Adina Tarry s-a hotarat inca de la varsta de 14 ani ca isi doreste sa studieze psihologia si, din fericire, spune ea, nu a impiedicat-o nimeni, in ciuda faptului ca mama sa era merceolog si si-ar fi dorit aceeasi meserie si pentru fiica sa, considerandu-si profesia interesanta.

In vacanta de vara din clasa a saptea a citit prima data un manual de psihologie.

"L-am studiat cu notite si sublinieri, din scoarta in scoarta, spre stupoarea adultilor. Eram in vacanta la prieteni si mergeam cu cartea la plaja. Nu intelegeau cum o adolescenta este atat de absorbita de studiu, in loc sa se distreze ca toti ceilalti tineri", spune aceasta.

Ulterior, s-a specializat in psihologia clinica, iar primul loc de munca l-a avut intr-o scoala orfelinat din Buftea.

"Acesta a fost primul meu serviciu. O catastrofa din care am iesit cu greu cu mintea intreaga pentru ca eram in fata unei situatii de neconceput: nepregatiti pentru ce faceam, intr-o cladire nepotrivita pentru copii mici, si cu copii care erau complet subdezvoltati, fie natural, fie pentru ca nu avusesera ingrijire normala si ramasesera imaturi. Un cosmar!", povesteste ea.

A plecat la Paris, unde a constat ca desi diploma ii era recunoscuta si invatase limba franceza in scoala, nu avea cursivitatea si subtilitatea lingvistica pentru a practica meseria.

"La Paris m-am angajat, si am utilizat, sub indrumarea unei persoane de la serviciile de orientare cariera, cu totul alte pasiuni si capabilitati. Si aici incepe si prima lectie despre succesul in cariera: lectia despre flexibilitate si a fi constient de toate talentele, pasiunile si capabilitatile personale. Mie mi-a placut intotdeauna economia, limbile straine si universul afacerilor si astfel m-am apucat de un MBA in comert international", a adaugat Adina Tarry.

Ulterior, ea a lucrat in domeniul exporturilor pentru mai multe companii importante, printre care si gigantul farma Bristol Myers Squibb. In prezent, ea are o experienta internationala de 25 de ani, in companii din Franta, Australia si Anglia.

"Tranzitia de la orfeliantul prescolar Bufeta la birouri de pe Cahmpes Elisees s-a facut in aproximativ patru ani si m-am trezit astfel in spiritul marilor corporatii internationale americane, in mijlocul comertului international si cu un serviciu bine platit si foarte interesant. Ce m-a ajutat: flexibiliatate, dorinta de continua sa studiez, pasiunea pentru mai multe lucruri in loc de doar unul si abilitatilor pe care le puteam oferi pe piata", considera Tarry.

Ea mai spune ca a doua lectie invatata despre cariera este aceea ca oamenii nu trebuie sa se perceapa ca o mica rotita ce sta intr-un coridor ingust de activitate repetitiva, ci ca o parte importanta a unei masinarii mult mai mari.

Dupa mai bine de 15 ani de experienta in domeniul comercial in mai multe companii importante (IBM, Alcatel etc.) Adina Tarry s-a orientat catre zona resurselor umane, a urmat un masterat in psihologia de afaceri, obtinand o serie de diplome in teste psihometriece, coaching si consultanta. In prezent, profeseaza de 12 ani in coaching, mentorat si consultanta in afaceri si resurse umane.

"Munca de coach este in aceesi masura satisfacatoare, dar si frustranta. Este placut sa vezi rezultatele directe pe care o interventie a unui program de coaching o are in eficienta si evolutia oamenilor. In acelasi timp, industria de coaching este una inca neprofesionalizata si astfel orice persoana care decide intr-o zi sa se numeasca coach, o poate face. De aceea problema calitatii serviciului, a educarii clientilor in raport cu asteptarile, si cu procesul de recrutare de coach ramine inca nerezolvata, este subiectiva si intr-un stadiu inca primitiv", explica Adina.

