In piata rezidentiala din Romania este mult loc pentru crestere calitativa si exista din ce in ce mai multi jucatori sau agentii imobiliare, care au investit in zona de servicii si isi doresc o profesionalizare a pietei. Estimarile existente la nivelul mai multor jucatori majori din piata arata ca sunt peste 40.000 de tranzactii rezidentiale in Bucuresti-Ilfov, din care doar 30-35% sunt asistate de un agent imobiliar, spune Matei Malos, co-fondator Directimo.ro (anterior denumit HomeFinders).

"Multi cumparatori doresc sa lucreze pe cont propriu, avand la dispozitie informatii de pe portalurile imobiliare si intra in contact direct cu vanzatorii. Pentru o parte dintre cumparatori, valoarea comisioanelor imobiliare nu corespunde nivelului lor de venituri. De asemenea, exista si situatia in care tranzactiile se incheie direct intre prieteni, cunoscuti sau chiar in familie. O alta sursa de tranzactionare directa sunt dezvoltatorii care nu sunt reprezentati exclusiv astazi de un agent. Odata cu cresterea cotei de piata a serviciilor de reprezentare va spori si satisfactia clientilor din imobiliare si procentul de tranzactii asistate", arata Matei Malos (foto).

In opinia sa, deoarece datele despre numarul de tranzactii sunt disponibile la un loc pentru intreaga piata imobiliara, majoritatea furnizorilor de servicii din rezidential sau chiar dezvoltatorilor nu pot sa isi faca planificari si analize clare pentru afacerile lor.

"Un prim pas este adoptarea contractelor de reprezentare la nivelul agentiilor imobiliare pe scara larga. De cativa ani, mai multi jucatori au inceput sa adopte si sa investeasca in serviciile de reprezentare, care aduc etica si asigura predictibilitate atat pentru afacerea lor, cat si predictibilitate pentru calitatea sporita oferita clientilor", mai spune Matei Malos.

Seful Directimo.ro sustine ca modelul ideal pentru piata rezidentiala din Romania ar fi cel al auto-reglementarii si ofera ca exemplu pe cel din Statele Unite, unde agentiile imobiliare "au reusit sa formeze o piata structurata, calitativa si etica". Actionarii HomeFinders au lansat recent un portal de anunturi imobiliare, denumit directimo.ro, prin care cumparatorii primesc acces la sursa directa a fiecarei proprietati, in urma unei investitiile totale in proiect care se ridica in jurul valorii de 1 milion euro.

"Incercam astfel sa eficientizam intregul proces de cumparare si efortul de tranzactionare. Timpul necesar achizitiei se reduce datorita eliminarii vizitelor inutile de proprietati nerelevante, prin prezentarea organizata a pietei de oferte unice-neduplicate. Cele mai atractive proprietati sunt inspectate si pe teren, in urma solicitarii clientilor", a mai spus Matei Malos.

Rolul agentiei imobliare in achizitia unei locuinte

Inainte de a incepe cautarea unei locuinte, cel mai important sfat pe care orice agent imobiliar il poate oferi cumparatorilor este acela de a incerca sa cunoasca piata, pentru ca mai apoi sa seteze criteriile relevante. Astfel, viitorul proprietar trebuie sa inteleaga principalele caracteristici ale pietei rezidentiale, avantaje si dezavantaje pentru fiecare zona, tipul de proprietate, nivelul preturilor solicitate si marjele de negociere, potrivit Directimo.ro.

Toate aceste aspecte sunt esentiale pentru a lua o decizie buna. De multe ori, dupa ce le prezentam caracteristicile fiecarei zone in parte si preturile reale de achizitie, cumparatorii isi modifica o parte din criterii si asteptari, care nu sunt in conformitate cu realitatea pietei.

Citeste si: Piata rezidentiala pare un mister? Iata 10 lucruri pe care trebuie sa le iei in considerare atunci cand cumperi o casa

In acelasi timp, cumparatorii din segmentul rezidential mediu si mediu-plus care apeleaza la servicii de consultanta imobiliara dedicate prefera apartamentele de trei camere, situate in zone linistite, in apropierea unui parc si cu acces la metrou, conform unui studiu realizat de HomeFinders. Studiul a analizat criteriile stabilite de cumparatori si caracteristicile apartamentelor achizitionate de acestia si reflecta diferentele si asemanarile dintre ceea ce-si doresc cumparatorii atunci cand pornesc in cautarea unui apartament si ceea ce cumpara.

In stabilirea criteriilor de achizitie, o pondere de 60% din cumparatorii inclusi in studiu au fost interesati exclusiv de zone cu acces la metrou. Un alt criteriu obligatoriu este cel legat de suprafata. Cumparatorii au suprafete utile minime foarte bine stabilite si nu fac rabat decat pentru 1-4 metri patrati in minus. Aceste criterii obligatorii legate de zona, accesul la metrou si suprafata utila sunt cele mai importante pentru cumparatori, motiv pentru care ei si le respecta. Pe langa criteriile obligatorii insa, au intervenit si alti factori care au influentat decizia de achizitie.

Factori care influenteaza achizitia de locuinte

Zonele linistite atrag cumparatorii. Desi doar 23,5% din cumparatori au specificat la inceputul procesului de cautare ca isi doresc un apartament intr-o zona linistita, 67% au ales acest tip de zona. Existenta unui parc in apropierea imobilului este un alt factor de atractie pentru cumparatori, intrucat 65% din acestia au achizitionat apartamente care au parcuri in apropiere.

Si tipul de compartimentare este un factor relevant in decizia de achizitie. O pondere de 71% din cumparatori au preferat apartamente decomandate. Tot in proportie de 71%, clientii au optat pentru apartamente cu bucatarii inchise.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Marius Alexandru Stanciu
Absolvent al Facultatii de Economie din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucuresti si al unui program de Master, cu specializarea Economie Europeana, sustinut in aceeasi institutie, Marius Alexandru Stanciu dispune de o experienta jurnalistica de peste 12 ani, dobandita in cadrul redactiei Wall-Street.ro si acopera din punct de vedere editorial evenimente si interviuri din piata imobiliara, piata asigurarilor si pensii private.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri