La sfarsitul T3 2015, stocul de retail modern in afara Bucurestiului este de 2,04 milioane de metri patrati. Centrele comerciale reprezinta 62% din stocul total de retail modern, in timp ce parcurile de retail si galeriile comerciale reprezinta 22%, respectiv 16%. Cel mai mare procent de spatii de retail modern din afara Bucurestiului - aproximativ 60% - a fost livrat intre 2006 - 2008.

Singurul centru comercial modern de retail livrat in 2015 intr-un oras regional este Coresi Shopping City Brasov, in zona Centrala a Romaniei.

In prezent, exista doua centre comerciale in constructie in afara Bucurestiului. Shopping City Timisoara, cu o suprafata totala inchiriabila de 56.000 mp, este programat pentru livrare anul viitor. Al doilea centru comercial in constructie in tara este Mercur Commercial Center din Craiova, care are termen de finalizare 2016 si va dispune de 20.000 mp suprafata inchiriabila.

Chiriile headline pentru unitati de 100 mp situate la parterul centrelor comerciale dominante din afara Bucurestiului sunt in medie intre 20 – 25 euro/mp/luna. In orasele dominante, precum Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi sau Constanta, chiriile headline sunt cu 25% - 35% mai mari. Pentru orase tertiare chiriile prime sunt intre 12 – 18 euro/mp/luna.

Regiunea de N-E a Romaniei este cel mai bine acoperita de spatii de retail modern cu un stoc de 423.000 mp. Urmatoarele doua regiuni ca acoperire de retail modern sunt zona de S-E cu 376,000 mp si zona de N-V cu 357.000 mp.

Valorile cele mai mari ale indicelui puterii de cumparare au fost identificate in regiunile Vest, Sud, Centru si Sud-Est. Din cele 28 de orase analizate, jumatate au un indice al puterii de cumparare peste media Romaniei. In top trei sunt orasele: Cluj Napoca, Timisoara si Sibiu.

Regiunea de N-E este singura care are proiecte moderne de retail in fiecare resedinta de judet. De altfel, in aceasta regiune numarul total al locuitorilor este cel mai ridicat.

Citeste si:

Toate celelalte sase zone analizate au cel putin o resedinta de judet neacoperita (S-E: Tulcea; S-V: Slatina; V: Resita). Regiunea Centrala si cea de N-V au cate doua capitale de judet fara retail modern (Miercurea Ciuc si Sfantu Gheorghe, respectiv Bistrita si Zalau).

Zonele cu cele mai putine spatii de retail din Romania

Zona cu cele mai multe municipii de judet fara spatii de retail modern este Sudul, unde Targoviste, Slobozia, Calarasi, Giurgiu si Alexandria sunt neacoperite. Slatina si Targoviste sunt orasele resedinta de judet cu cea mai mare putere de cumparare care nu sunt deservite in prezent de un centru comercial modern.

In ceea ce priveste densitatea spatiilor moderne de retail la mia de locuitori, regiunea de S-E inregistreaza cea mai ridicata valoare – 146 mp, in timp ce regiunea de S-V inregistreaza cea mai scazuta valoare – 59 mp.

Pe segmentul unitatilor de tip hipermarket, grupul german Kaufland detine cea mai extinsa retea – 94 de unitati.

Retailerul german detine cel mai ridicat numar de unitati in regiunile de N-E si Centru. Pe segmentul unitatilor de tip DIY, Dedeman, cu 37 de unitati, este cel mai mare operator. Retailerul detine cele mai multe unitati in regiunea de N-E. Pe segmentul fashion, cel mai mare retailer este grupul spaniol Inditex, cu o retea de 72 de magazine. Cele mai multe magazine operate de Inditex se regasesc in regiunea de N-E.

A doua editie a Studiului Romania Regional Cities Retail Market 2015 publicat de DTZ Echinox ofera informatii despre proprietatile moderne de retail din Romania, date demografice si economice pentru fiecare regiune administrativa din afara capitalei. Raportul analizeaza toate cele sapte regiuni administrative din tara, dupa aceiasi indicatori pentru a facilita compararea.

DTZ Echinox este unul dintre cei mai importanti consultanti imobiliari prezenti pe piata din Romania, domeniu pe care mai activeaza si companii precum Coldwell Banker, Colliers, Knight Frank, JLL sau CBRE.