Pilotul comandant a efectuat pregatirea zborului care a condus la accidentul aviatic din Cluj, inclusiv informarea meteo inainte de decolare, iar decizia privind amanarea/anularea unui zbor din considerente de siguranta a zborului apartine in totalitate pilotului comandant al aeronavei

Mentiunea este inclusa in raportul redactat de vicepremierul Gabriel Oprea si prezentat premierului Victor Ponta.

Documentul prezinta, pe ore, filmul evenimentelor, si anume: la ora 13.38: aeronava a decolat; la ora 14.35: pilotul a solicitat ROMATSA coborarea la 3050 m, din cauza givrajului (pelicula de gheata formata pe structura aeronavei), iar ROMATSA l-a informat ca inaltimea minima de siguranta in zona este de 3.200 m; la ora 14.42: pilotul a solicitat coborarea la 2.450 m si a comunicat ca schimba frecventa cu cea a Centrului de Informare a Zborurilor, corespunzatoare zborurilor dupa regulile „la vedere” coborand sub nivelul regulamentar de zbor controlat de ROMATSA; la ora 15.18: fiind la circa 36 km, dupa ce a trecut de Sibiu, la altitudinea de 2600 metri, nereusind sa contacteze centrul de informare a zborurilor Bucuresti, pilotul a intrat in legatura cu Centrul de control zonal Cluj; intre orele 15.32-15.33, pilotul a incercat sa comunice cu un sector de control al traficului aerian aferent zonei de Nord-Vest a tarii, dar mesajele nu au fost intelese; la ora 15.35 ROMATSA solicita pilotului sa comunice pozitia aeronavei, dar apelurile nefiind receptionate, o alta aeronava aflata in zona (BMS 215B), conform procedurilor, a intermediat dialogul cu aeronava aflata in misiunea umanitara. ROMATSA a fost informata ca aeronava in dificultate se afla la altitudinea de 2.450 m, la orele 15.45 si 15.49 operatorul ROMATSA a incercat sa ia legatura cu aeronava, dar nu a raspuns.

In raport se mai arata ca ROMATSA nu a manifestat un rol activ in cazul accidentului aviatic din Cluj, nu a luat masurile necesare pentru stabilirea zonei de cautare a aeronavei, nu a declansat operatiuni de cautare si nu a cerut sprijinul Centrului de Operatii Aeriene din MApN.

"Ca urmare a analizei efectuate in conformitate cu procedurile standard reglementate de actele normative in vigoare si avand in vedere modul efectiv in care au actionat institutiile cu responsabilitati, putem afirma ca se impune instituirea unei coordonari ferme in situatii similare, revizuirea procedurilor operationale din perspectiva respectarii acestora, precum si implementarea unor sisteme noi care sa asigure in sistem de urgenta stabilirea cu acuratete a locatiilor in care se petrec evenimente aviatice, dupa cum urmeaza:

A. Sistem de localizare a terminalelor mobile in retelele operatorilor de telecomunicatii (pe cheltuiala operatorilor) asemanator obligatiilor prevazute de lege de implementare a functiei legale de interceptare.

Citeste si:

B. Implementarea unui sistem cu statii automate meteo si camere WEB pe infrastructura operatorilor de telecomunicatii si STS, in zonele neacoperite de statiile meteo ale Administratiei Nationale de Meteorologie, de regula in zonele montane.

C. Procedura operationala in baza careia structurile responsabile sa solicite date si informatii, iar institutiile cu atributii sa le furnizeze in format integrat.

D. Exercitii de alarmare periodice in scopul verificarii modului de actiune a structurilor cu responsabilitati in situatia producerii unor accidente aviatice in zone dificile", sunt propunerile prezentate premierului Victor Ponta de catre vicepremierul Gabriel Oprea.

In document se arata, in baza informatiilor furnizate de Ministerul de Interne, Ministerul Transporturilor, Ministerul Apararii Nationale, Ministerul Sanatatii, Serviciul de Telecomunicatii Speciale,ca aeronava in cauza, de tip BN-2, inregistrata YR-BNP, apartinand Scolii Superioare de Aviatie Civila, a fost fabricata in anul 1977, in Anglia, iar masa maxima la decolare este de 2.989 kg si poate avea la bord un numar de maxim 8 pasageri + 2 membri ai echipajului.

Documentele de navigabilitate ale aeronavei sunt in termen de valabilitate, fiind emise astfel:
- Certificat de Inmatriculare emis la data de 05.07.2011 (aeronava a fost inmatriculata in Romania pentru prima data la data de 01.12.1978)
- Certificat de Evaluare a Navigabilitatii emis la data de 20.12.2013, valabil pana la data de 27.12.2014.

Sursa foto: AGERPRES