"Evenimentele din Romania au demonstrat ca actualul cadru constitutional al Romaniei nu poate sustine cu usurinta o ‚coabitare’ intre un presedinte al republicii aflat de o parte a spectrului politic si un guvern si un parlament din cealalta parte. Aceasta opinie a Comisiei de la Venetia nu are rolul de a lua o pozitie privind o alegere intre un sistem prezidential si unul parlamentar, dar reforma constitutionala ar trebui sa clarifice cel putin competentele presedintelui si primului-ministru, mai ales acolo unde au aparut dificultati, adica in domeniile politicii externe si relatiilor cu Uniunea Europeana", se arata in concluziile Opiniei privind Romania publicata luni de Comisia de la Venetia - Comisia Europeana pentru Democratie prin Drept a Consiliului Europei.

Opinia Comisiei de la Venetia a fost solicitata in iulie de catre premierul Victor Ponta privind ordonantele de urgenta emise de Guvern cu privire la amendarea legii referendumului si legii de functionare a Curtii Constitutionale, dar si de catre secretarul general al Consiliului Europei privind compatibilitatea actiunilor Guvernului si Parlamentului cu principiile constitutionale si statul de drept.

Comisia prezinta in raportul sau si o serie de recomandari privind modificarea Constitutiei, facand referire, pe langa clarificarea competentelor sefului statului si ale primului-ministru, si la procedura de suspendare a presedintelui.

"Procedura privind suspendarea presedintelui face confuzie intre responsabilitatea politica si cea juridica. Are tendinta sa il faca pe presedintele responsabil politic in fata Parlamentului si electoratului, desi motivele pentru o demitere sunt formulate intr-o maniera care invoca responsabilitatea legala. Rolul Curtii Constitutionale in aceasta procedura este de asemenea mai degraba neclar. Daca este mentinuta, procedura de la Art. 95 privind suspendarea presedintelui ar trebui transformata in mod clar privind responsabilitatea legala, initiata de Parlament si decisa de o curte de judecata", se arata in Opinia Comisiei de la Venetia.

De asemenea, mai sunt propuse o mai buna reglementare a recursului la ordonante de urgenta de catre Guvern si asigurarea in Constitutie a unui cadru clar privind independenta institutiei Avocatului Poporului.

Comisia de la Venetia considera ca "seria de masuri adoptate de Guvern si Parlament in iulie intr-o succesiune rapida care au condus la schimbarea din functie a Avocatului Poporului, presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, limitarea competentelor Curtii Constitutionale, schimbarea procedurilor privind referendumul de suspendare a presedintelui si suspendarea propriu-zisa a acestuia, luate individual dar si ca intreg, sunt problematice din punct de vedere constitutional si al statului de drept".

Comisia se declara ingrijorata in particular si "de recurgerea extinsa la ordonante de urgenta guvernamentale - atat de catre actuala, dar si precedentele majoritati - care prezinta un risc pentru democratie si statul de drept in Romania".

Citeste si:

Potrivit Comisiei de la Venetia, evenimentele din Romania si mai multe dintre declaratiile facute in aceasta perioada demonstreaza o "ingrijoratoare lipsa de respect intre reprezentantii institutiilor de stat pentru statutul celorlalte institutii ale statului, inclusiv Curtea Constitutionala ca garant al suprematiei Constitutiei".

Comisia considera ca institutiile statului roman trebuie sa se angajeze intr-o "cooperare loiala", avand in vedere ca fiecare reprezentant al acestora trebuie sa tina cont ca toate puterile statului au ca scop servirea intereselor intregii tari, nu "interesele inguste" ale fiecarei institutii sau de partid.

De asemenea, Comisia saluta faptul ca interlocutorii institutionali din Romania si-au declarat opinia ca trebuie facuta o reforma constitutionala si legislativa care sa asigure ca o situatie similara cu cea din vara nu se va mai repeta, dar si faptul ca vor colabora in mod loial, tinand cont de obligatiile lor.

Comisia mai arata ca ramane la dispozitia autoritatilor romane pentru a acorda asistenta in vederea implementarii reformelor constitutionale mentionate.

Opinia a fost elaborata in baza unei vizite efectuate la Bucuresti, in 10-11 septembrie, de catre o delegatie a Comisiei de la Venetia, care a avut intalniri cu reprezentantii institutiilor statului si ai partidelor, precum si in baza dialogului ulterior cu autoritatile romane. Comisia de la Venetia a luat decizia amanarii adoptarii si prezentarii Opiniei pentru a nu interfera cu alegerile legislative din 9 decembrie.

Comisia de la Venetia a fost infiintata in 1990, ca un organism consultativ al Consiliului Europei in probleme constitutionale, jucand un rol important in adoptarea de legi fundamentale in mai multe tari care sunt conforme cu standardele europene in domeniu. Comisia este compusa din "experti independenti care si-au dobandit eminenta prin experienta in institutii democratice sau prin contributie la consolidarea legii si studiile politice".