Prototipul lotcii cu propulsie solara, lansat vineri la Bucuresti, s-a nascut din ideea lui Ivan Patzaichin, fiind realizat in atelierele marangozilor de la Tulcea, de unul dintre ultimii mesteri din domeniu. "Este un simbol al Deltei, o ambarcatiune traditionala si noi incercam sa venim cu ceva nou la ea ca sa devina intr-adevar pentru Delta ceva cu care sa ne mandrim", a declarat Patzaichin, la lansare, explicand ca ideea acestui prototip a aparut din cauza faptului ca lotca traditionala, considerata un simbol al Deltei, nu se mai construieste in ultimii ani, relateaza Mediafax.

Desi simbol al Deltei, lotca solara a fost prezentata in Bucuresti, pe Dambovita, in zona Bibliotecii Nationale, din dorinta de a promova acest mod de petrecere a timpului in aer liber, chiar si in inima Capitalei. Ambarcatiunea utilizeaza un motor german care se incarca de la panourile amplasate pe copertina sau de la reteaua electrica de oras. Lotca a fost proiectata sa poata transporta 10 persoane, iar motorul de cinci cai putere poate asigura o autonomie de aproximativ sase ore, la o viteza de opt kilometri/ora, chiar daca este innorat, fiind ideala pentru plimbari de agrement pe lacurile din parcurile urbane, in Delta sau pe alte ape interioare.

Ne dorim ca lotca sa devina un fel de gondola de Venetia

Modelul lotcii solare poate fi produs in Tulcea, la atelierele marangozilor, unde se doreste si dezvoltarea unui atelier-scoala pentru astfel de ambarcatiuni. "Incercam cu acest atelier-scoala sa atragem tineri care sa invete aceasta meserie, pentru ca, daca va fi cerere, va fi nevoie si de meseriasi. Povestea atelierului din Tulcea este simpla pentru ca, in ultimii zece ani, acest model de ambarcatiune, de lotca traditionala, nu s-a mai construit. Delta a fost invadata de plastice, barci cu motor, iar ceea ce era traditional, barca pescareasca de lemn, s-a cam uitat. Noi ne dorim ca aceasta ambarcatiune sa devina un fel de gondola de Venetia, pentru ca acolo oricine merge si nu se plimba cu gondola inseamna ca a fost degeaba. Acelasi lucru il incercam si noi cu lotca in Delta", a explicat Ivan Patzaichin.

Atelierul din Tulcea functioneaza din 1999 si a fost deschis initial doar pentru constructia de lotci pescaresti specifice Deltei Dunarii.
"Aceste lotci au forma si alura destul de frumoasa si pot fi folosite pentru mai multe scopuri utilitare. A fost o incununare pentru localnicii din Delta pentru ca au putut sa-si duca toata viata: si-au transportat materialele, si-au transportat lemnele, si-au transportat pestele, au pescuit cu ele, s-au deplasat si cred ca in unele zone si-au transportat pana si mortii. A fost un mijloc indispensabil vietii celor din Delta", a explicat constructorul barcii, Paul Vasiliu.

Acesta si-a amintit ca in anul in care a deschis atelierul din Tulcea erau destul de multi constructori de barci priceputi in aceasta meserie. Cei mai multi dintre ei au disparut, unii pentru ca au ales sa munceasca altceva in strainatate, altii pentru nu au reusit sa tina pasul cu noile tehnologii.

Citeste si:

Chiar si Paul Vasiliu a fost afectat de noul trend, mult mai tehnologizat, insa intotdeauna a ales, indiferent de tehnologie, sa construiasca doar barci de lemn. "Pe parcursul anilor am inceput sa imbunatatesc tehnologia, am inceput sa imbunatatesc modul de constructie si am ridicat nivelul de calitate. Astfel am trecut la constructia mai multor ambarcatiuni in afara de aceste lotci pescaresti. La ora actuala se observa ca in Delta aceste lotci nu mai sunt cautate, folosite, nu se mai comanda, nu se cumpara. (...) Eu nu am revenit acum la constructia de barci din lemn, pentru ca am ramas pe aceeasi pozitie, chiar daca am construit cu tehnologii moderne", a mai spus Paul Vasiliu.

Daca dispare lotca, dispare si o parte din farmecul Deltei

In prezent, Vasiliu mai lucreaza cu doar doi oameni in atelierul sau, chiar daca atunci cand l-a deschis si-a facut o echipa mare formata doar din oameni tineri. Cei mai multi dintre ei au abandonat meseria, preferand sa isi faca un alt rost in strainatate. "Le-am tras atentia ca se vor intoarce intr-o tara mai saraca, iar cei care nu sunt hotarati sa ramana in tarile in care au plecat, se vor intoarce intr-o tara in care nu vor mai face fata. Pentru multi s-a demosntrat ca este adevarat ceea ce am spus si imi pare rau" a mai spus Vasiliu.

Constient de faptul ca este unul dintre ultimii mesteri in acest domeniu, isi doreste sa transmita ceea ce stie, dar nu are cui. "La ora actuala mi-e greu sa gasesc oameni care sa lucreze in domeniul asta. Mi-e greu sa gasesc tineri pe care-i scolarizez si sa-i invatat aceasta meserie: Nu au acea calitate de a fi pasionati si de a-si pune toata daruirea in ceea ce lucreaza. Aceasta meserie a noastrta inseamna multa daruire. Pentru mine a fost un efort foarte mare, am invatat toata viata ca sa pot sa realizeze ceea ce fac acuma si la ora actuala mi-e greu sa gasesc pe cineva caruia sa-i transmit cunostintele acumulate in atatia ani si sa pot sa i le ofer mult mai simplu, sa-l invatat intr-un an, doi ceea ce stiu eu acum", a spus constructorul de ambarcatiuni.

In prezent mai lucreaza cu doar doi oameni in atelierul sau, insa spera ca atelierul-scoala va reusi sa atraga totusi tineri dornici sa pastreze farmecul Deltei. "Eu cred ca in momentul in care va disparea aceasta abarcatiune din lemn din Delta, o parte din farmecul Deltei va disparea. (...) Viitorul il construim noi", a concluzinat constructorul de ambarcatiuni din lemn.

Sursa foto: Delta Dunarii/Shutterstock.com