Harta randamentului politic pune in evidenta potentialul de colaborare pe domenii intre judetele unei regiuni si reconfigureaza asteptarile cetatenilor in raport cu promisiunile din campanie.

Regiunile de dezvoltare sunt opt marimi statistice, fara personalitate juridica, create in anul 1998 prin asocierea consiliilor judetene din Romaniapentru a coordona dezvoltarea regionala necesara pentru ca Romania sa adere la Uniunea Europeana. Regiunile de dezvoltare ale Romaniei corespund cu diviziunile de nivel NUTS-II din UE.

Desi devin din ce in ce mai semnificative in domeniul de dezvoltare regionala, aceste regiuni nu au nici un statut administativ, neavand un consiliu legislativ sau corp executiv. Regiunile de dezvoltare nu sunt unitati administrativ-teritoriale, nu au personalitate juridica, fiind rezultatul unui acord liber intre consiliile judetene si cele locale. Functia lor a fost de a aloca fondurile PHARE de la UE, inainte de aderare, pentru dezvoltare regionala, si de a interpreta si cerceta statistici regionale. Deasemenea, regiunile de dezvoltare coordoneaza proiecte infrastructurale regionale si au devenit membre ale Comitetului Regiunilor cand Romania a aderat la UE, in 2007.

Citeste si:

De exemplu, penultima clasata intre cele opt, Regiunea Bucuresti-Ilfov are 61 de reprezentanti in Parlament: 43 de deputati (dintre care cinci de Ilfov) si 18 senatori (2 de Ilfov).

De asemenea, harta randamentului politic se presupune a fi un instrument unitar (national) si integrat (defalcat pe regiuni), abordand formatiunile politice ca individualitati si nu ca aliante sau uniuni, asa cum s-au prezentat in fata electoratului (click pe poza pentru redimensionare).