"Evolutia pietei din 2010 este inferioara celei din 2009. Este al doilea an consecutiv de contractie a valorilor din piata si din pacate, dupa discutiile pe care le-am avut cu reprezentantii Fondului Monetar International saptamana trecuta si dupa reactiile pe care le avem in urma consultarilor cu reprezentantii guvernamentali, premisele sunt si pentru 2011 de mentinere a contractiei", a declarat reprezentantul Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii.

El a precizat ca mentinerea pietei in 2011 la nivelul din acest an reprezinta un scenariu optimist.
La jumatatea anului, Plosceanu estima ca piata constructiilor ar putea scadea in 2010 cu 35-40%, de la 12,6 miliarde euro in 2009, prognoza fiind in continuare valabila.

In conditiile in care sursele private de finantare s-au redus la nivelul din 2003-2004, fondurile publice sunt elementul principal pentru sustinerea sectorului de constructii in actuala perioada de criza, conform sursei citate.

"In 2010, investitiile publice evident sunt mult mai precare decat cele din 2009
. In 2009 macar am avut un program anticriza cu anumite tinte de finantari publice (...). In 2010 din pacate nici n-au existat obiective clare, nivelul de realizare este inferior intr-o maniera substantiala fata de cel din 2009. Trebuie sa spunem insa ca din pacate fondurile structurale care stau la dispozitia tarii pentru proiecte de infrastructura, infrastructura de mediu, pentru reabilitari, aveau la jumatatea anului 2010 o rata de absorbtie de 7%. (...) Este un insucces nu numai al Guvernului, ci si al administratiilor publice locale", a spus reprezentantul asociatiei.

El a atras atentia ca Romania risca sa piarda fondurile europene neutilizate, care ar putea directionate catre alte state europene. Plosceanu a afirmat ca una dintre solicitarile facute reprezentantilor FMI a fost monitorizarea platilor creantelor catre firmele de constructii, care totalizeaza in prezent 1,2 miliarde de euro.

"Am solicitat ca pentru eliberarea transei din decembrie sa se tina cont de plata creantelor, insistand ca macar cele aferente semestrulului I 2010 sa poata fi achitate", a spus Plosceanu.

Totodata, ARACO doreste ca Executivul sa realizeze o inventariere a proiectelor incepute dupa anii '90 si sa decida care vor primi finantare in 2011, care vor intra in conservare si la care se va renunta. In plus, in proiectul de buget pentru 2011, proiectele noi si cele care vor avea finantari publice asigurate ar trebui sa fie clar precizate, pentru a evita situatia in care apar lucrari care se liciteaza si pentru care nu se pot asigura resurse financiare.

Citeste si:

In acest an, fondurile publice au fost directionate in principal pentru reparatii, dar au existat si proiecte de constructii comerciale sau lucrari finantate cu fonduri europene, ultimele cu valori reduse. "Sunt sume mici, din perspectiva unei piete care a atins si 14 miliarde de euro acum doi ani", a completat Plosceanu.

Seful ARACO s-a declarat nemultumit de felul cum functioneaza legislatia privind achizitiile publice, care ar trebui imbunatatita, pentru prevenirea abuzurilor care ajung pana la predefinirea in caietul de sarcini a profilului companiei care trebuie sa o castige.

"In continuare se vine cu preturi de dumping, in continuare maniera in care se desfasoara licitatiile publice permite achizitii care sa fie initial cu preturi foarte mici, dar ulterior aditionalele la contracte permit majorarea cu pana la 50% a acestor proiecte", a spus Plosceanu.

Legat de evolutia sectorului in 2011, Plosceanu a afirmat ca spera ca Guvernul sa tina cont de necesitatea finalizarii unor proiecte de infrastructura deja incepute si a utilizarii cat mai consistente a fondurilor europene pentru proiecte de infrastructura. El sustine ca ar trebui sa existe alocari importante pentru proiecte care vizeaza eficientizarea energetica a cladirilor.

"Imi place sa cred ca Guvernul care va fi in exercitiu va avea curaj sa reduca nivelul cotei unice, si ma refer aici in principal la cota aferenta impozitului pe profit, la un nivel care sa genereze atractivitate pentru investitorii privati straini, si care impreuna cu legislatia aferenta parteneriatelor de tip public privat sa permita reinceperea unor proiecte in parteneriat public privat", a spus reprezentantul ARACO.

El este convins ca si in 2011 vor avea prioritate lucrarile de reparatii, in principal la infrastructura rutiera.
"Cu datele de acum, estimez ca 2011 va fi punctul critic de minus, de la care am putea eventual sa reincepem sa crestem incepand din 2012", a conchis Plosceanu.