Afacerile Ambient au cunoscut cresteri sustinute ale business-ului in perioada crizei, in 2012, unul de foc pentru piata constructiilor, fiind si unul de varf pentru retailerul de bricolaj din Sibiu, cand afacerile s-au apropiat de pragul de 150 de milioane de euro.

Ambient Sibiu a raportat afaceri de 150 mil. euro in 2012

Ambient Sibiu a raportat afaceri de 150 mil. euro in 2012

Pentru Ambient Sibiu, intervalul 2012-2013 a fost cel mai bun din istorie, asta si pentru ca rulajul companiei a crescut, dar si pentru ca business-ul lui Ioan Ciolan a inregistrat un profit urias, in crestere de peste 12 ori, la 8,5 milioane de euro.

Ambient Sibiu: De la un picaj la altul - scadere cu peste 50% in 2009, azi insolventa

Evolutia si cresterile constante de la un an la altul au avut loc dupa ce in 2010 firma omului de afaceri sibian a trecut printr-un amplu proces de restructurare, ce a condus la o serie de eforturi investitionale si taiere de costuri si, implicit, costuri cu personalul.

Cum a reusit Ioan Ciolan sa readuca la viata Ambient, un business care a cazut cu peste 50% in 2009

Cum a reusit Ioan Ciolan sa readuca la viata Ambient, un business...

Cresterile din 2010 au venit ca o serie de masuri dupa ce afacerile companiei au scazut cu peste 50% in 2009, primul an in care s-a resimtit puternic criza si in sectorul DIY.

In ciuda parcursului favorabil ai primilor ani de criza, exceptand situatia din 2009, in care toata piata de bricolaj a fost afectata de scaderea vanzarilor, din 2013 situatia Ambient Sibiu a inceput sa devina una tot mai neagra, afacerea lui Ioan Ciolan inregistrand scaderi pe banda rulanta, atat la nivelul afacerilor, al profitului, dar si al numarului de angajati, cat si al magazinelor detinute pe plan local.

2015, cel mai negru an din istorie pentru Ambient Sibiu

Anul 2015 a fost de departe cel mai negru din istoria Ambient Sibiu, cu declin pe linie si niveluri de scadere record. Acest lucru se datoreaza si intrarii in insolventa a companiei si demararii unui plan de restructurare a business-ului, ceea ce a facut ca afacerea omului de afaceri sibian Ioan Ciolan sa ajunga la aceste valori. Comparativ cu anul 2012, cand Ambient Sibiu a atins maximul istoric al afacerilor, si plasa compania sibiana in TOP 3 al celor mai mari retaileri de bricolaj la nivel local (dupa Dedeman si Arabesque), afacerile companiei au scazut anul trecut de trei ori, la sub 50 de milioane de euro, numarul angajatilor s-a redus de peste doua ori, pierderile s-au adancit la 26 de milioane de euro, iar numarul de magazine a scazut la 10 unitati, dar cu consecinta unei scaderi drastice a numarului de furnizori.

Evolutie afaceri Ambient Sibiu SA
2010 Evolutie 2010/2011 2011 Evolutie 2011/2012 2012 Evolutie 2012/2013 2013 Evolutie 2013/2014 2014 Evolutie 2014/2015 2015
CIFRA DE AFACERI (mil. euro) 108 +28% 138 +8% 149 -5% 142 -27% 112 -129% 49
PROFIT (mil. euro) -6 (-) -4 (-) 0,7 +1.114% 8,5 (-) -7,2 (-) -26
DATORII (mil. euro) 96 +10% 106 -8% 98 -34% 73 -14% 64 -8% 59
ANGAJATI 1153 +18% 1363 +10% 1505 -3% 1458 -14% 1276 -79% 714

Cum vrea Ioan Ciolan sa readuca "Ambientul" de altadata

Activitatea societatii Ambient SA se desfasoara in prezent in 10 magazine situate in Alba Iulia, Bistrita, Blaj, Borsa Cluj Napoca, Medias, Rimnicu Valcea, Sibiu, Sighetul Marmatiei si Sighisoara, ramanand astfel concentrata pe regiunea Transilvaniei, asta dupa ce in anii de glorie existau inclusiv planuri de expansiune in intreaga tara, urmand trendul impus de liderii pietei de profil - asa cum este cazul Dedeman, Leroy Merlin, Praktiker sau Kingfisher (Brico Depot).

In ciuda planurilor de dezvoltare, astazi, firma lui Ioan Ciolan, se lupta pentru a-si pastra pe linia de plutire lantul de magazine de bricolaj. In prezent, Ambient se afla in prezent perioada de observatie din cadrul planului de reorganizare judiciara, urmand sa fie depusa si otinuta votarea planului de reorganizare.

