In anul 2011, Inspectia Muncii a crescut numarul de controale in domeniul securitatii si sanatatii in munca, efectuand in total 86.896 de actiuni de control fata de 84.703 in anul anterior.

Institutia a aplicat in total circa 139.000 de sanctiuni pe parcursul anului trecut, in crestere de la aproximativ 96.000 in anul anterior.

Dintre acestea, peste 128.500 au fost avertismente, alaturi de care s-au aplicat si aproximativ 10.500 de amenzi.


Valoarea totala a acestora a depasit in 2011 suma de 58,6 milioane de lei, fiind in acelasi timp cu peste 37% mai mare decat cu un an inainte.

Inspectia Muncii a procedat in 2011 la 249 sistari de activitate fata de 1.067 efectuate in anul 2010, iar 1.058 instalatii si echipamente de munca au fost oprite din functionare.

In acest context, ca urmare a activitatii de preventie desfasurata de inspectorii de munca, prin intensificarea controalelor la agentii economici, s-a constatat la nivelul anului 2011 o scadere a incidentei accidentelor de munca comparativ cu anul 2010 si implicit o imbunatatire a starii de securitate si sanatate la locul de munca.

Cu toate acestea, pe parcursul anului 2011 un numar de 2.535 de persoane au suferit accidente la locul de munca, 156 dintre acestea pierzandu-si viata.

Institutia precizeaza ca aceste cifre oscileaza de la an la an, insa tendinta in ultimii ani este de scadere.


Astfel, in anul 2010 se inregistrau in total 4.127 persoane ranite la locul de munca, din care 370 accidentate mortal.

Citeste si:

Tot in 2011, a fost inregistrat un numar de 2.379 de persoane accidentate avand ca urmare incapacitate temporara de munca (ITM), cu 36,7% mai putin decat in anul 2010, cand au fost 3.757 de persoane.

Potrivit institutiei, in anul 2011, la nivel national au fost inregistrate si solutionate peste 56.700 de petitii.

Inspectia Muncii precizeaza ca cele mai frecvente incalcari ale legislatiei privind securitatea si sanatatea sunt legate de:

- neacordarea de echipament individual de protectie si de lucru angajatilor;
- neefectuarea instruirii la locul de munca;
- nerealizarea examenele medicale la angajare.

Ce spun specialistii

Expertii in securitate si sanatate la locul de munca sustin ca accidentele de munca sunt generate de o varietate de motive, printre care se numara:
-lipsa instruirii lucratorilor cu privire la riscurile la care sunt expusi in sistemul de munca in care isi desfasoara activitatea;
-nerespectarea masurilor si procedurilor de lucru privind securitatea muncii;
-nepurtarea echipamentelor individuale de protectie sau purtarea lor intr-un mod incorect;
-achizitionarea de echipamente individuale de protectie neconforme cu cerintele pentru care sunt ele utilizate;
-utilizarea echipamentelor de lucru cu sistemele de securitatea dezactivate;
-lipsa asigurarii de catre angajator a unor masuri minime de securitate in munca;
-efectuarea de catre lucratori de alte operatii decat cele pentru catre a fost instruiti cu privire la securitatea muncii.

Cum pot evita angajatorii astfel de situatii

"Companiile trebuie sa aiba integrat un sistem de securitate si sanatate in munca in conformitate cu legislatia in vigoare, sa evalueze posturile de lucru privind riscurile la care sunt expusi lucratorii si sa stabileasca un plan de masuri pentru reducerea acestor riscuri. De asemenea, angajatorii trebuie sa stabileasca un normativ intern de acordare a echipamentului de protectie, sa achitizioneze aceste echipamente si sa il distribui lucratorilor", potrivit grupului de consultanta si servicii in domeniul resurselor umane City Square Center.

In acelasi timp, pentru a evita accidentele de munca, companiile trebuie sa efectueze toate verificarile perodice la instalatiile si echipamentele de lucru, sa semnalizeze corespunzator zonele cu pericole, sa asigure examenele medicale periodice in conformitate specificul activitatilor lucratorilor, precum si sa asigure instruirea corespunzatoare a lucratorilor in toate cele 3 faze (la angajare - introductiv generala, la locul de munca si periodic).

Ce pot face angajatii pentru a evita accidentele de munca

-sa respecte instructiunile si procedurile de lucru stabilite in concordanta cu securitatea muncii;
-sa poarte integral si corect echipamentele de protectie si de lucru primite;
-sa nu faca modificari sau intreruperi la sistemele/senzorii de securitate ale echipamentelor de lucru;
-sa respecte masurile de securitatea muncii stabilite pentru zonele in care isi desfasoara activitatea;
-sa isi insuseasca continutul instructajelor la care participa;
-sa mearga la controalele medicale periodice.

Cum se stabileste vinovatul

"Stabilirea partii vinovate se face in urma unei cercetari complexe a accidentului de munca. In functie de tipul accidentului de munca (incapacitate teporara de munca, invaliditate evidenta, mortal, colectiv) se stabileste cine va face certarea (angajatorul, ITM, Inspectia muncii) si se intocmeste o comisie de cercetare", potrivit City Square Center.