In 2008, stocul de spatii comerciale disponibil in Romania a crescut cu 50% in comparatie cu stocul disponibil la sfarsitul anului 2007, de la 43,20 mp inchiriabili (GLA)/1.000 persoane, la 70,88 mp GLA/1.000 persoane. Acest calcul include toate unitatile de retail moderne din Romania cu peste 10.000 mp GLA (centre comerciale, parcuri de retail si proiecte de retail ancorate de hypermarket).

Alte 10 magazine bine amplasate, renovate total sau partial,detinute anterior de stat, sunt operationale in intreaga tara. Acestea nu au fost luate in calcul deoarece, cu exceptia centrului comercial Tomis Mall, nu se ridica la standardele occidentale ale unui centru comercial.

“2008 a fost un an in care s-a anuntat o concurenta importanta peste tot in tara si intre toate tipurile de dezvoltari de retail - centre comerciale, parcuri de retail, proiecte ancorate de hipermarketuri, insa finalizarile efective ale dezvoltarilor s-au situat la un nivel mai scazut decat fusese initial preconizat. Avem convingerea ca cel putin 50 - 60% din totalul de centre comerciale anuntate vor fi anulate, intarziate sau finalizate cu o utilizare diferita”, se arata in raportul CBRE|Eurisko.

Incepand cu 1989, chiriile in Romania au evoluat in mod haotic. Nu exista nici o progresie logica a preturilor de pornire, proprietarii de magazine fiind mai degraba sensibili la stimulente particulare, decat la realitatile economice, se arata in acelasi raport. Imbunatatirea calitatii chiriasilor si perioadele prelungite de inchiriere nu au scazut chiriile dupa cum se astepta, ci le-au stabilizat la un nivel inalt.

“Dificultatile economice actuale vor afecta cel mai mult spatiile comerciale din zonele secundare, unde se pot astepta chirii mai mici decat cele inregistrate in 2008. Pentru amplasarile de top, datorita cererii foarte mari din partea consumatorilor nu se vor inregistra ajustari de pret in sens descendent”, sustin consultantii CBRE|Eurisko.

Citeste si:

Pe segmentul de fashion, piata de retail din 2008 s-a dezvoltat rapid, prin cresterea prezentei internationale, odata cu sosirea si expansiunea mai multor branduri internationale noi, precum Next, Peek&Cloppenburg, New Yorker, Douglas Perfumery, Reserved, Cropptown, Humanic, Deichmann, Bershka, Stradivarius si unele branduri de lux: Louis Vuitton, Massimo Dutti, Bally, Cerutti 1881, Baldinini si Marina Rinaldi.

“Sosirea intarziata a acestora a fost cauzata de lipsa puterii de cumparare, dar si lipsei unui mediu retail de cea mai inalta calitate care a caracterizat sfarsitul anilor 1990 si mijlocul anilor 2000. Multi dintre comerciantii care au intrat pe piata locala in ultimii patru ani cauta in prezent sa-si asigure un loc in cadrul centrelor comerciale datorita popularitatii si cifrelor de trafic ridicate, comparativ cu spatiile stradale”, se mai arata in analiza CBRE|Eurisko.

CB Richard Ellis a parasit piata locala, pe care activa din anul 2001 in baza unui contract de franciza, in urma cu doi ani, iar in luna februarie 2008, a preluat compania de consultanta imobiliara Eurisko, in schimbul sumei de 35 milioane de dolari, aceasta functionand acum sub numele CBRE|Eurisko.

CB Richard Ellis are sediul central in Los Angeles si este cea mai mare firma de servicii comerciale in real estate din lume, raportat la incasarile din 2007. Compania are peste 29.000 de angajati si ofera servicii proprietarilor, investitorilor si chiriasilor prin cele peste 300 de birouri din 50 de tari.