Compania austriaca Bene, care furnizeaza atat mobilier cat si solutii de amenajare pentru spatiile de birouri, a fost prezenta in cadrul festivalului Vienna Design Week, desfasurat in perioada 26 septembrie - 5 octombrie, unde a inaugurat noile concepte si tendinte care definesc angajatul viitorului si ecosistemul in care acesta isi va desfasura activitatea.

Conceptul produselor Bene este realizat din 2006 in colaborare cu firma de design londoneza PearsonLloyd, care a creat piese de mobilier menite sa schimbe dinamica si felul de a colabora ale angajatilor. Piesele de mobilier pentru birouri prezentate in cadrul showroom-ului amenajat pentru Vienna Design Week se bazeaza pe optimizarea spatiului de birouri in conformitate cu fluxurile de comunicare dintre angajati. Totodata, produsele Bene sunt menite sa tina pasul cu evolutia tehnologica si digitala.

Mobilierul propus de Bene pentru un spatiu de birouri este ales in functie de tipul de companie si cultura organizationala, partea de "consiliere" imbinand domenii precum HR, design si psihologie. Cu toate acestea, solutiile sunt testate initial de Bene. "Experimentam solutiile initial intern, dupa care le lansam, asadar spunem intotdeauna clientilor povestea noastra", afirma Sigrid Mayer, directoarea departamentului de design interior Bene.

"Biroul in sine si spatiul de birouri s-a schimbat foarte putin in ultimii 60-70 de ani. Din fericire, biroul este inca o parte importanta al acestor spatii, insa dinamica unei organizatii este in continua schimbare si in asta rezida de fapt munca noastra", completeaza Tom Lloyd, designer si partener in cadrul PearsonLloyd.

Foto: Tom Lloyd (stanga), Sigrid Mayer (dreapta)

"Oazele de spatiu" de inspiratie africana, in birourile companiilor

Compania de design PearsonLloyd s-a concentrat pe comunicarea dintre angajati, tinand cont de faptul ca interactiunea informala a devenit, in cadrul unei companii, la fel de importanta ca si cea formala. Prima colectie creata de cei doi designeri ai firmei londoneze, Tom Lloyd si Luke Pearson, in colaborare cu Bene, Parcs, s-a bazat pe specularea spatiului dintre birouri.

"Parcs este o intreaga colectie de piese de mobilier care incurajeaza si favorizeaza intalnirile informale, neplanuite si rapide, fiind construita in jurul ideii de conversatie", detaliaza Tom Lloyd.

Piesa centrala a acestei colectii este Toguna, o piesa care "provoaca" ierarhia formala dintr-o organizatie prin trecerea de la liniar la circular. Toguna este o inovatie marca Bene, construita ca o sala de intalniri de sine statatoare, izolata fonic, si care a fost gandita ca un punct nodal al zonelor informale din birouri. Lansata in 2009, aceasta piesa de mobilier are doua variante.

"Cea scurta are doar 1,5 metri inaltime si incurajeaza oamenii sa schimbe dinamica si ergonomia asezarii in spatiu. Principiul care a stat la baza acestei piese este ca atunci cand vrei sa te ridici pentru a incepe o cearta, te lovesti de tavan si te asezi din nou", explica Tom Lloyd. Designerul a fost inspirat de intalnirile informale din vestul Africii, care au la baza un aranjament circular. Pentru a studia aceste reuniuni, el a petrecut o luna in statul vest-african Mali, unde sotia sa lucreaza ca antropologist.

Colectia Parcs a fost completata de mici piese similare Togunei, gandite insa ca mici birouri circulare, numite Docklands. Aceste "oaze de spatiu", cum le descrie designerul londonez, au fost create pentru a asigura angajatilor izolarea de care au nevoie atunci cand vor sa se deconecteze. "Oricine poate intra, ele nu sunt detinute de o singura persoana, fiind dedicate experientelor individuale".

Timba - masa cu senzori, si Nice Wall - peretele digital

Noutatile pe care Bene le-a introdus in cadrul Vienna Design Week 2014 se bazeaza pe un tip de spatiu care incurajeaza comunicarea si care este instinctiv. Timba, noul concept de birou realizat de PearsonLloyd, se bazeaza pe o solutie mai degraba estetica si care este "mai putin tehnica, mai putin formala si mai putin ierarhica".

