In actele anchetatorilor Directiei Nationale Anticoruptie (DNA) din acest dosar se arata ca Nelu Iordache a dat o declaratie ampla referitoare la relatia sa cu fostul ministru Silaghi.
"Cand am ajuns la Silaghi Ovidiu acasa, i-am spus acestuia motivul pentru care am venit. Din ce am observat, stia ca urmeaza sa vin la el si stia si de problema rezilierii (contractelor dintre Romstrade si CNADNR - n.r.). Inca inainte de a incepe discutia, Silaghi Ovidiu a pornit un aparat de bruiaj. Dupa ce i-am spus pentru ce am venit, si i-am zis ca am banii la mine, precizandu-i si cuantumul sumei, mi-a zis ca este ok si m-a pus sa pun banii pe o masa din camera. In continuare, ne-am mutat in alta camera, unde era si SR, unde Silaghi Ovidiu mi-a spus ca va lua legatura cu PM a doua zi dimineata pentru anularea rezilierii si am baut un pahar de vin. Intalnirea a durat aproximativ 40 minute", le-a declarat Iordache procurorilor anticoruptie.
Omul de afaceri a mai aratat ca s-ar fi simtit santajat de fostul demnitar atunci cand acesta i-a cerut sa extinda cursele aeriene, in schimbul achitarii, conform calendarului, a sumelor de bani de la CNADNR, pentru lucrarile de la autostrada.
Tot Nelu Iordache le-a spus anchetatorilor ca extinderea liniilor aeriene ale Blue Air i-ar fi fost necesare, potrivit lui Silaghi, finului acestuia, in contextul candidaturii sale la sefia Consiliului Judetean Satu Mare.
"In urma discutiilor pe care le-am avut la acel moment cu ministrul Silaghi a rezultat ca pentru a avea liniste in ce priveste efectuarea platilor catre Romstrade de catre CNADNR trebuia sa deschid rute aviatice noi cu firma B A T A, care sa lege orasul Satu Mare de Europa. Mi-a spus atunci ca acest lucru ii este necesar pentru ca finul lui, al carui nume nu mi-l amintesc la acest moment, candida la functia de presedinte al Consiliului Judetean Satu Mare. Din cate imi amintesc, ulterior a si obtinut aceasta functie", a spus Iordache la DNA, declaratiile sale fiind preluate si verificate de anchetatorii anticoruptie.
Iordache a mai declarat ca a perceput "aceasta solicitare ca un santaj si o cumparare a linistii in ce priveste incasarea banilor de la CNADNR", in conditiile in care, sustine omul de afaceri, efectuarea unor curse de la Satu Mare urma sa-i aduca "o pierdere majora lunara".
"Cu toate acestea, am fost de acord pentru ca nu aveam ce sa fac. In timpul discutiei dupa ce i-am spus lui Silaghi Ovidiu ca sunt de acord cu aceste noi rute, acesta l-a contactat telefonic pe finul sau, i-a comunicat ce a discutat cu mine si i-a spus ca trebuie sa se vada la aeroport cu mine de urgenta. Cand am plecat inapoi la Bucuresti, in aeroportul din Satu Mare m-am intalnit cu acest individ, am facut schimb de carti de vizita si i-am comunicat numele persoanei de contact din partea B A T A SA, respectiv pe G R", a mai aratat Iordache, in declaratia sa.

O pierdere lunara de 250.000 de euro

Omul de afaceri le-a mai declarat procurorilor ca, la intoarcerea in Bucuresti, a cerut unui angajat sa-i faca un calcul al costurilor privind deschiderea noilor rute impuse de Silaghi si astfel a reiesit o pierde lunara de aproximativ 250.000 de euro.

"Cu toate acestea, le-am dat ordin celor din conducerea B A T A sa demareze procedurile de deschidere a acestor rute la Satu Mare in cel mai scurt timp posibil. Din cate imi amintesc, GR a discutat cu finul lui Silaghi Ovidiu si modalitatea de promovare si publicitate pentru aceste curse, publicitate care se desfasura simultan cu publicitatea pentru campania electorala a acestuia", a mai declarat Nelu Iordache.

