Capitala Romaniei are numai 150.000 de metri patrati de depozite moderne, la standarde occidentale. Budapesta are 650.000 mp, Varsovia 836.000 mp, iar Praga 870.000. In 2006 insa, in Bucuresti se asteapta constructia a inca 300.000 mp, ca urmare a intrarii pe piata locala a unui numar din ce in ce mai mare de companii internationale, in special din domeniul auto, transportului, comertului angro si materialelor de constructii. Toate aceste firme au nevoie de spatii pentru depozitare, care sa intruneasca toate cerintele de calitate, conform standardelor internationale.

Afacerea cu terenuri industriale pentru constructia de fabrici sau de centre logistice a prins viteza si datorita apropiatei integrari a tarii noastre in Uniunea Europeana, sustin expertii imobiliari. Sase proiecte importante ar putea aduce pe piata bucuresteana circa 300.000 de metri patrati de parcuri industriale in viitorii ani. Este vorba despre Bucharest Industrial Park, Bucharest West, Cefin Industrial Park, Atlas, Apollo Center, Key Logistic.

Relocari in afara orasului

Pe terenurile industriale bine plasate, se bat firmele care vor sa construiasca depozite si cele care doresc sa-si deschida sau sa-si mute in afara orasului spatiile de productie. Producatorii locali sau multinationali cauta sa se mute in afara soselei de centura a Capitalei sau a marilor orase datorita conditiilor de mediu impuse in tarile din UE. Specialistii din domeniu spun ca acestia cumpara terenuri mari pe care construiesc atat hale, cat si sedii administrative.

„In general, se cauta terenuri de aproximativ 10.000 mp suprafata utila. Majoritatea firmelor care-si construiesc propriul spatiu iau in calcul extinderi viitoare si, din aceasta cauza, prefera sa achizitioneze parcele de teren care depasesc nevoile curente“, a declarat Carol Petrica, reprezentantul firmei Eurisko.

Si importatorii de materiale de constructii cauta terenuri mari in afara soselei de centura din marile orase. „Multe reprezentante ale unor mari concerne straine isi fac calculul ca, in loc sa inchirieze un spatiu, este mai bine sa cumpere un teren pe care sa construiasca. Ratele de la credit reprezinta exact valoarea chiriei“, a adaugat Carol Petrica.

Centre logistice

Avalansa de retaileri necesita constructia a tot mai multe centre logistice de unde marfa sa fie distribuita spre magazine. Firmele de transport si distributie, marile lanturi de magazine, precum si companiile de logistica cauta sa inchirieze spatii mari, de peste 2.000 mp, pentru depozitarea produselor. Sunt trei paliere de cerere. Firmele mici de transport si distributie doresc spatii cuprinse intre 2.000 si 6.000 mp, lanturile de retail, precum Carrefour, Cora, Metro, Bila, Knaufland, cauta suprafete pentru depozite intre 5.000 si 20.000 mp, iar marii operatorii logistici au nevoie de peste 10.000 mp, potrivit reprezentantilor companiei Colliers.

Locatii preferate

Vestul Capitalei ramane zona cea mai cautata pentru amplasarea de depozite sau de hale industriale. „In cazul locatiilor situate pe autostrada Bucuresti-Pitesti, in primii 10 km dinspre Bucuresti, pretul terenului ajunge la 20-30 euro/mp, in functie de deschidere, dimensiuni si acces“, se arata intr-un studiu al companiei imobiliare Colliers. „Parcelele de teren mai indepartate, dar circumscrise unei limite de 20 de kilometri, sunt mai ieftine din cauza utilitatilor, care cad in sarcina cumparatorului. Preturile pentru aceste terenuri sunt cuprinse in intervalul 10-15 euro/mp“, se mai arata in studiul citat.

Desi autostrada este flancata pe ambele parti de hale si depozite, unii investitori prefera sa se indeparteze de Capitala decat sa aleaga o alta zona. De exemplu, grupul Rynart, companie olandeza de top in domeniul serviciilor logistice in Europa Centrala si de Est, a inceput constructia celui mai mare depozit din Romania. Acesta este amplasat pe autostrada Bucuresti-Pitesti, la kilometrul 23, si va avea o suprafata de 20.000 mp de spatii de depozitare cu o temperatura controlata.

Nordul Bucurestiului, desi foarte cautat, a devenit mult prea scump pentru dezvoltari industriale, insa, in momentul in care vor fi incepute lucrarile la noua autostrada spre Brasov, noi zone adiacente acesteia vor putea fi exploatate, apreciaza analistii imobiliari. Aceasta zona are in prezent si dezavantajul unor suprafetele mici de teren, cuprinse intre 1.000 si 3.000 mp, motiv pentru care aici sunt construite atat spatii de depozitare, cat si de retail.