Citeste si:

Ea recunoaste ca piata de coaching este in crestere, pe fondul solicitarilor continue de la marile corporatii, care au ca obiectiv dezvoltarea managerilor.

"Exista loc de dezvoltare si speram, de profesionalizare a acestei ocupatii care este destul de profitabila, daca se lucreaza cu marile firme.Salariile, pentru o munca ce nu este permanenta, pot varia intre 30.000 si 150.000 lire sterline pe an", spune Tarry, referindu-se la salariile din Marea Britanie.

Pentru acest salariu coach-erii din Londra lucreaza in medie 7-9 luni pe an, in functie de contracte.

De ce apeleaza companiile la coaching

"In mod interesant, problemele cu care se lupta organizatiile si indivizii in general sunt aceleasi in orice companie si in orice tara: eficienta, inteligenta emotionala, capacitate de comuncare, leadership, influenta si inspiratia altora de a face lucrurile mai bine. Dar interventiile asupra oamenilor dau rezultate mai lent, iar sedintele de coaching trebuie sustinute pe periode mai lungi si atins ceea ce lipseste de obicei, cu rabdare si persistenta de a face un program si a-l rula pe durata mai lunga", spune Adina Tarry.

Potrivit acesteia, companiile trebuie sa aiba rabdare si sa nu ceara transformari radicale peste noapte, pentru ca oamenii nu se shimba usor si au nevoie de motivare permanent.

"Este o munca ce nu are sfarsit, o veghe permanenta asupra celei mai mari valori a unei companii. Daca oamenii nu merg bine, restul nu conteaza. Determinarea si motivarea umana pot scoate apa si din piatra seaca", a precizat ea.

Adina Tarry vorbeste si despre criza economica, climat care a avut un impact serios in aceasta piata, din cauza taierii bugetelor de dezvolare si formare a cadrelor, lucru care se intampla in toata lumea.

Coaching in Romania

Adina Tarry apreciaza ca piata de coaching din Romania este una la inceput, cu potential.

"In Romania piata de coaching are foarte mare potential si mi se pare ca exista deja pioni bine plantati in relatiile cu clientii, care controleza volumul activitatii. Ceea ce lipseste evident in Romania, este experienta celor care practica, pentru ca acest domeniu a prins radacini doar in ultimii cinci ani, in timp ce la Londra, de exemplu, functioneaza de 15-20 de ani. Timpul va ameliora acest decalaj, iar cadrele care exista cu siguranta sunt capabile sa creeze o patura de coach-eri care sa fie profesionisti si eficienti", a mai spus Adina.

De aceea, ea recunoaste ca si-ar dori sa aduca in tara experinta sa pentru a profesa si in Romania, insa nu a facut o pana acum pentru ca nu a reusit sa gasesca parteneriate.

"Piata este ocupata de cativa oameni care si-au impartit «prajitura», iar multe companii inca nu inteleg cat este de buna combinatia intre un coach cu experienta solida in afaceri si coaching si un coach mai tinar cu energie si ambitie de a reusi, dar mai putina experinta. ”Mi-ar placea sa lucrez in Romania, dar inca nu am reusit sa gasesc persoana care sa inteleaga exact valoarea aportului pe care il ofer. Raman insa optimista si la intrebarea daca as lucra in Romania raspund «da, cu cea mai mare placere», din dorinta de a oferi o experienta internationala ", a afirmat Adina Tarry.

Pe de alta parte, ea considera ca pe piata locala se resimte o tendinta de a importa foarte multa expertiza de la straini.

"Vad multi colegi englezi care nu au habar nici unde este Romania,dar merg acolo contra unor costuri uriase, sa ii invete pe romani cum stau lucrurile. Este poate o reflectie a dorintei locale de a importa expertiza, de la «personalitati straine» ", a incheiat ea.

Adina Tarry este insa optimista si spera ca romanii vor fi mai deschisi pe viitor la colaborarile cu alti romani, ceea ce va aduce un plus valoare acestei piete.