"In momentul de fata nu avem o data la care va intra in vigoare noul Cod Fiscal, 1 ianuarie 2015 sau 2016. Din punct de vedere tehnic, timpul este foarte scurt pana la 1 ianuarie 2015 pentru a depune declaratiile si pentru modificarea softurilor administratiilor locale. Avem semnale din partea autoritatilor locale ca termenul sa fie 1 ianuarie 2016, termenul cel mai rezonabil, asa cred si eu ca este cel mai bine, dar urmeaza ca politicul sa decida", a afirmat joi Marinescu, sef serviciu in cadrul Directiei impozite si taxe locale din Ministerul Finantelor Publice (MFP), la conferinta "Valoarea impozabila a cladirilor conform noului Cod Fiscal" organizata de Ziarul Financiar si Asociatia Nationala a Evaluatorilor Autorizati din Romania (ANEVAR).

El a aratat ca Ministerul Finantelor asteapta inca propuneri pentru modificarea proiectului, astfel incat sa inainteze Guvernului o forma finala pana la finalul anului. Guvernul va schimba radical modul de calcul al impozitului pe cladirile firmelor, stabilit in prezent in functie de valoarea contabila, si va impune un mod de calcul bazat strict pe valoarea cladirii rezultata dintr-un raport de evaluare.

Totodata, impozitarea va fi aplicata in functie de utilizarea cladirii, rezidentiala sau nerezidentiala, si nu de tipul proprietarului ca in prezent, persoana fizica sau juridica. Cota exacta a impozitului este stabilita de consiliul local.

Reprezentantul ministerului a punctat ca impozitul in cazul locuintelor folosite ca atare nu va creste. "Este foarte important aspectul termenului, si noi suntem de parere ca aplicarea modificarii sa apara la data de evaluare 31 decembrie 2015, iar Codul Fiscal sa se aplice din 2016", afirma Adrian Vascu, presedinte ANEVAR.

Cum vor arata impozitele pe cladiri conform noului Cod Fiscal

Astfel, pentru cladirile rezidentiale aflate in proprietatea atat a firmelor, cat si a persoanelor fizice, impozitul va reprezenta 0,1% din valoarea impozabila a cladirii, iar pentru cele nerezidentiale impozitul va fi cuprins intre 0,25% si 1,5% din valoarea impozabila a cladirii, stabilita in urma unui raport de evaluare, care trebuie reinnoit o data la trei ani. In cazul in care valoarea impozabila a cladirilor nu a fost actualizata in ultimii trei ani anteriori anului fiscal de referinta, pe baza unui raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat, cu exceptia cladirilor care apartin persoanelor fata de care a fost pronuntata o hotarare definitiva de declansare a falimentului, cota de impozit va fi cuprinsa intre 5% si 10% din valoarea impozabila.

"Persoanele fizice care detin cladiri nerezidentiale (cladiri de birouri, blocuri de locuinte, spatiu comercial - n.r.) daca refuza sa intocmeasca un raport de evaluare, trebuie sa plateasca un impozit de 2% din valoarea impozabila, dar cota nu este batuta in cuie, mai discutam, in urma analizei sigur va scadea, dar nu se stie la cat", a precizat Marinescu.

El a aratat ca cea mai mare problema o reprezinta cladirile cu destinatie mixta, utilizate atat ca locuinta, cat si ca sediu de firma sau de persoana fizica autorizata. In acest caz, trebuie precizata proportia utilizata pentru fiecare destinatie, impozitul fiind calculat prin insumarea cotelor aplicate pentru fiecare suprafata in parte. Daca nu sunt evidentiate distinct ponderile destinatiilor spatiului, persoanelor fizice li se va aplica o cota de 2% asupra intregii valori impozabile calculate pentru cladirile rezidentiale. Totusi, daca cheltuielile cladirii sunt suportate de persoana care desfasoara activitatea economica, impozitul va fi cel aplicat cladirilor nerezidentiale detinute de persoanele fizice, respectiv de 0,25%-1,5% la valoarea reevaluata, sau se aplica o cota de 2% asupra valorii pentru cladiri rezidentiale daca lipseste raportul de evaluare.

