"Suntem deseori abordati de proprietari de centre comerciale care au zece spatii goale de 50-100 metri patrati si ne roaga sa le gasim chiriasi pentru acestea. Le propunem diverse strategii de asset management, insa acestea implica investitii in centrele respective, dar proprietarii sunt reticenti in a suporta aceste costuri. De exemplu, in Polonia exista peste 340 de centre comerciale, dintre care 170 au o vechime mai mare de 10 ani. Dintre acestea circa 100 vor fi modernizate pana in 2014. La noi acest lucru se intampla in cazuri izolate, exemplu Iris Titan sau Sibiu Shopping Centre", a spus Ravon pentru Mediafax.

Ravon considera ca circa un sfert din centrele comerciale existente pe piata din Romania ar avea nevoie de modernizari, fiind deja in faza de maturitate pe piata.

Un alt exemplu in acest sens este grupul Anchor, care va derula in perioada urmatoare un program de modernizare a celor doua centre comerciale din Romania, Bucuresti Mall si Plaza Romania. O parte din centrul comercial Plaza, afectat semnificativ de deschiderea centrului AFI Cotroceni, va fi convertita in birouri.

Schimbarea destinatiei centrului comercial a fost o masura la care au apelat si alti proprietari de astfel de proiecte (City Mall, Galleria Suceava sau Armonia Arad).

In opinia reprezentantului JLL, orice intarziere in luarea unei decizii in acest sens scade semnificativ sansele ca centrele comerciale mai vechi sa faca fata competitiei celor nou construite.

"Toti retailerii doresc sa deschida magazine in proiectele noi pentru design, structura, pentru spatiile comune amenajate la nivelul anului 2013, pentru ancore. In aceste conditii, mall-urile cu o anumita vechime au nevoie de modernizare, care poate sa le aduca o imbunatatire a mixului de chiriasi", a aratat Ravon.

Alti factori care impun modernizarea centrelor vechi sunt modificarea conditiilor economice, a clientilor, a puterii de cumparare, extinderea portofoliul retailerilor cu braduri noi, dezvoltarea comertului modern etc.

Prin modernizare se urmareste mentinerea sau cresterea cotei de piata, si astfel a veniturilor si a traficului, imbunatatirea mixului de chiriasi si a ofertei de retail pentru consumatori, upgradarea design-ului centrului, a functionalitatii si sigurantei, dar si imbunatatirea valorii centrului in cazul unei vanzari. De asemenea, in urma modernizarii, propriaterii pot oferi spatii adecvate unor chiriasi cheie si costuri de mentenanta reduse.

Citeste si:

Cele mai dese decizii ale proprietarilor de mall-uri in ultimii ani au vizat in special extinderea proiectelor existente, pentru a face fata competitiei. Printre acestea Baneasa, Arena Mall, Lotus Oradea, Iulius Mall Timisoara.

"Aceasta extensie se face in special pentru proiectele de buna calitate, cu grad de ocupare foarte mare. Se poate opta si pentru formate noi de retail alaturate cum ar fi un retail park sau stand-alone langa mall, dedicat unui chirias specific, respectiv bricolaj, electronice sau sport. Dar alte centre vor avea nevoie in scurt timp de o strategie pentru a face fata competitiei", a adaugat reprezentantul Jones Lang LaSalle.

Prin modernizare se urmareste si inlocuirea unor chiriasi neatractivi cu unii noi care sa aduca trafic, iar de multe ori se procedeaza si la imbunatatirea zonelor comune, dar si a aspectului arhitectural al centrului.

Pe de alta parte, Ravon arata ca unele centre comerciale nu sunt "atat de rele" precum sunt percepute de piata, in sensul ca retailerii prezenti in ele au vanzari bune, iar acestea ar putea sa intre in atentia retailerilor anul viitor avand in vedere ca nu va fi livrat pe piata niciun alt proiect nou.

"In lipsa unor proiecte noi, retailerii vor deschide si in centrele pe care anterior le-au exclus", a afirmat sursa citata.

In ceea ce priveste intrarea de noi retaileri in Romania, ea a aratat ca piata locala a fost lasata pe ultimele locuri de catre aceste companii din cauza situatiei economice.

"Retailerii noi vor sa vina in special in franciza, iar partenerii de franciza sunt deja suprasolicitati. Nu vin direct pentru ca nu cunosc piata si nu vor sa-si asume riscul. In plus, Romania nu are o imagine reala in afara, o imagine in care romanii sunt cu adevarat consumatori de branduri si care ar putea sa atraga noi companii, de aceea pierde in defavoarea altor tari in care retailerii vor sa se extinda. Avem nevoie de un PR de tara mai bun, astfel vom avea cu totii de castigat", a mai spus Ravon.