Faptul ca Romania este interesanta ca piata imobiliara nu mai reprezinta o surpriza, iar marile grupuri financiare s-au decis sa atace piata autohtona prin investitii ce pot depasi chiar si un miliard de euro.
Daca in editia de ieri a Wall-Street analizam tendinta prin care companiile din sectoare precum cel al bancilor, asigurari, retail, pharma sau IT se decid sa investeasca masiv si pe piata imobiliara. Insa anul acesta s-a mai conturat un fenomen de business interesant: grupuri financiare renumite si-au adus in Romania propriile afaceri imobiliare. Astfel, nume ca BRD, Erste ori ING au devenit cunoscute pe piata autohtona si ca developeri importanti pe piata de real-estate prin diviziile proprii de dezvoltare imobiliara.

Care sunt, de fapt, motivatiile implicarii acestor banci in proiecte imobiliare de mari dimensiuni din Romania? Am incercat sa gasim raspunsuri la aceasta intrebare consultand specialisti din industrie pentru a intelege mirajul banilor din imobiliare care intra in conturile marilor grupuri financiare.

Astfel, in opinia Adrianei Neagu, Consultant in cadrul departamentului birouri al DTZ Echinox, Exista companii din sectorul financiar, cum ar fi ING si Raiffeisen, care au divizii de development cu traditie pe alte piete (de exemplu, ING Real Estate si Raiffeisen Evolution). Exista un avantaj evident pentru aceasta evolutie: apartenenta la un mare grup financiar faciliteaza obtinerea finantarii pentru proiecte de dezvoltare care sunt analizate in detaliu de experti cu experienta pe piete mai avansate. Mai mult, aceste divizii ale grupurilor financiare sunt specializate in real estate. Au personal dedicat si se focalizeaza numai pe acest sector.

Mirajul randamentelor mari in imobiliare atrage insa din ce in ce mai multe companii romanesti din alte sectoare de activitate. Fara insa ca acestea sa urmeze modelul marilor grupuri financiare de care spuneam mai sus, ci mai degraba ca o investitie, o provocare de care sunt atrasi managerii acestor companii, de a profita de acest moment de avant din real estate, declara pentru Wall-Street Adriana Neagu.

Romanii prefera sa fie proprietari decat chiriasi

De cele mai multe ori se porneste de la ideea de a construi un sediu propriu cu propriile resurse intr-o locatie favorita, pentru a evita plata unor chirii catre alti proprietari. Aceasta dorinta de a fi proprietarul sediului in care compania isi desfasoara activitatea provine din mentalitatea romanilor, care prefera sa fie proprietari decat chiriasi, isi eplica specialistul DTZ Echinox. De exemplu, in tarile din vest peste 30% din locuinte sunt inchiriate, in timp ce in Romania acest procent este mai mic de 2%.

Pe parcurs insa, pe masura ce cladirea se ridica si trezeste interesul unor chiriasi cu renume, care mai ales sunt dispusi sa plateasca o chirie avantajoasa, destinatia cladirii este schimbata. Acest lucru se intampla mai ales daca veniturile din chiriile estimate a se obtine depasesc costurile cu chiriile inregistrate cu sediul curent.

Cum stau lucrurile in tarile dezvoltate? In alte tari companiile se specializeaza pe o anumita activitate si doar daca nu isi gasesc un sediu pe care sa il inchirieze la dimensiunea, specificatiile tehnice si in termenul pe care il doresc, se vor orienta catre o solutie built-to-suit (n.red.: care au fost construite la cerere), opineaza Adriana Neagu.

In cazul in care doresc sa se extinda pe dezvoltarea de proiecte imobiliare, folosesc foarte mult serviciile expertilor care i-ar putea ajuta: consultanta imobiliara, financiara, arhitecti, constructori, etc. Proiectele mari si de succes vor fi intotdeauna aduse pe piata de profesionisti in dezvoltare.

Cu toate acestea specialistii nu se asteapta ca aceasta tendinta sa se generalizeze, deoarece pe masura ce piata devine din ce in ce mai matura, iar competitia intre proiecte de birouri de calitate mai stransa, si chiriasii sunt mai instruiti. Este nevoie de experienta dezvoltatorilor profesionisti pentru a realiza proiecte de succes, este concluzia analistilor.

Principalii actori din piata

Care sunt, de fapt, aceste grupuri financiare care au pus ochii pe real-estate? Divizia de dezvoltare imobiliara a Groupe Societe Generale(GSG), Sogeprom, a anuntat de curand ca va functiona in scurt timp si in Romania, potrivit responsabililor cu finantarea proiectelor imobiliare al BRD SocGen, subsidiara romaneasca a GSG.

Sogeprom este unul dintre cei mai mari dezvoltatori de pe piata imobiliara europeana si intentioneaza sa se implice in proiecte imobiliare de mari dimensiuni din Romania.

In urma cu doua luni, divizia de investitii imobiliare a grupului Erste Bank, Sparkassen Immobilien AG, a anuntat ca are in vedere pentru Romania investitii de 500 de milioane de euro, din care aproximativ 250 de milioane de euro pentru achizitionrea sediilor BCR si aproximativ 29,5 milioane euro pentru Novotel.

"In prezent, Sparkaseen Immobilien AG doreste sa faca investitii imobiliare de 500 de milioane de euro, in Romania, circa 250 de milioane de euro din aceasta suma urmand a fi alocate achizitionarii sediilor BCR", a declarat recent country manager-ul pentru Romania in cadrul Sparkassen Immobilien AG, Claudiu Negrisan.

Mai mult, ING Real Estate a anuntat ca ataca piata imobiliara romaneasca. Astfel, ING Real Estate opereaza de pe 1 noiembrie prin noul birou din Bucurestiv , iar acest lucru va permite analizarea oportunitatilor de achizitie mult mai rapid, a declarat Martin Sabelko, director general al ING Real Estate Investment Management (ING REIM) pentru Europa Centrala.

"Pe langa biroul central din Praga, vom mai avea birouri locale in Ungaria, Polonia si Romania. Acest lucru ne va acorda un avantaj al achizitiilor si ne va permite sa analizam oportunitatile atractive de achizitie mult mai rapid", a declarat, intr-un comunicat de presa al ING Real Estate, Martin Sabelko.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri