In ciuda acestui fapt, rezultatul net consolidat la nivel sectorial a inregistrat o dinamica crescatoare, ceea ce indica faptul ca profiturile mari s-au inregistrat, cu precadere, in randul companiilor lideri din sector.

Conform situatiilor financiare publicate de Ministerul Finantelor, firmele care au domeniu principal de activitate „Lucrari de constructii a drumurilor si autostrazilor” au generat in cursul anului 2013 o cifra de afaceri totala de 11,7 miliarde de lei, in scadere cu 22%, comparativ cu anul anterior.

Este important de mentionat ca, doar 282 de companii, reprezentand 15% din totalul firmelor active, inregistreaza o cifra de afaceri anuala mai mare de 1 milion de euro si genereaza aproximativ 94% dintre veniturile intregului sector.
Pe parcursul anului 2013, companiile din sectorul analizat au inregistrat o politica dezinvestitionala masiva, pe fondul scaderii vanzarilor si perspectivelor modeste de relansare a proiectelor din constructii. Astfel, investitiile in activele fixe au scazut cu 33%, principala cauza fiind diminuarea veniturilor cu 22%, pe fondul reducerii cheltuielilor publice in acest sector. Mai mult decat atat, scaderea ponderii activelor fixe in totalul activelor, confirma lipsa de de predictibiliate pe termen lung.

Cum s-au finantat companiile din sectorul analizat?

Modalitatea de finantare a acestor investitii realizate de catre companiile autohtone nu este una sustenabila. Ponderea datoriilor pe termen scurt in total capitaluri imprumutate a crescut la peste 80%, iar gradul de acoperire al acestora prin trezoreria neta a scazut la doar 13%.
Companiile din sectorul analizat au inregistrat o finantare semnificativa de la furnizori, in conditiile in care durata medie de colectare a creantelor a ramas la un nivel foarte ridicat, iar termenul mediu de plata al furnizorilor a crescut cu peste 3 luni.

Care a fost circuitul banilor pe parcursul anului 2013?

O serie de alte ajustari ar fi trebuit sa duca la o imbunatarire a gradului de lichiditate a companiilor care activeaza in sectorul analizat: extinderea termenului mediu de plata catre furnizori, scaderea termenului mediu de incasare al creantelor, scaderea investitiilor si imbunatatirea profitului net. In ciuda acestui fapt, situatia de lichiditate inregistrata la nivel sectorial s-a deteriorat, ceea ce nu poate sa insemne decat un singur lucru: fondurile suplimentare au fost orientate catre plata dividendelor sau finantarea companiilor din grupurile asociate sau cu interese de participare.

Citeste si:

In contextul in care sectorul analizat inregistreaza o lichiditate foarte modesta, raportul intre cheltuielile ajunse la maturitate si veniturile incasate fiind foarte apropiat de 1, poate fi expus unor socuri, ca urmare a scaderii veniturilor sau neincasarii creantelor. Acest lucru se reflecta si in concluziile obtinute de Coface in urma analizei unui esantion reprezentativ de companii privind riscul de insolvente in acest sector: doar 2 din 10 companii prezinta un risc de insolventa mic.

„Situatia companiilor din acest sector confirma dependenta foarte ridicata de incasarile creantelor de la stat si nivelul cheltuielilor publice alocate pentru reluarea proiectelor de investitii. Cheltuielile publice in acest sector reprezinta principalul element catalizator in reluarea investitiilor, insa cresterea acestora in perioada imediat urmatoare este putin probabila, avand in vedere prevederile proiectului de modificare a Codului Fiscal. Scaderea veniturilor s-a regasit imediat in diminuarea semnficativa a investitiilor, scaderea lichiditatii, extinderea termenelor de plata catre furnizori si generarea unui numar record de insolvente. Astfel, sectorul constructiilor de drumuri si autostrazi a inregistrat cel mai ridicat nivel din economie al insolventelor la numarul de firme active, peste 10% din valoarea totala a instrumentelor refuzate in economie, aproximativ 15% din totalul actiunilor in instanta la nivel national si peste 10% din totalul datoriilor catre bugetul de stat.” a declarat Constantin Coman, country manager, Coface Romania.

Cum arata azi piata constructiilor

Potrivit vocilor din piata de profil, dar si a climatului care se observa pe santiere, criza din constructii a fost deja depasita, pentru multi jucatori din piata, anii 2009-2013 fiind doar o amintire neplacuta care nu a facut altceva decat sa le incetineasca dezvoltarea.

Pe harta nationala a investitiilor au aparut noi provocari si proiecte, iar acest lucru se datoreaza intr-o mare masura imbunatatirii climatului de creditare, dar si o incredere mai mare a populatiei in dezvoltare. Tot mai multe proiecte rezidentiale au aparut pe lista de prioritati, Guvernul da semnale pentru o revenire a investitiilor in zona infrastructurii, dar si cea rezidentiala, iar producatorii si distributiorii din piata, dupa o perioada tumultoasa marcata de exituri, repozitionari sau preluari au reluat expansiunea si dezvoltarea la nivel local.