Si in 2014, preocuparea pe care operatorii de malluri ar trebui sa o aiba, in special cei care au atins o anumita maturitate pe piata, este cea a reimprospatarii, a optimizarii mixului de chiriasi, a modernizarii designului si extinderii ofertei de entertainment in concordanta cu tendintele de consum ale pietei careia i se adreseaza, a declarat, pentru wall-street.ro, Iulian Dascalu, proprietarul Iulius Group, compania care detine mallurile Iulius Mall din Timisoara, Cluj, Suceava si Iasi si ansamblul imobiliar Palas Iasi.

Zonele de entertainment devin din ce in ce mai importante pe masura ce competitia pe piata de retail este din ce in ce mai mare iar pentru a atrage publicul ai nevoie de ceva mai mult decat o oferta de shopping.

“In operarea centrelor comerciale, o tendinta spre care se indreapta din ce in ce mai repede si mallurile din Romania, cu precadere cele din pietele puternic concurentiale, este aceea de a crea un mix de experiente si nu doar o oferta atractiva de shopping. Consumatorii au devenit mult mai selectivi in preferinte, mai exigenti cu serviciile pe care le primesc si interesati sa aleaga dintr-o varietate de optiuni de petrecere a timpului liber. Sunt aspecte care fac diferenta intr-un mediu de retail competitiv”, considera Dascalu.

Iulius Mall TimisoaraCum se reflecta asta in mallurile Iulius? In principiu si pentru anul acesta planurile companiei vizeaza o actualizare a mixului de chiriasi.

“Planurile vizeaza o permanenta actualizare a mixului de chiriasi cu retaileri apreciati pe piata, astfel incat sa acoperim preferintele tuturor categoriilor de clienti. In plus, ne dorim sa atragem un public eterogen si numeros in cele cinci mall-uri din retea, caruia sa ii oferim experiente de shopping complete si posibilitati de entertainment variate”, spune Dascalu.

In reteaua de malluri a omul de afaceri au avut loc anul trecut o serie de deschideri de magazine noi care au improspatat mixul de chiriasi, printre noile inaugurari de unitati de retail numarandu-se Tommy Hilfiger, Calzedonia, Carpisa, Springfield, CCC, BSB, Nissa, MET, Timeout, MAC, Deichmann, Seroussi, Benvenuti, IPB, Yves Rocher, Brise Madame Lucie, Eponge sau Evolio.

Un Iulius Mall in Bucuresti?

In ceea ce oportunitatile pentru un nou mall Iulius, poate chiar in Bucuresti, Dascalu spune ca este dificil sa aduci pe piata din Capitala un proiect de retail competitiv.

“Bucurestiul are dezvoltari de retail cu rezultate foarte bune, cu mixuri de chiriasi performante, pozitionate in zone strategice. Un proiect nou in Capitala ar trebui sa vina cu un concept inovator, ceea ce este dificil de realizat in contextul actual. La o prima privire, sunt cateva orase mari care nu beneficiaza de o dezvoltare de retail pe masura potentialului, insa decizia de a starta un proiect viabil este influentata de numerosi factori, iar contextul economic european in care faci acest pas este la fel de important”, a completat Iulian Dascalu.

De altfel, omul de afaceri considera ca nu vom asista anul acesta la demarari sau inaugurari majore pe segmentul de retail, fiind pastrat trendul de anul trecut.“Dezvoltatorii nu si-au pierdut interesul, potential de business exista in continuare in Romania comparativ cu alte state din Europa Centrala si de Est, insa, dat fiind contextul economic, precautia ii determina sa ramana in expectativa”, spune Dascalu.

Citeste si:

Din perspectiva retailerilor puternici, “acestia vor continua sa se extinda, cu pasi mici, vizand acele centre comerciale care s-au impus pe piata, cu un mix atractiv de profile si cu un management performant”, completeaza omul de afaceri.

Prioritatea Iulius Group in 2014: Finalizarea birourilor de langa Iulius Mall Cluj

In ceea ce priveste piata de birouri, Dascalu spune ca va ramane atractiva, in special cea din orasele mari din afara Bucurestiului, care au disponibile stocuri de spatii office de calitate si in care exista cerere de extindere sau relocare din partea companiilor puternice.

De altfel pe lista de prioritati a Iulius Group in 2014 se numara pe langa consolidarea operatiunilor si finalizarea cladirii de birouri clasa A de la Cluj-Napoca, din apropierea Iulius Mall, in a doua parte a acestui an.
Cladirea de birouri, dezvoltata de Iulius Group, va dispune de o suprafata inchiriabila de 10.000 mp si a fost deja preinchiriata in proportie de peste 50% de Endava.

Odata cu inaugurarea noii cladiri de la Cluj-Napoca, Iulius Group va detine, la nivel national, o retea de 45.500 mp de birouri clasa A si proiectul Palas Iasi avand o componenta importanta de office.

“Pe segmentul office, referindu-ne strict la orasele in care suntem activi, Iasul si-a pastrat pozitionarea ca magnet pentru firmele IT, dar a ajuns si pe radarul firmelor de BPO (Business Process Outsourcing), care au inceput sa caute competente lingvistice in care orasul exceleaza (franceza, italiana, spaniola). Clujul a intrat intr-o faza de efervescenta datorita unor noi proiecte de birouri ce vor fi livrate in 2014”, spune Dascalu. In Cluj mai dezvolta cladiri de birouri si NEPI in parteneriat cu Ovidiu Sandor si Fribourg Development.

Palas Iasi

Iulian Dascalu: Prudenta din imobiliare este una sanatoasa

Uitandu-se spre anul trecut, Dascalu considera ca piata a avut o ecolutie stabila.“Cred ca acest context de stabilitate i-a incurajat pe o serie de investitori sa continue tranzactiile si extinderile, cu precadere pe piata de retail si office. Este adevarat, la o viteza mult redusa si la o scara mult mai mica fata de anii de boom, insa aceasta prudenta este una sanatoasa”, spune omul de afaceri.

Pe fondul acesta de stabilitate moderata, precum si datorita cererii din zona office, in 2013 compania a demarat un proiect nou la Cluj-Napoca, in apropierea Iulius Mall, care presupune construirea unei cladiri de birouri clasa A si reamenajarea unui parc. “In luna octombrie, in urma unei investitii in valoare de peste 2 milioane de euro, am inaugurat
acest spatiu verde de aproximativ 30.000 mp, denumit Iulius Parc, iar o luna mai tarziu au inceput lucrarile la cladirea office. Aceasta va avea o suprafata inchiriabila de 10.000 mp si urmeaza a fi finalizata in a doua parte a anului”, a mai spus Dascalu.

Mallurile Iulius si proiectul Palas Iasi detinute de omul de afaceri au inregistrat anul trecut afaceri cumulate de aproape 46 milioane euro.