“In cadrul planului de reorganizare ne propunem ca Ambient sa iasa din procedura insolventei intr-un termen care urmeaza sa fie agreat cu principalii creditori financiari. Procesul de reorganizare al Ambient a fost demarat si agreat cu creditorii financiari incepand cu anul 2010, intrarea in procedura insolventei a aparut ca o finalitate a reorganizarii Ambient. Pe de alta parte, reducerea finantarii business-ului a dus la diminuarea semnificativa a activitatii de comert din relatiile cu clientii B2B, coroborat cu inchiderea unor centre comerciale ca urmare a slabelor performante operationale precum si ca urmare a declinului economic din arealele deservite de acestea. (...) In cadrul planului de reorganizare, Ambient va valorifica esenta business-ului activitatii desfasurate de companie in cei peste 23 de ani, respectiv relatiile perpetuate cu furnizorii, stabilitatea si consolidarea echipei, existand un plan strategic de repozitionare a business-ului Ambient in cadrul pietei pe proiecte si vanzare asistata", a declarat Ioan Ciolan (foto stanga mai jos) pentru wall-street.ro.

Intrebat despre posibilitatea vanzarii business-ului Ambient SA, Ioan Ciolan sustine ca este deschis spre orice oportunitati vor aparea pe piata, dar momentan isi concentreaza atentia pe redresarea financiara.

Citeste si:

"Suntem in procesul de reorganizare, iar prin prisma cadrului legal dat de legea insolventei avem speranta ca prin forta echipei si sustinerea creditorilor vom reusi sa relansam business-ul alaturi de aliatii nostri strategici, respectiv furnizorii si antreprenorii. Sunt deschis la oportunitati prin care business-ul Ambient poate sa-si reocupe locul din topul firmelor cu specific de activitate de comert cu material de constructii si amenajari", a precizat Ioan Ciolan.

Specialisti din piata sustin varianta unui posibil exit al antreprenorului roman din business-ul DIY. “Prin insolventa, Ioan Ciolan nu va face altceva decat sa isi puna la adapost cateva active. Multa lume din piata banuia aceasta directie a business-ului. Cand esti retailer de bricolaj lucrezi pe credit furnizor, dar ai mult cash la dispozitie. Ambient a inceput sa se creada unicul furnizor si livra proiecte cap-coada. In momentul in care au picat cativa dezvoltatori dupa criza a venit declinul. (…) Este foarte posibil ca Ioan Ciolan sa faca inclusiv exit din acest business si sa isi orienteze activitatea in alte segmente, cum ar fi turismul sau sa exploreze poate alte oportunitati”, cred reprezentanti din piata contactati de wall-street.ro.

O alta cauza care ar fi condus compania in prag de insolventa ar fi si faptul ca o data cu procesul de restructurare al companiei, inceput imediat dupa declinul din 2008, Ioan Ciolan a adus foarte multi angajati care nu aveau o expertiza in zona de constructii sau de DIY.

“Managementul nu a fost din constructii, a fost din zona de food sau alte industrii, de aceea nu s-au putut redresa. (…) Din pacate, situatia din bricolaj nu este chiar atat de roz precum pare. Toate cifrele sunt mult prea optimiste. Exista prea mult optimism, care nu se justifica. Nu sunt cresteri reale, sunt cifre fortate. Nu este o crestere sanatoasa”, au mai precizat acestia.

O alta explicatie pentru decaderea Ambient SA este data si de efervescenta de pe piata DIY, care a fost marcata de repozitionari, preluari si vanzari de business-uri si in care specialistii din piata apreciau ca un numar de 10 jucatori este mult prea mare pentru o piata ca cea din Romania, lucru care a condus si la schimbarile de pe piata din ultimii ani - preluarea BauMax de catre Leroy Merlin, preluarea Bricostore de catre Kingfisher sau achizitia Praktiker de catre Search Chemicals (Omer Susli).

Cum arata azi piata de bricolaj: "Perspectiva este una optimista"

In opinia managerului Ambient, insa, piata locala de bricolaj a inregistrat o usoara crestere in prima parte a anului, in special datorita iernii blande care a permis startul lucrarilor mai devreme, dar sugereaza ca ultima perioada a adus o stagnare in piata, influentata partial de vremea nefavorabila din acest inceput de an, precum si de consecintele aplicarii Legii darii in plata si modificarea substantial a conditiilor de creditare pentru persoanele fizice, care a incetinit ritmul constructiilor si al vanzarilor de locuinte.

"Perspectiva urmatorilor ani in domeniul constructiilor este una optimista", a conchis Ciolan.

Piata locala de bricolaj este dominata in prezent de catre retailerul Dedeman, o piata pe care mai activeaza nume precum Arabesque, Leroy Merlin, Praktiker, Kingfisher (Brico Depot) sau Hornbach.