Intr-o serie de experimente s-a demonstrat ca subiectii erau mai dispusi sa imprumute unei persoane straine un telefon, daca aceasta isi cerea scuze in legatura cu un eveniment care nu s-a petrecut din vina sa, cum ar fi ploaia torentiala.

Intr-unul din experimente, realizat in colaborare cu Universitatea din Pennsylvania, un actor a rugat 65 de persoane, intr-o zi ploioasa, sa ii imprumute telefonul mobil. Jumatate dintre subiecti i-au imprumutat telefonul daca actorul si-a cerut scuze pentru conditiile meteorologice, fata de numai 9% in cazul in care l-a cerut pur si simplu.

In alt experiment, 178 de studenti au fost informati ca urmau sa joace un joc cu tematica financiara pe calculator, cu un partener aflat in alta incapere si li s-a spus ca, uneori, calculatorul s-ar putea sa le ignore deciziile. Ori de cate ori se intampla acest lucru si partenerul de joc isi cerea scuze, studentii aveau tendinta sa-l considere pe acesta o persoana demna de incredere si sa aiba o atitudine mai ingaduitoare fata de el.

"Scuzele inutile reprezinta un instrument eficient si usor de folosit atunci cand vine vorba despre influenta sociala", a declarat Alison Wood Brooks, profesor asistent de administrarea afacerilor si coordonator al studiului.