Cei mai multi cumpara si imbracaminte și incalțaminte, "varfurile" pe acest segment inregistrandu-se la confectii in Sibiu (40% dintre vizitatorii centrului comercial inclus in studiu) si Suceava (circa 37% dintre vizitatorii Shopping City Suceava). Cosmeticele si produsele de intretinere se afla pe locul al treilea in topul articolelor cumparate, cele mai mari procente in acest sens fiind inregistrate la cumparatorii din parcurile comerciale Argo din Iasi (29%) si Sibiu (23%); produsele IT si electronicele au cel mai mare succes in Sibiu si Suceava, fiind achizitionate de circa 13% dintre cumparatorii din fiecare dintre centrele comerciale Argo din aceste orase.

Studiul a fost realizat de catre DTZ Echinox, la solicitarea Argo Real Estate Opportunities Fund, prin intervievarea unui esantion de 2.400 de persoane in orasele in care fondul detine parcuri comerciale: Sibiu, Suceava, Oradea si Iasi.

Majoritatea persoanelor au vizitat parcurile comerciale cu scopul firesc de a-si face cumparaturile, dar studiul arata ca multi au avut drept obiectiv inclusiv compararea sau verificarea preturilor produselor, cele mai mari procente in acest sens fiind inregistrate in Sibiu (15,2% dintre vizitatori) si Suceava (circa 10%). Mesajele promotionale si ofertele speciale au atras in centrele comerciale circa 13% dintre vizitatorii Shopping City Sibiu, 10,2% dintre cumparatorii din Era Shopping Park Iasi, 8,5% dintre vizitatorii Shopping City Suceava si 5,8% dintre oradenii care au intrat in Era Shopping Park Oradea.

Circa 19,5% dintre vizitatorii Shopping City Sibiu si aproape o treime dintre clientii Shopping City Suceava au vizitat centrele respective inclusiv pentru a se relaxa si a se bucura de facilitatile oferite pentru petrecerea timpului liber.

"Parcurile comerciale nu mai constituie demult doar o locatie in care oamenii isi fac cumparaturile, asa incat rolul centrelor in ceea ce priveste relaxarea si distractia este in mod firesc confirmat de acest studiu. De asemenea, conform cercetarii, campaniile de discounturi, concertele si targurile tematice sunt pe primele locuri in topul actiunilor pe care si le doresc vizitatorii si, daca in ansamblu aceasta concluzie nu ne surprinde, diferentele de la o regiune la alta sunt interesante", a aratat Graham Kilbane, COO Argo.

Citeste si:

Astfel, iesenii intervievati au plasat targurile tematice pe primul loc in topul evenimentelor care ii stimuleaza sa viziteze centrul comercial, urmate de premiile instant, in timp ce pe ultimul loc au clasat evenimentele mondene. Sibienii, in schimb, sunt atrasi in primul rand de discounturi, urmate de concerte si prefera mai putin evenimentele sportive organizate in parcurile comerciale; primele doua locuri sunt aceleasi si in ceea ce priveste centrul comercial analizat in Suceava, in timp ce oradenii intervievati au aratat ca isi doresc in primul rand multe concerte, iar abia apoi discounturi.

"In ceea ce priveste profilul demografic al vizitatorilor centrelor comerciale Argo, acesta devine din ce in ce mai interesant, segmentul principal fiind reprezentat de barbati, cu varsta mai mica de 30 de ani, care au studii universitare. In conditiile in care Romania are o populatie in proportie de 51,4% de sex feminim, conform ultimului recensamant din 2011, iar shoppingul este considerat traditional o ocupatie feminina, rezultatele studiului arata ca asistam la o transformare interesanta a publicului centrelor comerciale, care reflecta dinamica mixului de retaileri si mai ales a facilitatilor de entertainment din centrele comerciale", a precizat Graham Kilbane.

Cercetarea de piata a relevat faptul ca publicul centrelor comerciale Argo este majoritar masculin: 58,8% dintre vizitatorii din Era Shopping Park Iasi sunt barbati, iar situatia este similara in centrele ARGO din Sibiu (57,5%), Oradea (57%) si Suceava (51%). Parcurile comerciale ARGO au un public tanar, ponderea persoanelor cu varsta sub 30 de ani variind intre 37% la Iasi si 55% la Sibiu, factorii determinanti fiind mixul de magazine si facilitatile de petrecere a timpului liber disponibile in fiecare dintre centre; procentul persoanelor cu studii universitare care viziteaza centrele comerciale cuprinse in cercetare variaza intre 30% la Suceava si aproape 56% la Iasi, in conditiile in care la Shopping City Sibiu peste 15% dintre vizitatori au inclusiv studii postuniversitare.

"Cercetarile de piata pe care le efectuam periodic pentru a ne cunoaste cat mai bine vizitatorii arata o dinamica in crestere in ceea ce priveste modificarile comportamentului consumatorului si profilul acestuia; schimbarile in acest sens sunt din ce in ce mai dese si de anvergura, astfel incat "timpul de reactie" al retailerilor si centrelor comerciale este din ce in ce mai redus, acestia trebuind sa se "reinventeze" constant si intr-un ritm rapid pentru a avea succes in anii care vin", a aratat Graham Kilbane.