Afacerea pe care Matei Malos o conduce in prezent, HomeFinders.ro, a fost lansata dupa exit-ul din businessul MagazinuldeCase.ro. "Am descoperit in 2011 aceasta nisa libera - de reprezentare a cumparatorului - si am decis sa dezvoltam un proiect prin care sa deservim cumparatorii care isi doreau servicii de asistenta pentru achizitie, respectiv consultanta si reprezentare", sustine el.

Investitia pentru demararea acestui proiect a fost de circa 100.000 de euro. HomeFinders.ro a incheiat 2014 cu o cifra de afaceri de 250.000 de euro, in crestere cu circa 30% fata de 2013, iar marja de profit este cuprinsa intre 20%-30%, in contextul in care businessul este relativ "tanar" pe piata si continua sa investeasca in dezvoltare.

Tranzactie in 2014: apartament de 360.000 de euro

Platforma pune la dispozitia clientilor ofertele relevante din piata, iar echipa de consultanti din spatele sistemului ofera clientilor, in schimbul unui comision de circa 2%-2,5%, suport pentru trierea ofertelor, iar acestia ajung sa le vizioneze doar pe cele cu real potential de achizitie. In cazul unui anumit segment de clienti, achizitia nu tine cont de pret. Cea mai mare tranzactie intermediata de HomeFinders in 2014 a fost de 360.000 de euro, pentru un apartament cu trei camere din zona Domenii din Capitala, iar pentru 2015 cifra a atins aproape 300.000 de euro. Chiar si in cazul acestui tip de tranzactii, negocierea efectiva nu depaseste doua luni, avand in vedere ca exista pericolul ratarii tranzactiei in fata competitorilor.

Profilul clientului HomeFinders.ro releva ca 40% dintre acestia lucreaza in IT, nu au timp, inteleg serviciile acordate si le apreciaza. In ceea ce priveste modalitatea de finantare a acestora, accesarea unui credit ipotecar are o recurenta de 40% printre clienti, in timp ce creditul Prima Casa a inregistrat o scadere, la mai putin de 20%.

Spatiul de negociere, redus: cat se mai scade din pret

Principala tendinta la inceput de 2015 este o crestere a cererii. "Au aparut mai multi clienti pe piata, la nivelul solicitarilor de servicii am avut o crestere de aproximativ 80%, insa nu si la nivel de tranzactii", sustine Matei Malos. Un motiv pentru faptul ca nu au crescut tranzactiile este acela ca multe proiecte de pe piata nu sunt inca finalizate. In ceea ce priveste maginea de negociere, acestea au scazut comparativ cu anul trecut. Daca in 2014 HomeFinders putea asigura o reducere de circa 13.5% mai mica fata de preturile medii de tranzactionare, in prezent marja este de 6%-7% pentru segmentul de Prima Casa, in timp ce in cazul proprietatilor cu suprafete mai mari se poate ajunge la 20%.

Daca nu va exista un boom economic, nu credeam intr-o crestere semnificativa a preturilor, nici macar pe termen scurt.

Raportat la intreaga zona a tranzactiilor, cele mai cautate zone din Capitala sunt Tineretului, Aviatiei, dar si Victoriei. Acestea au cateva puncte comune, sustine consultantul imobiliar, mentionand apropierea fata de parc, dar si fata de metrou. Aceste zone au inregistrat, in ultimul an, o usoara crestere a preturilor, cu 10% comparativ cu 2011-2012. "Singura zona care a iesit din pluton este zona Aviatiei, datorita aglomerarii de pe piata de birouri si a unei cereri in crestere". El preconizeaza ca preturile se vor stabiliza in zona de Nord, avand in vedere ca dezvoltatorii au in plan proiecte de anvergura. "Daca nu va exista un boom economic, nu credem intr-o crestere semnificativa a preturilor, nici macar pe termen scurt".

O piata a extremelor

Piata rezidentiala s-a modificat substantial fata de perioada de imediat dupa criza, arata Matei Malos. "Astfel, daca in 2009-2012 s-a construit foarte putin in Centru si Nord, acum se prefigureaza un boom al locuintelor care vor fi scoase pe piata in anii urmatori. Romania este o piata a extremelor: daca in Bucuresti preturile au scazut cu pana la 60% fata de momentul de maxim din noiembrie 2007, acum multi dezvoltatori au pe hartie sute sau chiar mii de locuinte", completeaza acesta. Cel mai important dezvoltator din piata locala, la nivelul numarului de locuinte dezvoltate, a anuntat deja peste 7.000 de unitati.

HomeFinders.ro are si un sistem de franciza, alcatuit in prezent din 12 consultanti, care au acces la platforma de lucru cu clientii, la baza de date, unde exista un sistem de prospectare prin care se livreaza clientilor finali ofertele disponibile, dar si un sistem de marketing. In functie de investitiile pe care consultantul si le asuma pentru perioada initiala, acesta poate castiga pana la 70% din venituri.

Platforma HomeFinders.ro este pozitionata pe un segment de piata de la mediu spre premium, iar in functie de segmentul de piata vizat de fiecare consultant, durata de intrare pe piata poate dura intre 3 si 6 luni, fiind mai ridicata daca nisa de piata este una mai ingusta. Venitul mediu al unui consultant HomeFinders.ro, care are o experienta de 2-3 ani, poate ajunge la 2.000-3.000 de euro.

Matei Malos este prezent in industria imobiliara din 2006. A lansat MagazinuldeCase.ro, dupa care a facut un exit din acest business, iar in 2011 a lansat HomeFinders.ro.

Emisiunile de business WALL-STREET 360 de saptamana aceasta (23-27 martie), difuzate in fiecare zi, de la ora 12:30, vor analiza tendintele momentului in sectorul rezidential.