Timba este o "celebrare a tehnologiei", spune Tom Lloyd, care are mici enclave mascate in care se pot "camufla" cablurile, intrerupatoarele sau alte piese care trebuie integrate intr-un birou si care sunt mai putin estetice.

Citeste si:

Sursa foto: bene.com.

Un alt element de noutate prezentat de Bene este Nice Wall, un perete digital interactiv integrat in noua colectie a companiei. Parea software a fost realizata in colaborare cu o universitate din Austria, iar partea de mobilier a fost realizata de Bene.

Nice Wall poate fi folosit pentru intalniri, sesiuni de brainstorming si prezentari, avand optiunea de a multiplica ecranul de sapte ori, pana la 30 de metri.

Peretele digital imbina diverse tehnologii hardware si software pentru a crea un ecran digital pe care se poate scrie un ajutorul unor pixuri digitale Anoto. De asemenea, dispozitivul are integrat si o hartie speciala, iar continutul scris poate fi "transferat" pe ecran cu ajutorul camerei cu care este prevazut pixul.

Companiile din Romania, conservatoare in zona bugetului

Bene activeaza si pe piata din Romania, unde a gasit un mediu propice din punct de vedere al deschiderii managerilor catre inovatie, insa onstrangator in ceea ce priveste bugetele alocate amenajarii spatiului de birouri, care sunt mai mici, spune Rodica Popescu, Managing Director Bene Romania.

Pe de alta parte, nevoile angajatilor din Romania arata o deschidere catre inovatie si o aliniere la spatiile neconventionale. Cele doua particularitati care descriu angajatul roman sunt "nevoia de a avea un spatiu de lucru cu aspect mult mai domestic, care sa ofere un confort similar cu cel de acasa si cea de a modifica dramatic aspectul conventional al biroului", remarca Rodica Popescu.

Bene are mai multe proiecte in derulare in Romania, insa anul acesta a finalizat amenajarea Hanului Gabroveni si cea a sediului Electric Plus. Portofoliul de clienti din Romania este completat de companii precum ING Bank, BCR , Raiffeisen, Samsung, Synevo, Tuca Zbarcea si Avocatii, Barrier, Voest Alpine, Microsoft, Ministerul Culturii si ArCUB. Proiectele din Romania au adus anul trecut un profit de 2 milioane de euro companiei austriece.

Cultura organizationala dicteaza designul biroului

Diversitatea tipurilor de spatii dintr-un birou a generat aceste concepte de produse care se concentreaza pe experientele singulare sau care se petrec in grup restrans, bazate pe nevoia de intimitate. "In functie de specifiul companiei, distribuirea spatiala este distincta.

"De exemplu, birourile avocatilor sunt mai traditionale, intrucat ei au nevoie de intimitate si nu sunt obisnuiti sa lucreze in spatiile deschise destinate echipelor care colaboreaza mai mult", sustine Sigrid Mayer, directorul de design interior al Bene.

Spatiul de birouri evolueaza insa diferit in functie de nivelul de educatie si de dezvoltare, dar si de cultura organizationala. Tom Lloyd sustine ca tarile dezvoltate din grupul BRICS (Brazilia, Rusia, India, China, Africa de Sud), cum ar fi India, trec direct la cel mai inalt nivel in termenii inovatiei organizationale, in timp ce alte tari adopta schimbarile in decursul a una sau doua generatii.

De altfel, principalele tari care aduc profit pentru Bene sunt cele din zona Asia - Pacific si Europa de Vest. "In mod evident vorbim de o zona care se afla in plina ascensiune economica (Asia Pacific) si pietele mature cu strategii de investitie consolidate (UK, Germania sau Franta)", spune Rodica Popescu, Managing Director Bene Romania.

Profilul "angajatului viitorului"

Bene se pozitioneaza fata de competitie prin faptul ca inainte de a face cercetari bazate pe nevoie angajatilor din companii, incearca sa le preintampine.

"Angajatul viitorului este o persoana dinamica si flexibila si care nu mai este dependenta de birou. Nu mai suntem nevoiti sa ramanem intr-un singur loc, ne putem bucura de mobilitate, iar tehnologia de ajuta in acest sens", spune Sigrid Mayer.