Departamentul de real estate management services al Colliers inglobeaza serviciile de property management, building surveying si consultanta pentru certificarea verde a cladirilor. Piata locala de property management este in continuare sub media regiunii la ceea ce inseamna externalizarea serviciilor de property management, in Romania majoritatea proprietarilor de birouri si spatii industriale isi administreaza inhouse proprietatile, in timp ce pe segmentul de retail ponderea este aproximativ egala intre serviciile inhouse si cele externalizate.

Romania, mult sub media regiunii la externalizarea serviciilor de property management

“In regiune, pe segmentul de birouri si spatii industriale circa 80-90% din activitatea de property management este externalizata si doar 10-20% este realizata inhouse. In Romania, pe aceste segmente 60% din zona de property management este inhouse si doar 40% este externalizata”, spune Stefania Baldovinescu, care mentioneaza ca pe segmentul de retail situatia din Romania este ceva mai apropiata de cea din regiune. Astfel, din datele Colliers reiese ca pe segmentul de retail in Romania 55% din piata este externalizata si 45% este inhouse, in timp ce in regiune circa 30% din activitatea de property management este inhouse si 70% este externalizata”, a declarat Stefania Baldovinescu.

Cifrele raportate la regiune arata si mai clar ca piata locala de property management nu este inca dezvoltata, un subiect care este pe buzele tuturor celor din domeniu inca din perioada de boom. In ciuda slabei dezvoltari a pietei, profesionistii din domeniu devin un activ din ce in ce mai important in ecosistemul unei cladiri, avand in vedere ca relatia cu chiriasii devine din ce in ce mai importanta pe masura ce tot mai multe contracte de inchiriere au ajuns sau urmeaza sa ajunga la termen.

Un property manager trebuie sa fie proactiv, sa anticipeze nevoile.

“Property managerul este un mediator intre cele doua parti: proprietar si chirias, iar atunci cand property management-ul este inhouse apare un conflict de interese in aceasta activitate - ca in orice relatie, pot sa apara si conflicte, iar unul din rolurile property managerului este sa le gestioneze”, a spus Stefania Baldovinescu. Ea a explicat ca “activitatea de property management are 3 componente: prima, tenant management - este foarte important pentru un chirias sa stie ca se poate baza pe un property manager; a doua, partea operationala, care include tehnic, revizii, securitate, curatenie si alti subcontractori, iar a treia componenta este cea financiara care include facturare si raportare”.

Baldovinescu precizeaza ca tenant management-ul este din ce in ce mai important. Potrivit Stefaniei Baldovinescu un property manager trebuie sa fie proactiv. “Un property manager trebuie sa fie proactiv, sa anticipeze nevoile. Trebuie sa fii acolo chiar si in afara problemelor pentru care chiriasul te contacteaza”, a declarat Baldovinescu, care explica simplu rolul property managerului, “sa pastreze clientii fericiti in cladire”. Sefa pe property management a Colliers a adaugat ca pentru a “pastra clientii fericiti in cladire” ai nevoie de un om care sa aiba competente de natura comerciala, nu doar tehnica. In cazul Colliers, Stefania Baldovinescu spune ca este implementata aceasta strategie a proactivitatii, asa ca, si in afara problemelor, oamenii din departamentul de property management al companiei sunt prezenti si activi in relatia cu chiriasii.

Colliers isi propune o crestere de 50% a departamentului de property management in 2014

Chiar si pe o piata destul de anorexica in ceea ce priveste externalizariile, departamentul de property management al Colliers a reusit sa castige contracte noi in fiecare an de cand a inceput activitatea, ultimul fiind cel pentru cladirea de birouri Hermes Business Campus. In total departamentul are 7 proiecte in administrare: 2 de birouri si 5 de industrial.

Colliers va fi property manager pentru Hermes Business Campus

Colliers va fi property manager pentru Hermes Business Campus

In 2013 departamentul de real estate management services al Colliers a inregistrat o crestere de 150%, inregistrand afaceri de aproape jumatate de milion de dolari, iar pentru anul acesta Stefania Baldovinescu isi propune o crestere de 50%. Departamentul de property management al Colliers a fost infiintat in 2011, iar in 2012 business-ul a crescut de 5 ori. In mod natural primii ani de business au inregistrat cresteri mai mari, fiind o perioada de acumulare.

Certificarile verzi, pe val: Colliers are 16 proiecte de certificare in Romania

Tot in departamentul de real estate management services sunt incluse si serviciile de certificari verzi pe care Colliers le ofera, segment care, spune Stefania Baldovinescu, a avut o dezvoltare foarte buna. Prin serviciul de consultanta pentru certificarea verde a cladirilor, Colliers ofera consiliere in vederea obtinerii certificatelor LEED si BREEAM, atat pentru cladirile existente, cat si pentru proiectele noi.

Citeste si:

Colliers are in prezent 16 proiecte de certificare verde in Romania. In total, in regiune Colliers se ocupa de peste 25 de proiecte de certificari verzi. Cererea mare pentru astfel de certificari vine pe de o parte ca urmare a faptului ca unii chiriasi cer asta pentru a corespunde politicilor de CSR ale corporatiei, dar si pentru ca isi doresc sa obtina economii si reduceri de taxe (momentan doar in Cluj si in Timisoara exista un impozit pe proprietate mai mic pentru proprietarii de cladiri verzi-n.r.).

In acest context, moda green a prins avant si o data cu ea si businessul Colliers. “Nu cred ca m-am vazut cu vreun proprietar din Bucuresti sa nu discutam si despre green”, spune Stefania Baldovinescu.

Febra "verde", un "virus"? 20% din stocul de birouri este certificat

Febra "verde", un "virus"? 20% din stocul de birouri este certificat

Baldovinescu mentioneaza ca piata este speriata ca aceste componente green costa, insa a explicat ca ponderea in investitia totala este neglijabila. Mai mult, sunt cazuri de investitii care se pot recupera si in mai putin de un an. De asemenea, economisirile generate per cladire de birouri in urma certificarii verzi variaza intre 10%-30% pentru consumul de energie (electricitate, apa si gaz) in functie de masurile deja implementate la proiect.