In 2014 s-au livrat doar trei centre comerciale: doua dezvoltate de catre NEPI, in Bucuresti si in Targu Jiu, si lansarea Auchan Ghencea, dezvoltat de catre Immochan. Anul trecut, s-au reluat planurile de dezvoltare pentru 2015-2017 ale unor dezvoltatori ca Sonae Sierra sau Prodplast. In timp ce NEPI si Immochan au deja in stadii avansate de constructie centre comerciale care ar urma sa fie livrate in 2015.

“Din punct de vedere al interesului retailerilor a fost un an intens, am facut foarte multe prezentari si vizite pentru comercianti ai unor branduri noi, care doresc sa intre in Romania, direct sau prin franciza”, a declarat Carmen Ravon, head of retail agency la JLL.

Anul 2014 evoluat mai bine decat asteptarile de inceput de an, insa deal-urile nu s-au incheiat mai usor ca in 2013, adica perioadele dintre inceperea unei negocieri si semnarea contractului variaza intre 3 si uneori mai mult de 12 luni, spune Ravon. Totusi “piata a avut o dinamica mai buna, lucrurile se misca in sensul bun, insa nu putem spune inca ca retailul si-a revenit”, a completat consultantul JLL.

In acest context, consultantii sunt ceva mai optimisti pentru 2015. “Suntem ceva mai optimisti pentru 2015 in ceea ce priveste dezvoltarea de noi centre comerciale, dar si intrari de retaileri noi pe piata. Desigur, retailul este strans legat de evolutia economiei. Cu cat economia va fi mai performanta cu atat vanzarile vor creste ceea ce ii va incuraja pe retaileri sa faca expansiunea in oras noi. Comertul online va creste si el insa cred ca majoritatea centrelor comerciale sunt pregatite cu strategii de marketing pentru a atrage clientii in magazine”, a comentat Carmen Ravon.

.Principalele tendinte din 2015 vor fi, in opinia consultantului JLL, “intrarea pe piata a unor branduri foarte cunoscute la nivel international, achizitii si fuziuni ( si ma refer aici in special la segmentul de food), reinventarea unor centre comerciale cu performante mai reduse prin initiative de asset management si investii in remodelarea, extinderea acestora pentru a le face competitive cu centrele comerciale din noua generatie”.

Citeste si:

De asemenea, comerciantii deja prezenti vor continua sa se extinda in incercarea de a-si consolida cota de piata.

„Retele nationale si internationale de comercianti vor cauta sa inchirieze spatii in cadrul centrelor comerciale moderne, pentru a-si consolida cota de piata, mai ales in orasele importante din Romania. Bucurestiul ramane tinta noilor retele care vor sa patrunda pe piata romaneasca”, spun oficialii CBRE Romania.

O efervescenta mai mare a dezvoltarilor si un numar de retaileri noi pe piata nu trebuie insa sa ne faca sa credem ca piata si-a revenit, retailerii fiind in continuare prudenti. “Piata de retail este inca blocata, retailerii calculeaza cu atentie fiecare pas pe care il fac in ceea ce priveste expansiunea si de asemenea lispa de de piata a unor dezvoltatori internationali prezenti pe pietele vestice, dezvoltatori care ara duce cu ei si retaileri care nu sunt inca pe piata din lipsa de incredere, imaginea proasta a tarii noastre sau focusarea pe alte tari prioritare”, a mai spus Ravon.

Aceeasi prudenta este si in randul dezvoltatorilor. “In acest moment exista doar cateva centre comerciale in constructie, ce vor fi livrate in 2015 si 2016, atat in Bucuresti cat si in provincie. Intrucat finantarea nu mei este atat de usor de obtinut, dezvoltatorii sunt mult mai precauti atunci cand se hotarasc sa investeasca intr-un centru comercial, luand in calcul totii factorii ce ar putea influenta proiectul”, mai spun si oficialii CBRE Romania.