, presedintele companiei de constructii si dezvoltare impobiliara Impact Bucuresti.

Dar sunt si firme de constructii care au calculat ca este mai rentabil sa-ti cumperi propriile macarale, decat sa le inchiriezi de la altii. Compania Comnord din Bucuresti, unul dintre cei mai importanti jucatori de pe piata romaneasca de constructii, are in prezent un parc de peste zece macarale proprii, cumparate de la companii din tarile vest-europene.

Sursa: http://www.capital.ro/index.php?a=24090&shift=1