Oferta noua pusa de catre dezvoltatori pe piata rezidentiala a fost in ultimii ani reprezentata in principal de proiecte destinate segmentului mass market, caracterizat prin locuinte situate in zonele marginase ale Capitalei sau in interiorul marilor cartiere si prin achizitii realizate in proportie de peste 80% prin programul Prima Casa, cu preturi de vanzare care depasesc arareori 50.000 de euro pentru un apartament cu doua camere.

Odata cu 2016 ponderea proiectelor mass market a inceput sa se reduca treptat, in totalul proiectelor rezidentiale incepute, arata Coldwell Banker, de la aproximativ 70% in anii anteriori. Acest fapt s-a produs pe fondul stabilizarii preturilor de vanzare, ca urmare a revenirii increderii cumparatorilor si a imbunatatirii ofertelor de creditare. In acelasi timp, numarul proiectelor adresate segmentului middle market a crescut semnificativ in 2015, tot mai multe proiecte situate in interiorul marilor cartiere fiind finalizate, cu acces bun la mijloacele de transport in comun, sau in zone semicentrale.

Proiectele rezidentiale care tintesc segmentul mediu de cumparatori au ajuns astfel sa detina peste o treime din totalul unitatilor puse pe piata de catre dezvoltatori, sub 50% din tranzactiile incheiate pe acest segment fiind incheiate printr-o finantare Prima Casa. Cumparatorii unor astfel de locuinte realizeaza in general un upgrade locativ, detinand deja o locuinta pe care aleg sa o vanda pentru a achizitiona o locuinta noua cu o suprafara mai mare, cu mai multe camere si cu un amplasament mai bun, potrivit consultantului rezidential.

Citeste si:

"Pe segmentul mass market, pretul reprezinta in continuare principalul factor de decizie, iar proiectele nou dezvoltate in ultimii doi ani au fost preponderent dezvoltate in zone marginase ale orasului, acestea punand pe piata locuinte la un pret mai redus. Cresterea segmentului middle market poate reprezenta o gura de oxygen pentru proiectele finalizate inainte de 2014 insa strategia de vanzare a dezvoltatorilor va fi decisiva", au declarat reprezentantii Coldwell Banker.

Potrivit estimarilor consultantului rezidential citat, zona de sud a Bucurestiului a fost si in 2015 principala zona de dezvoltare pe segmentul rezidential, tinand cont ca segmentul mass market reprezinta, aproximativ 51% din oferta pusa pe piata de catre dezvoltatori iar in zona de sud se dezvolta aproape in totalitate proiecte care se incadreaza pe acest segment.

Totusi, comparativ cu anii anteriori, in 2015 a crescut ponderea proiectelor middle market, implicit a numarului de proiecte dezvoltate in zone semicentrale sau in zona de nord iar aceasta tendinta se va mentine si in acest an. Revenirea pietei a determinat tot mai multi dezvoltatori sa reia sau sa inceapa proiecte pe marile platforme industriale, precum cele din vestul sau estul Capitalei, 2016 urmand sa aduca o impartire mai echitabila a numarului de proiecte dezvoltate in functie de impartirea geografica, mai arata Coldwell Banker.

Luan in calcul cifrele comunicate de catre INS aferente primelor noua luni si de situatia existenta pe santiere la finalul anului trecut, 2015 va depasi anul de varf 2008 in materie de livrari de noi unitati. Avand in vedere proiectele care se dezvolta in acest moment dar si pe cele care se vor lansa in perioada urmatoare, 2016 ar trebui sa fie un an cu un volum mai ridicat de livrari noi comparativ cu anul anterior, au mai spus reprezentantii consultantului citat.

Sursa foto: a40757 / Shutterstock