In functie de marimea proiectului, de mixul de chiriasi si activitati comerciale si de diversitatea facilitatilor de divertisment si petrecere a timpului liber, centrele comerciale din Romania pot fi impartite in trei categorii.

Proiectele de prima generatie au fost deschise in perioada 2000 – 2006 si reprezinta aproximativ 32% din stocul local de centre comerciale (474.000 mp). Mixul de chiriasi este dominat de catre o ancora de food (de obicei, un hypermarket de mari dimensiuni), cu o galerie comerciala adiacenta, totalizand maximum 20.000 mp.

Mallurile de generatia a doua au fost dezvoltate incepand cu anul 2000 si sunt inca operationale, oferind o varietate mai mare de comercianti de retail si servicii. Avand suprafete inchiriabile de 20.000 – 40.000 mp, aceste malluri reprezinta 30% din stocul de spatii comerciale (456.000 mp).

Citeste si:

Proiectele de generatia a treia includ un mix complet si echilibrat de chiriasi si activitati comerciale, cu un accent puternic pe facilitatile de divertisment si petrecere a timpului liber, oferind clientilor optiuni diverse in acest sens (cinematograf, bowling, biliard, loc de joaca pentru copii si o varietate mai mare de restaurante).

„In contextul unui ritm de viata rapid si al unui mediu de afaceri competitiv, centrele comerciale se pot transforma intr-un al treilea spatiu de viata, un loc in care oamenii pot veni, in afara timpului petrecut acasa (primul spatiu) sau la munca (al doilea spatiu), pentru a se relaxa, a socializa si a face parte dintr-o comunitate. Pentru a obtine acest status, centrele comerciale de generatia a treia imbina utilul cu placutul, cumparaturile cu distractia, nevoile cu dorintele intr-un mediu confortabil, sigur si agreabil din punct de vedere estetic”, a declarat Luiza Moraru, head of retail CBRE Romania.