Capitala ofera in acest moment un nivel de 0,07 mp de spatiu tip mall pe cap de locuitor, in timp ce Polonia ofera 0,79, Praga 0,38, iar Budapesta 0,27. Pana in 2009, alte 13 mall-uri de ultima generatie se vor integra in segmentul comercial al Capitalei.

Capitala duce lipsa in acest moment de un parc comercial veritabil, cat si de strazi special amenajate pentru spatiile de retail. Prin urmare, marile centre comerciale au devenit cea mai importanta sursa de calitate pentru retaileri, a declarat Oana Iliescu, consultant in cadrul departamentului Retail al DTZ Echinox. Capitala ofera in acest moment un nivel de 0,07 mp de spatiu tip mall pentru fiecare locuitor, in timp ce Polonia ofera 0,79, Praga 0,38, iar Budapesta 0,27.

Insa tendinta puternic ascendenta de dezvoltare a pietei de retail din ultimii ani, precum si cererea tot mai mare de spatii din partea comerciantilor determina o adevarata explozie in acest segment. In acest moment Capitala nu dispune decat de patru mari centre comerciale, care insumeaza 143 mii de metri patrati, insa pentru viitor un numar de 13 astfel de centre vor fi furnizate pietei.

Astfel, daca toate proiectele vor fi duse la bun sfarsit, piata spatiilor comerciale ar putea creste de sase ori pana in 2009, ajungand pana la 557 mii de metri patrati, a mai precizat reprezentantul DTZ Echinox. Prin urmare, o data cu livrarea in piata a noilor spatii comerciale, nivelul spatiilor de tip mall pe cap de locuitor va creste pana in 2009 la 0,36 mp, echivalente celor 13 astfel de spatii aflate deja intr-un stadiu avansat de dezvoltare.

Zona de Nord, slab dezvoltata

Practic, actualele mall-uri acopera sudul, vestul si estul orasului. Surprinzator, zona de nord - considerata cea mai dezvoltata si in care locuiesc oameni cu un nivel mai ridicat al veniturilor - sta foarte slab la capitolul dezvoltari comerciale. Aceasta cu exceptia unei incercari timide - complexul Jolie Ville din Baneasa - si a doua magazine cash & carry.

Prin urmare, o dezvoltare a segmentului de retail se va face in mod obligatoriu inspre nordul Capitalei, a mai precizat reprezentantul DTZ. Pentru ca cele mai multe astfel de proiecte au un concept inovativ, vom observa o crestere a nivelului de calitate de pe piata spatiilor comerciale, odata cu intrarea in Romania a celei de-a treia generatii de shopping centre, fenomen care va alinia Romania celor mai importante centre din Europa Centrala si de Est.

Citeste si:

Astfel, o data ce aceste noi dezvoltari vor fi livrate pe piata, competitia va fi cu adevarat puternica. Interesul comerciantilor va continua sa inregistreze o tendinta ascendenta, comparabila cu ultimii doi ani. Insa, cresterea numarului si calitatii spatiilor comerciale va aduce si o diminuare a nivelului mediu al chiriilor, de la 30 de euro/mp lunar, la aproape 25 euro/mp/luna. "Consideram ca piata spatiilor comerciale va atinge, dupa 2009, un anumit grad de saturare", a mai explicat Oana Iliescu.

Orasul celor patru mall-uri

Bucuresti Mall a fost primul mall deschis in Romania, desi "in afara" fenomenul debuta la sfarsitul anilor 50. Ulterior, mall-urile au "migrat" spre provincie, inspre Oradea - Lotus Market, Iasi - Iulius Mall, Constanta - Tomis Mall si Timisoara - Iulius Mall.

In Capitala, chiar daca noua forma de comert a fost inca de la inceput pe placul bucurestenilor, cinci ani au mai trecut pana la inaugurarea unui nou mall.

In toamna lui 2004, Anchor Grup - aceeasi companie care construise si Bucuresti Mall - deschidea in partea de vest a Capitalei cel mai mare spatiu comercial din tara, Plaza Romania.

Un an mai tarziu, Jaguar Development, detinuta de investitori greci si israelieni, a investit 30 de milioane de euro in City Mall, amplasat in sudul Bucurestiului. Nu pentru mult timp, insa, segmentul de comert va fi atat de sarac in Bucuresti. Un proiect de mare anvergura, anuntat de compania Baneasa Investments, include - printre altele - si o ampla zona comerciala.