In urma aplicarii setului de cercetari Retail Metrics, DTZ Echinox a constatat ca, o data cu maturizarea generatiei Y, generatia nascuta intre anii 81 si 87, practic prima generatie care a crescut cu precursorul retailului modern, consignatia, o generatie care a beneficiat din plin de progresul tehnologiei si care s-a orientat in principal pe profesii din industria IT si domeniul bancar, comportamentul general fata de retail s-a schimbat.

Absorbtia generatiei Y in populatia activa il transforma pe consumatorul din generatia Y intr-un jucator important pentru retail, insa nu neaparat datorita unei cresteri a disponibilului financiar.

„Acesti consumatori au tendinta sa integreze “mall-ul” in toate aspectele activitatii sociale si familiale. Drept urmare, incepand cu 2012 am constatat revenirea pe crestere a frecventei generale de vizitare, o tendinta inversa fata de perioada 2009-2011, cand aceasta frecventa scazuse considerabil fata de nivelurile din perioada 2007-2008”, spun oficialii DTZ Echinox.

Per ansamblu, la nivel macro, piata de retail s-a stabilizat, in contextul in care numarul de noi centre comerciale inaugurate a scazut in ultimii ani (5 deschideri in 2013, 3 prefigurate pentru 2014). Desi frecventa de vizitare e in crestere, efectul benefic al acestui factor este anulat de scaderea cosului mediu de cumparaturi, iar piata se mentine constanta, diferentele fiind generate de specificul zonelor de acoperire.

„Din studiile noastre reiese ca persoanele apartinand generatiei Y folosesc centrele comerciale ca loc de intalnire si socializare, activitatea de consum fiind un scop secundar. Cu toate acestea, sunt persoane foarte mobile, deschise la nou, care testeaza produse noi si in general sunt greu de loializat. Ca divertisment sunt mai putin atrasi de concerte de exemplu decat generatiile trecute dar mai atrasi de cinematograf”, au declarat specialistii DTZ.

Citeste si:

Pentru centrele comerciale administrate de DTZ Echinox, luna decembrie a confirmat aceasta tendinta. Shopping City Suceava a avut o crestere a traficului de 18,3% comparativ cu aceeasi luna din 2012 si a continuat evolutia inregistrata pe tot parcursul anului. In Iasi, Centrul Comercial Felicia a inregistrat o crestere de 6,72%, iar Shopping City Sibiu un nivel de 7,3%. In Sibiu, cresterea traficului a fost determinata si de deschiderea Decathlon in timp ce Felicia Iasi si-a consolidat pozitia de centru comercial de convenienta. Nivelul traficului in Uvertura Mall Botosani a depasit cu peste 80% media anuala de trafic, acesta fiind prima luna decembrie de la deschiderea centrului comercial.

Stocul total de spatii comerciale moderne a ajuns la finalul anului trecut la 1,7 milioane mp, in 2013 fiind livrati 118,000 mp de retail prin deschiderile Uvertura Mall in Botosani (15,000 mp), Coral in Constanta (7,500 mp), Afi Palace in Ploiesti (29,000 mp), Promenada Mall in Bucuresti (35,000 mp) si Galati Shopping City (28,000 mp).

Retail Metrics este un produs DTZ Echinox menit sa ofere proprietarilor de centre comerciale un suport informational solid pentru o gama variata de decizii, atat cele de zi cu zi cat si cele strategice pe orizonturi de 5-10 ani. La baza, Retail METRICS reprezinta o serie de instrumente de cercetare care exploreaza comportamentul consumatorului, dinamica pietei, dar si pozitionarea centrului comercial in zona sa de acoperire.

DTZ Echinox administreaza in prezent un portofoliu de 160.000 mp de proiecte de retail, printre care centrul comercial Cocor, Shopping City Sibiu si Shopping City Suceava, in proprietatea Argo Real Estate, Felicia Shopping Center din Iasi, in proprietatea CBRE Global Investors si Uvertura Mall din Botosani aflata in proprietatea Moldova Universal.