In ultimii 20 de ani orasele din Romania s-au reconfigurat si s-au adaptat modelelor vestice, care pe de-o parte au fost privite cu ochi buni, dar de altii sunt vazute drept modele consumeriste, bazate exclusiv pe achizitii si mult mai putin pe productie. Dupa ce vreme de mai multi ani investitiile au fost concentrate in Capitala si in orasele principale – Iasi, Cluj, Timisoara sau Constanta -, a venit si randul oraselor secundare sa beneficieze de astfel de investitii carora li s-a pierdut sirul zerourilor.

Conceptul de mall, introdus in Statele Unite pentru prima data in urma cu zeci de ani, si-a facut intrarea oficiala in tara noastra in anul 1999, prin deschiderea Bucuresti Mall, si inca de atunci piata centrelor comerciale de mari dimensiuni s-a dezvoltat intr-un ritm exponential.

Sectorul dezvoltarilor de centre comerciale nu a fost unul al investitiilor sigure, asta dupa ce mai multe proiecte de mari dimensiuni, dezvoltate atat in Bucuresti, cat si in provincie, au intrat in incapacitate de plata din cauza multitudinii de datorii acumulate, ceea ce a condus la o reasezare a acestora pe harta tarii.

Cum 2016 promite sa fie un an bun in privinta dezvoltarilor de profil, cu doua proiecte majore in Capitala (ParkLake si Veranda Mall) si alte investitii de zeci de milioane de euro in alte orase din tara, deja s-a creat o asteptare mare a potentialilor clienti pentru spatii comerciale de mari dimensiuni, iar anii urmatori se prefigureaza o dezvoltare sustinuta a proiectelor de profil in orasele secundare.

Sibiul va avea primul mall din regiune: investitia se ridica la 70 mil. euro

Sibiul este cel mai nou nume pe harta dezvoltatorilor imobiliari in cautare sa parieze zeci de milioane de euro pe investitii in placerea romanilor pentru shopping.

Primavera Development, companie fondata in 2006 si implicata in dezvoltarea unor proiecte imobiliare de succes cum ar fi S-Park, Frumoasa Offices sau sediul Danone, va construi un centru comercial in centrul orasului Sibiu, pe terenul fostei fabrici Simerom, langa Podul Garii.

Proiectul, denumit Festival Shopping Center, a intrat in linie dreapta dupa ce la finalul lunii iunie a fost obtinut Planul Urbanistic Zonal (PUZ), deschiderea centrului comercial fiind estimata pentru a doua parte a anului 2018. Investitia necesara dezvoltarii viitorului centru comercial din centrul orasului Sibiu se va ridica la 70 de milioane de euro.

Festival Shopping Center va fi primul centru comercial de tip mall din orasul Sibiu, proiectul avand o suprafata inchiriabila de aproximativ 42.000 de metri patrati va fi ancorat de un hipermarket, va include o componenta puternica de fashion si o oferta completa pentru petrecerea timpului liber in cele peste 160 de unitati comerciale.

NEPI pariaza 100 mil. euro pe Sibiu dupa cea mai mare tranzactie in retail din 2016

Sibiul devine in acest fel punctul principal de atractie pentru investitiile in proiecte comerciale, dupa ce si NEPI, unul dintre cei mai mari investitori si dezvoltatori imobiliari, a achizitionat in acest an proiectul Shopping City Sibiu, in schimbul a 100 milioane de euro, cea mai mare tranzactie de retail inregistrata in 2016.

Fondul sud-african de investitii a achizitionat proiectul Shopping City Sibiu, cu o suprafata inchiriabila de peste 79.000 mp de la Argo Group.

Shopping City Sibiu a fost deschis in noiembrie 2006, avand initial o suprafata inchiriabila de 41.000 mp, cuprinzand un hipermarket Auchan si galeria adiacenta, precum si un mangazin de bricolaj Leroy Merlin.

Shopping City Sibiu a fost extins ulterior prin adaugarea unui hipermarket Carrefour, branduri de moda si sport, un mare magazin de mobila si electronice si electrocasnice.

Centrul comercial este primul si singurul centru modern din Sibiu si cel mai mare parc de retail din Romania, cu un mix variat de chiriasi, ce domina piata de retail din regiune.

In conditiile in care deja se anunta o concurenta serioasa din partea viitorului proiect pus la punct de catre Primavera Development, Sibiul devine unul dintre cele mai fierbinti puncte pe harta dezvoltarilor de malluri din Romania, suprafata totala de spatii comerciale urmand sa depaseasca 100.000 mp in urmatorii doi ani.

