Dificultatile vietii cotidiene sunt resimtite in principal din cauza neajunsurilor financiare (“lipsa banilor”, “n-am bani” - 13% din mentiuni), scumpiri (mentionate de 10% dintre romani), lipsa locurilor de munca (8%), precum si criza economica in general (5%).

Tinerii isi cumpara produse premium ca sa isi imbunatateasca imaginea de sine

“Tinerii de 18-24 ani par sa resimta intr-o mai mica masura aceasta presiune a greutatilor vietii. Sunt si ei preocupati de lipsa locurilor de munca, insa au tendinta sa discute mai mult decat restul populatiei despre moduri de petrecere a timpului liber (vacante, muzica/cluburi, evenimente sportive), dar si despre produse care le asigura un anumit statut: telefoane mobile, masini, tehnologie, moda. Tensiunile generate de lipsa banilor si a locurilor de munca sunt <<refulate>> de catre tineri, prin achizitionarea de produse premium, care ii ajuta sa-si imbunatateasca imaginea de sine”, declara Laura Lupu, client service manager in cadrul companiei Ipsos Research.

In ceea ce priveste al doilea subiect major, preocuparea pentru un stil de viata sanatos, se observa o puternica influenta a mesajelor din mass-media, o alimentatie sanatoasa insemnand pentru romani consum de fructe si legume, 2 litri de apa pe zi sau consum redus de zahar si grasimi. Discutiile despre stil de viata sanatos au fost mai intense in Bucuresti precum si in orasele cu peste 200.000 de locuitori.

Trendul bio, de mare succes

Trendul bio a prins la romani ca subiect de discutie (in special in partea de Sud-Vest a tarii), produsele din aceasta categorie fiind apreciate ca fiind mai naturale, mai sanatoase, fara E-uri, insa mai scumpe.

“In mod paradoxal, preocuparea romaneasca pentru produsele bio nu are la baza o motivatie pozitiva, de a ne simti bine, de a fi sanatosi si in forma, ci mai degraba una preventiva – aceea de a nu ne imbolnavi”, considera Laura Lupu.

Citeste si:

Un alt subiect dezbatut de populatie este politica (10% dintre mentiuni), romanii facand referire la coruptie/politicieni corupti si la birocratia din Romania. Mentiunile cu privire la viata politica au un ton profund negativ, ilustrat prin expresii ca: “minciunile politicienilor”, “lipsa de incredere”, “conflicte intre politicieni”.

Alte subiecte de interes pentru romani, cu o pondere de 8%, sunt discutiile privind timpul liber (vacante, evenimente sportive, emisiuni TV) sau familia. Timpul liber este un subiect de discutie cu o prezenta mai mare in randul tinerilor din Bucuresti si din partea de Nord-Vest a tarii, in timp ce conversatiile despre familie sunt mai intense in randul segmentului 35-44 ani si graviteaza in jurul copiilor, scolii/gradinitei si activitatilor casnice.

Studiul a fost realizat in luna septembrie 2013 pe un esantion de 1.200 de adulti si este reprezentativ la nivel national (varsta, sex, regiune si marime a localitatii). Eroarea de esantionare este de ±2.8%.