Omul de afaceri le-a spus anchetatorilor si ca suma de 200.000 de euro pe care i-ar fi dat-o lui Ovidiu Silaghi era, in opinia lui, suficienta "pentru a temporiza o vreme tendintele de reziliere a contractelor".
"In acest context am inteles ce am de facut, adica sa-i dau ministrului Silaghi Ovidiu o suma de bani. Avand in vedere ca pierderea lunara suferita BATA S.A. cu acele curse noi a fost de aproximativ 250.000 de euro, am considerat ca a-i da lui Silaghi Ovidiu suma de 200.000 de euro ar fi suficient pentru a temporiza o vreme tendintele acestea de reziliere a contractelor", a mai aratat Iordache, in fata anchetatorilor DNA.
Procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie (PICCJ) a solicitat Camerei Deputatilor declansarea procedurilor pentru formularea cererii de incepere a urmaririi penale fata de Ovidiu Silaghi, pentru trafic de influenta.
Solicitarea vine dupa ce DNA a cerut, tot luni, procurorului general sa sesizeze Camera Deputatilor cu o cerere de incepere a urmaririi penale impotriva deputatului Ovidiu Silaghi, pentru trafic de influenta, fapta din perioada in care a fost ministru al Transporturilor si prin care l-ar fi favorizat pe Nelu Iordache.
"In conformitate cu prevederile art. 109 alin. 2 din Constitutia Romaniei, art. 12 si 19 din Legea nr. 115/1999 si ale Deciziei nr. 270/10.03.2008 a Curtii Constitutionale, procurorul sef al Directiei Nationale Anticoruptie, doamna Laura Codruta Kovesi a solicitat procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie sa sesizeze Camera Deputatilor pentru formularea cererii de incepere a urmaririi penale impotriva deputatului Silaghi Ovidiu Ioan, pentru infractiunea de trafic de influenta in forma continuata, fapte despre care exista indicii si date ca ar fi fost savarsite in perioada in care acesta avea calitatea de ministru al Transporturilor", s-a precizat intr-un comunicat de presa al DNA.

Cum arata firul evenimentelor

Potrivit procurorilor, exista indicii si date temeinice potrivit carora, in cursul anului 2012, Ovidiu Silaghi, in calitate de ministru al Transporturilor, i-a pretins lui Nelu Iordache, administrator al SC Romstrade SRL, deschiderea, de catre compania de transport aerian din grupul de firme controlate de omul de afaceri, a unor noi rute care sa lege Aeroportul Satu Mare de alte destinatii din Europa. Silaghi i-ar fi promis in schimb lui Nelu Iordache derularea contractelor pe care SC Romstrade SRL le incheiase cu Compania Nationala de Autostrazi pi Drumuri Nationale din Romania SA, structura aflata sub autoritatea Ministerului
Transporturilor, si pentru ca platile intermediare sa fie facute intr-un termen rezonabil.

"Totodata, Silaghi Ovidiu Ioan a primit de la aceeasi persoana suma de 200.000 de euro, pentru a-si exercita influenta asupra persoanelor cu functii de decizie din cadrul CNADNR SA in vederea anularii deciziei de reziliere a unui contract si pentru a nu proceda la rezilierea altor contracte", au precizat procurorii DNA.

Anchetatorii au precizat ca din actele premergatoare efectuate in cauza au rezultat indicii temeinice cu privire la savarsirea faptelor cu care a fost sesizat organul judiciar, iar pentru stabilirea corecta si completa a situatiei de fapt se impune efectuarea unor acte de urmarire penala.

Compania aeriana Blue Air a lansat, in luna iunie 2012, doua curse noi cu plecare dinSatu Mare spre Torino -Cuneo si Venetia, operate cu o frecventa de doua zboruri pe saptamana. Cursele dus-intors au fost active pe perioada orarului de vara, respectiv 4 iunie - 27 octombrie 2012.

Operatorul low cost a facut parte, alaturi de constructorul Romstrade si alte companii, dintr-un grup de firme controlat de omul de afaceri Nelu Iordache. Firma Airline Management Solutions, infiintata in luna aprilie de patru actionari romani, a preluat fondul de comert al Blue Air, printr-o tranzactie insuma de 30 milioane de euro, care include asumarea unor obligatii de 28 milioane de euro.