"Marea problema este cea a cladirilor cu destinatie mixta, aici inca nu ne-am lamurit, suntem in dezbateri continue, vrem sa vedem cum putem sa impozitam persoanele fizice care au cladiri cu destinatie mixta, unii au inchiriat cladirea unei firme, altii au contracte de comodat, sunt multe situatii complicate. Noi suntem in dezbatere si cu autoritatile locale, cred ca am peste 30 de variante de modificare a acestui titlu, cand vom avea o varianta finala, o vom pune spre dezbatere pe site-ul Ministerului Finantelor. Acolo trebuie sa facem modificari, ne-am dat seama ca nu sunt cele mai bune formulari", a punctat Marinescu.

Citeste si:

La randul sau, Vascu a explicat ca, potrivit unor simulari realizate la nivelul ANEVAR, aplicarea cotei de 2% persoanelor fizice care au un imobil cu utilizare mixta si nu fac distinctia proportionala exacta intre cele doua destinatii va ridica valoarea impozitului foarte mult, platind peste nivelul care i-ar reveni unei persoane juridice pentru aceeasi locatie, aspect considerat inechitabil.

El a explicat totodata motivatia schimbarilor propuse de Guvern in noul Cod Fiscal privind impozitarea persoanelor fizice si juridice in functie de destinatia cladirii, spunand ca modificarile au avut ca punct de pornire solicitarile mediului de afaceri din anii trecuti, care au sesizat ca in perioada de boom economic persoanele fizice construiau cladiri de birouri, spatii comerciale pentru a evita impozitarea mai mare. Astfel, plateau impozit de 0,1% ca pentru o cladire rezidentiala, in loc de 0,25%-1,5% ca in cazul firmelor.

"Fondul Monetar International a luat cunostinta de acest caz si a recomandat sa venim cu modificari pe acest capitol si sa nu mai fie tratament discriminatoriu intre cladirile nerezidentiale detinute de persoanele fizice si cele in proprietatea firmelor, ci sa fie aplicat acelasi tratament fiscal. Astfel, ne-am angajat fata de creditorii internationali (FMI, CE si BM) sa aducem aceasta modificare Codului Fiscal", a spus Marinescu.

Atat persoanele fizice, cat si cele juridice care detin cladiri nerezidentiale trebuie sa le reevalueze periodic, la trei ani, printr-un raport de evaluare pentru a comunica autoritatilor valoarea impozabila la care se va aplica impozitul pe cladiri. Pe de alta parte, persoanele care detin mai multe proprietati in afara celei de domiciliu nu vor mai fi impozitate suplimentar odata cu intrarea in vigoare a noului Cod Fiscal, asa cum a fost aplicat sistemul in ultimii ani.

Legislatia actuala impune persoanelor fizice care au in proprietate doua sau mai multe cladiri un impozit majorat cu 65% pentru prima cladire in afara celei de la adresa de domiciliu, cu 150% pentru a doua cladire si cu 300% pentru a treia cladire si urmatoarele in afara celei de la adresa de domiciliu. Ultima forma a proiectului noului Cod Fiscal, redactata dupa retragerea documentului de pe site-ul Ministerului Finantelor arata ca aceasta impozitare suplimentara va fi eliminata.

Cum se modifica impozitul pe casa in 2015: proprietarii de apartamente vor plati mai mult

Cum se modifica impozitul pe casa in 2015: proprietarii de...

"Autoritatile locale au solicitat sa renuntam la impozitarea majorata pentru mai multe locuinte, intrucat este greu de gestionat situatia, nu au soft-uri care sa le ajute sa identifice daca o persoana fizica mai detine si alte proprietati in alte localitati. Aceasta impozitare este mai degraba una pe avere, nu pe proprietate. Avand in vedere ca trecem la impozitarea pe destinatie, daca am mentine aceasta impozitare majorata, ar fi discriminatoriu pentru persoanele juridice care detin mai multe proprietati, deci mai mult ca sigur ca se renunta la impozitarea multipla", a explicat Marinescu.