Potential urias

Citeste si:

Estul Capitalei este pe cale sa devina noul pol al afacerilor cu terenuri industriale, avand un potential urias, pus acum in valoare de viitoarea autostrada Bucuresti-Constanta si de statia de metrou Policolor. „Aceasta zona va fi cea care va cunoaste o dezvoltare asemanatoare zonei de vest. Locatia are marele avantaj de a fi langa autostrada, avand legatura directa cu tarile din estul Romaniei, dar si atuul utilitatilor existente pe dimensiuni industriale si al preturilor inca mici la terenuri“, apreciaza analistii imobiliari de la Eurisko.

Apollo Center, primul proiect care a aparut in zona, prevede constructia unei suprafete de depozitare de 4.000 mp si a uneia de birouri de 220 mp. Aici vor fi depozite independente, camere frigorifice si congelatoare, proiectate pe un modul flexibil, permitand modificarea spatiilor conform cerintelor si nevoilor viitorilor chiriasi. Printre facilitatile oferite se numara: electricitate, apa potabila si industriala, sistem de canalizare, gaz, telefoane, locuri de parcare, acces la calea ferata, inaltime de 10 m, sistem de sprinklere pentru incendiu, paza asigurata de personal specializat.

Apollo Center va oferi spatii de depozitare de diverse suprafete si inaltimi, spatii de birouri eficient proiectate, precum si facilitati separate pentru personal, soferi si paznici. „Aceasta oferta este potrivita unor companii care doresc sa detina sau sa inchirieze un spatiu de calitate, localizat excelent in raport cu caile de acces, flexibil. Domeniile de activitate ale acestor companii pot fi cel alimentar sau de distributie“, apreciaza expertii Eurisko.

„Astept provincia“

Firmele cauta spatii industriale in special in zona de vest a tarii. In Timisoara, Oradea
si Cluj, terenurile pentru aceasta destinatie aproape ca s-au epuizat, asa ca investitorii se orienteaza catre locatii secundare: Chisinau-Cris, Ineu, Lugoj si Caransebes.

O alta locatie interesanta este Ploiestiul, care prezinta avantajul costurilor rezonabile de productie si al distantei scurte fata de Capitala. Si Pitestiul a reusit sa capteze interesul investitorilor.

„Pe piata imobiliara din Pitesti cea mai mare cautare o au terenurile pentru investitii, in special cele destinate dezvoltarilor de retail si spatii de depozitare, situate la iesirea din oras„, spune Claudiu Arman, manager departament investitii la Eurisko.

El adauga faptul ca iesirea spre Bucuresti pe autostrada, ce se intinde pe o distanta de 5 km, este una dintre cele mai cautate locatii in ultimii ani, fiind puternic dezvoltata pe segmentul de retail. Aici sunt prezente hipermarketul PIC si Metro si numeroase showroom-uri auto - Mazda, Ford, Toyota, Hyundai si Skoda. „Zona este buna pentru ca are o infrastructura excelenta, vizibilitate si trafic mare, datorat autostrazii Bucuresti-Pitesti“, arata Arman. Preturile oscileaza intre 20-25 euro/mp si 40-45 euro/mp, pentru terenurile aflate mai aproape de oras.

Chirii mari

Criza de spatii atrage dupa sine si un pret foarte ridicat pe care chiriasii trebuie sa-l plateasca. Chiriile din Capitala sunt aproape la fel de mari ca si cele din Budapesta, Praga sau Varsovia. In Bucuresti, un metru patrat de spatiu dotat cu toate facilitatile pentru depozitare se inchiriaza cu 4,5-5,5 euro/mp/luna, in timp ce in capitalele amintite pretul variaza intre 3,4 (Varsovia) si 5,3 (Praga). „Odata ce noile depozite vor fi finalizate, se asteapta o stabilizare a chiriei, undeva pe la 4,5 euro/mp/luna“, se arata intr-un studiu al firmei Colliers.

Su Market

Primul centru logistic de vanzare legume si fructe la standarde occidentale va fi deschis in iunie 2006. Complexul, amplasat pe soseaua Bucuresti-Urziceni, se intinde pe 7,5 hectare si va dispune de 11 module de depozitare si de 125 de standuri, dotate cu birouri, grupuri sanitare si o camera frigorifica de 93 de metri patrati. Parcarea poate gazdui 250 de TIR-uri. Centrul este prevazut cu punct vamal, punct de control fito-sanitar, trei filiale de banci, centru de schimb valutar, fast-food si supermarket.