„Desi Sibiul este al treilea oras regional ca putere de cumparare (dupa Timisoara si Cluj), acesta nu a beneficiat de o livrare semnificativa de spatii comerciale moderne in ultimii 10 ani. Orasul atrage anual un numar impresionant de turisti (320.000, in 2015) si face parte dintr-o regiune unde au ales sa investeasca companii internationale precum Continental, Siemens, Takata, Daimler, Wienerberger sau Faurecia. In acest context, dezvoltarea unui centru comercial de ultima generatie in centrul orasului reprezinta un pas natural in evolutia pietei de retail locale”, a declarat Oana Iliescu (foto mai jos), managing director al DTZ Echinox, compania care va gastiona inchirierea viitorului centru comercial.

Brasovul si Timisoara, orasele care au dat tonul?

Pe lista oraselor secundare in care s-au derulat deja o serie de investitii si care se anunta un viitor pol important al dezvoltarilor de profil este Brasovul, considerat de multi specialisti din piata drept orasul in care vor fi concentrate foarte multe investitii importante in domeniul imobiliar.

In cursul anului trecut, Immochan Romania inaugura proiectul Coresi Shopping Resort, o investitie de 60 milioane euro care a creat o noua destinatie pentru “orasul de sub Tampa” si a reimprospatat zona Tractorul, una muncitoreasca, in care domina fabrici vechi, multe ramase in paragina, dar si pariuri in proiecte noi, atat industriale, cat si rezidentiale, care vor creste atractivitatea zonei.

La cateva luni de la deschiderea proiectului Coresi Shopping Resort, AFI Europe, unul dintre cei mai mari dezvoltatori si proprietari de proiecte comerciale si de birouri din Romania anunta achizitia unui teren in apropiere de centrul Brasovului, in care planuieste sa dezvolte un nou proiect comercial dupa modelul de succes al AFI Palace Cotroceni, din zona de centru-vest a Capitalei.

In aceeasi situatie se afla si Timisoara, unul dintre cele mai dezvoltare orase ale Romaniei si “capitala dezvoltarilor imobiliare” din vestul tarii, acolo unde se deruleaza deja o serie de investitii importante in retail.

NEPI a inaugurat in primavara acestui an proiectul Shopping City Timisoara, intr-unul dintre cele mai mari proiecte din acest an si tot in orasul din vestul tarii a fost anuntat un alt proiect important – Centrum Timisoara, dezvoltat de catre Alpha Group Investments si omul de afaceri Ali Ergun Ergen.

Deschiderea pentru public a proiectului Centrum Timisoara este programata pentru finalul anului 2017. Proiectul vine cu o componenta comerciala dinamica dar va oferi si solutii de wellness, sanatate, slow dining si divertisment.

Urmeaza dezvoltari importante in orasele mai mici

Cum investitiile comerciale s-au dovedit in cele mai multe cazuri pariuri de succes, investitiile se vor concentra in perioada urmatoare in orasele mai mici, care nu sunt acoperite de spatii de profil.

Este si cazul orasului Bistrita, acolo unde omul de afaceri Ionut Dumitrescu (Forte Partners) si-a anuntat intentia de a dezvolta un retail park.

Ionut Dumitrescu, unul dintre cei mai cunoscuti oameni de afaceri din domeniul imobiliar, fondator al agentiei de consultanta imobiliara Eurisko, vanduta ulterior catre CBRE, pariaza milioane de euro pe un nou segment de activitate, concentrandu-si atentia spre dezvoltarea de proiecte de retail in orasele secundare, ce ar suporta investitii de pana la 10 milioane de euro pe unitate deschisa.

Element Development, firma detinuta de catre antreprenorul roman Ionut Dumitrescu, va incepe in acest an dezvoltarea unui nou proiect de retail in centrul tarii, Bistrita Retail Park urmand sa reprezinte primul proiect de amploare din orasul de provincie si primul pariu al dezvoltatorului pe segmentul centrelor comerciale.

Un exemplu de dezvoltari de proiecte comerciale de proximitate este si ceea ce Euromall a inceput sa construiasca in orasul Popesti – Leordeni, acolo unde va realiza un retail park de proximitate, intins pe o suprafata de 2.000 mp, compania fiind unul dintre dezvoltatorii celor mai mari mall-uri din tara – in Pitesti si in Galati.

Proiectul La Strada Concept a fost demarat la inceputul lunii iunie, o investitie de 10 milioane de euro a dezvoltatorului Stardust Investments, dezvoltatorul care a lansat conceptul de Euromall si in Romania.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri