”Investitorii se uita la regimurile politice din Ungaria si Polonia si vor sa se convinga ca Romania nu este in pericolul de a se confrunta cu o situatie asemanatoare. Pe de alta parte, toata lumea stie ca fundamentele economice din Romania sunt bune (indicatorii macroeconomici se prezinta bine si sunt in trend pozitiv de 3 ani), dar coruptia ramane un subiect deschis pentru investitori, care asteapta deznodamantul campaniei duse de DNA”, a declarat Silviana Badea, head of capital markets, associate director JLL Romania.

O alta problema reclamata de investitori, mai ales de cei care sunt deja in Romania, vizeaza actul justitiei, caracterizat de catre acestia ca fiind ineficient si neperformant.

”Din pacate, dintre investitorii care deja prezenti in Romania si care s-au intalnit cu justitia in anumite spete comerciale, unii nu au avut cele mai bune experiente. Rezolvarea unor astfel de spete comerciale dureaza cateva luni in alte tari, iar la noi dureaza 3- 4 ani. Aceste experiente neplacute nu-i mai intorc pe investitori pe piata romaneasca, pentru ca au impresia ca exista anumite influente asupra actului justitiei. Astfel de investitori ar trebui sa fie primii care sa investeasca in Romania, intr-un moment cand lucrurile incep sa mearga bine, dar din cauza unor probleme de acest tip ii pierdem. Degeaba incercam <sa vindem> noi actiunile anticoruptie ale DNA, sunt foarte greu de convins”, a explicat Silviana Badea.

In afara celor deja existenti pe piata locala, investitorii noi depind de finantare, de conditiile si de disponibilitatea acesteia.

Pentru acest an, noutatea este ca bancile au conditii mai bune de finantare, privind dobanzile, gradul de indatorare pe proiect si rata de amortizare, care se apropie de cele din Europa Centrala si de Est. Mai mult, sunt banci mari care incep din nou sa finanteze proiecte imobiliare din tara noastra.

Lipsa investitorilor locali de pe piata tranzactiilor imobiliare, este de asemenea, un semn de intrebare despre piata romaneasca.

”In toata Europa, fondurile de pensii investesc o parte din bani si in real estate. In Romania nu se intampla acest lucru datorita cadrului legal nepermisiv. Investitorii au fost interesati de destinatia acestor bani, adica aproximativ 6 miliarde de euro, respectiv 3,7% din PIB. Investitiile locale in achizitia de active imobiliare ar creste lichiditatea pietei si de asemenea ar fi un semnal de incredere pentru investitorii straini”, a adaugat Silviana Badea.

In prezent, cumparatorii locali sunt prezenti doar in sectorul rezidential, retail stradal si cel al cladirilor de birouri de mici dimensiuni (5-10 milioane de euro).

Citeste si:

Exista in continuare interes pentru investitiile in sectorul industrial, atat ca dezvoltare cat si ca achizitie, avand in vedere fundamentele pozitive, cererea atat din zona logistica si distributie (ghidata de cresterea consumului), cat si din industrie, si perspectivele de imbunatatire.

In ceea ce priveste asteptarile cumparatorilor de active imobiliare, cei care vizeaza piata romaneasca sunt interesati mai ales de produse distressed sau cu grade de neocupare mari, la care ar putea sa aduca valoare adaugata si sa obtina marje de profit mai mari si intr-un termen mai scurt.

”Din acest punct de vedere exista un <divort> intre cerere si oferta de pe piata romaneasca, deoarece proprietatile disponibile la vanzare sunt proiecte cu venituri sigure si stabile, inchiriate pe 5-7-10 ani. Nu prea exista chilipiruri cu potential de redresare, iar investitorii care se uita acum la Romania, vizeaza acest tip de proiecte, adica investitii pe termen scurt”, a declarat Silviana Badea.

Romania, fara stand la eveniment: cum ne-au luat fata Polonia si Cehia

La editia din acest an a MIPIM au participat aproape 90 de tari din intreaga lume. Polonia si Cehia au fost cel mai bine reprezentate tari din Europa Centrala si de Est, in timp ce Romania nu a avut un stand.

”Romania nu a avut stand la MIPIM. Proznan, al 5-lea oras din Polonia ca populatie, si al 6-lea ca suprafata se promova pe spatele cartelelor de acces la eveniment. Nu poti sa nu promovezi o tara ca Romania, cu 20 de milioane de locuitori, dupa 25 de ani de presa proasta in toata Europa. In primul moment cand avem ceva bun de spus, la un eveniment atat de important era un moment bun de promovare. In aceste conditii nu poti sa te astepti sa ai succes si sa iti creasca volumul de investitii imobiliare si nu numai. Un stand cum a fost cel de la Expo 2015, desi o initiativa laudabila, nu va schimba perceptia investitorilor. O prezenta constanta si concertata de promovare si o colaborare intre mediul privat si cel public pentru o perioada de 5-7 ani ne va putea ajuta sa transmitem mesajul corect si sa atragem investitori institutionali, nu doar oportunisti”, a adaugat Silviana Badea.

Polonia si Ungaria atrag in continuare investitorii, insa pentru prima data acestia au inceput sa se intrebe si sa fie ingrijorati de situatia politica din aceste piete fara insa ca aceste ingrijorari sa se observe in volumele de investitii.

Referitor la disponibilitatea fondurilor pentru investitii imobiliare in Europa,”Brexitul” si situatia din Rusia au redus, cel mai probabil temporar, apetitul, dar exista alternative mai exotice spre exemplu, bani din Africa de Sud (prezenta la noi prin NEPI). In prezent sunt alte 3-4 fonduri sud-africane active in Europa Centrala si de Est, interesate inclusiv de Romania.

JLL este unul dintre cei mai mari consultanti imobiliari la nivel local, pe o piata pe care mai activeaza nume precum Colliers, DTZ Echinox sau Knight Frank.