Raspunsul e un fleac: pentru ca s-ar economisi peste 20 de milioane de euro! Adica inca vreo 7-8 mari proiecte POS DRU.

Dar sa simulam…


Pana in 2016 (adica pe perioada de programare care se incheie in 2013), posibilele plati efectuate catre beneficiarii POS DRU in cadrul acestei perioade de programare ar fi de maximum:

3.476.144.996 euro

Estimam ca aproximativ 3% din bugete intra in achizitia hartiei, adica o suma totala de aproximativ:

104.285.000 euro


Reciclarea nu e unica solutie a inverzirii unui proiect in cazul hartiei. Virtualizarea raportarilor, publicatiilor, managementului de proiect ori activitatilor de instruire ar reduce uzul hartiei cu 50%, ceea ce ne-ar duce catre o economie de aproximativ:

52.000.000 euro


Daca am pondera utilizarea in proiecte a hartiei reciclate si a celei virgine (functie de suma in euro estimata pentru plata hartiei si de estimarea utilizarii hartiei reciclate in cadrul proiectelor POSDRU – aproximativ 50%), cantitatea de hartie folosita in toate proiectele POSDRU ar fi undeva in jurul a 74.000 tone. Echivalentul CO2 emis in situatia aceasta (mai apropiata de realitate) s-ar ridica la aproximativ 55.500 tone.

S-ar evita astfel emisiile a peste 16.500 tone echivalent CO2.

Exista 2 conditii ideale pentru calculul de mai sus:

1. prima conditie este ca hartia de reciclat sa nu fie trimisa cu vaporul din China!, motiv pentru care amprenta de carbon o poate chiar egala pe aceea a hartiei virgine
2. a doua conditie este ca manufacturarea hartiei sa se faca strict cu energie provenita din combustibili fosili.

Totodata calculul de mai sus nu ia in considerare amprenta ecologica (adica nu strict cea de CO2) a clorului folosit in procesul tehnologic de inalbire a hartiei. Acest criteriu inclina balanta si mai mult in favoarea folosirii hartiei reciclate. Astfel, pe un termen scurt de 2 ani (termenul mediu de desfasurare a proiectelor POSDRU) impactul hartiei reciclate intr-un proiect se reduce semnificativ daca, din nou, folosim fictiunea ca toata hartia s-ar produce local (iar costurile si emisiile din transport sunt ignorate). Pretul hartiei reciclate in acest context va fi, poate paradoxal, cu pana la 20% mai ieftin decat pretul hartiei virgine.

Asadar, pana si pretul hartiei folosite in toate proiectele POSDRU pentru toata perioada de programare ar putea fi mai mic cu

21.000.000 euro!

Pe de alta parte, din perspectiva schimbarilor climatice, 16.500 tone Eq CO2 evitate inseamna…

atat cat ar emite un celebru automobil romanesc de 1.5 dCI 85 CP (K9K) cu o capacitate cilindrica de 1461 cmc (si emisii de 120 g/km) daca ar parcurge distanta de 137.500.000 km, adica daca am inconjura Pamantul pe Ecuator de 3.431 de ori cu masina tuturor romanilor!!!

sau aproape ca si cum ai merge cu acest automobil produs la Colibasi de pe Terra pana in Soare!

Pentru calculele simularii s-au folosit standarde promovate de Environmental Protection Agency in Statele Unite ale Americii (http://www.epa.gov/ttn/atw/pulp/pulppg.html) si metode de calcul a emisiilor consacrate de Confederation of Paper Industries in Marea Britanie. Simularea reprezinta un caz ideal in care se ignora consumul de apa si alte tipuri de emisii sau poluare.

Acest material face parte din colectia de resurse a primei comunitati de practica pentru dezvoltare durabila din Romania. Comunitatedurabila.ro isi propune sa ofere celor interesati un instrument colaborativ de invatare pentru dezvoltare durabila si reuneste in acest sens experti si manageri de proiecte din domenii diverse, cu totii motivati sa dezvolte profilul durabil al proiectelor pe care le conduc.

Comunitatea este un rezultat al proiectului „Parteneriat pentru dezvoltare durabila” co-finanşat din Fondul Social European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 ”Investeste in oameni!” initiat de Asociatia Salvati Dunarea si Delta in parteneriat cu ActiveWatch si implementat cu sprijinul Centrului pentru Politici Durabile Ecopolis.