Liberalul Ovidiu Silaghi a fost ministru al Transporturilor din mai pana in decembrie 2012.

In luna iulie 2013, Ovidiu Silaghi a fost nominalizat pentru functia de ministru al Transporturilor, post ramas vacant dupa demisia lui Relu Fenechiu, in urma condamnarii sale, in 12 iulie, de catre instanta suprema, la cinci ani de inchisoare cu executare in dosarul "Transformatorul", pentru complicitate la abuz in serviciu in forma calificata.

Premierul Ponta declara, in 13 august, ca a discutat cu presedintele PNL, Crin Antonescu, ca, daca presedintele Basescu respinge nominalizarea lui Ovidiu Silaghi ca ministru al Transporturilor, sa fie inaintata imediat o alta propunere, opinand ca probabil ii face un "dosar" celui nominalizat.

Citeste si:

Prim-ministrul a aratat ca a discutat si cu Ovidiu Silaghi, iar in cazul in care nominalizarea este respinsa, coalitia de guvernare va face imediat o noua nominalizare, care, conform Constitutiei, nu mai poate fi respinsa de presedinte.

Ponta a spus ca liderii USL au luat in calcul posibila respingere a lui Ovidiu Silaghi, dar nu au discutat inca despre persoane concrete pentru o noua nominalizare.

Intrebat daca stie ca presedintele Basescu ar detine anumite informatii cu privire la Silaghi, Ponta a replicat: "Probabil ca ii face vreun dosar domnului Silaghi".

Intrebat daca stie ca Ovidiu Silaghi ar fi primit o citatie la DNA, Ponta a spus ca nu are cunostinta de acest lucru, dar ca, daca s-a intamplat acest lucru, probabil Silaghi va fi chemat la parchet inainte de 23 august.
Surse judiciare au declarat ca Silaghi ar fi trebuit sa fie citat in 21 august sa se prezinte la DNA.
In prezent, premierul Ponta este ministru interimar al Transporturilor, iar secretarul de stat Cristian Ghibu coordoneaza activitatea institutiei.

Presedintele Traian Basescu a anuntat, in 23 iulie, ca va lua in 23 august o decizie privind numirea lui Ovidiu Silaghi la Ministerul Transporturilor. Potrivit presedintelui, mandatul interimar la Transporturi expira la 25 august, dar aceasta data pica duminica. El a subliniat ca, in consecinta, va lua pe 23 august o decizie legata de Silaghi.

Nelu Iordache, administratorul firmei Romstrade, a fost trimis in judecata la sfarsitul lunii aprilie, in dosarul privind deturnarea fondurilor pentru primul tronson din autostrada Nadlac - Arad, de aproximativ 22 de kilometri, fiind acuzat de delapidare, fals in inscrisuri, spalare de bani si inselaciune.

Procurorii arata, in rechizitoriul trimis instantei, ca Nelu Ioardache a schimbat, fara respectarea prevederilor legale, destinatia sumei de 31.519.960 de lei, reprezentand o parte din avansul incasat de la CNADNR SA de firma administrata de acesta pentru proiectarea si executia lucrarilor la primul tronson din autostrada Nadlac - Arad, de aproximativ 22 kilometri, lucrarea fiind finantata in proportie de 85 la suta din fondul de coeziune al Uniunii Europene. SC Romstrade SRL era societate lider a asocierii Romstrade SRL - Monteadriano Engenharia E Construcao SA - SC Donrep Construct SRL care a incheiat contractul cu CNADNR SA.

Anchetatorii au aratat, in documentul citat, ca suma de 31.519.960 de lei incasata de la CNADNR SA "a fost utilizata, in realitate, pentru achitarea unor datorii restante ale societatii Romstrade SRL, pentru a sustine societatile din grupul de firme pe care Nelu Iordache le controla in mod direct sau prin persoane interpuse, precum si in scop personal, dupa retragerea unor sume in numerar".

Astfel, banii destinati constructiei primului tronson de autostrada au fost folositi de Nelu Iordache pentru achitarea unor datorii in valoare de 9.724.780 de lei ale societatilor in care acesta era direct interesat, "intre care o companie de transport aerian (Blue Air, n.r.), plati facute in baza unor contracte ce nu au legatura cu derularea contractului pentru autostrada".