Obiectivul de a reduce rata de parasire timpurie a scolii, care era de 17,3% in 2013, este mentionat intr-o strategie al carei proiect a fost facut public, in aceasta saptamana, de Ministerul Educatiei Nationale. In proiect, parasirea timpurie a scolii (PTS) este definita in Romania ca procentul tinerilor cu varste cuprinse intre 18 si 24 de ani care au finalizat cel putin nivelul secundar inferior (echivalentul clasei a opta) si care nu mai urmeaza nicio alta forma de scolarizare sau formare profesionala, noteaza Mediafax.

In ultimii zece ani, rata de PTS a inregistrat mai intai o scadere constanta, insa criza economica a anulat ulterior progresul, aducand acest indicator, anul trecut, departe de tinta europeana de 10%. Doar in patru tari din UE, respectiv in Italia, Portugalia, Spania si Malta, rata de PTS este mai mare. In Romania, parasirea timpurie a scolii predomina mai ales in randul anumitor grupuri aflate in situatie de risc, in special tineri din comunitatile rurale.

Realizatorii proiectului de strategie subliniaza totodata ca parasirea timpurie a scolii are implicatii sociale si economice importante. "PTS este un factor major care contribuie la excluziunea sociala ulterioara in viata. Tinerii care parasesc prematur scoala sunt mai predispusi riscului asociat somajului sau al celui de a castiga mai putin odata ce gasesc un loc de munca. Estimarile legate de competente necesare in Europa sugereaza ca, pe viitor, doar 1 din 10 locuri de munca va putea fi accesat de o persoana care a parasit timpuriu scoala. Iar aceasta problema genereaza o serie de costuri publice si sociale, sub forma unor venituri si a unei cresteri economice mai mici, a unor venituri fiscale mai reduse si a unor costuri mai ridicate pentru serviciile publice, cum sunt cele din sanatate, justitie si plata prestatiilor sociale", se arata in proiect.

Ratele de abandon scolar explica doar partial fenomenul PTS

In opinia realizatorilor strategiei, ratele de abandon scolar explica doar partial fenomenul PTS, dar ofera o imagine alarmanta: in cifre reale, aproximativ 12.000 de elevi din invatamantul primar si peste 28.000 din invatamantul secundar inferior parasesc sistemul in fiecare an. "De fapt, daca analizam o singura grupa de varsta, numai 84% dintre elevii inscrisi in clasa intai in 2004 se mai afla in scoala la finalul clasei a opta", se mai mentioneaza in proiect. Conform recomandarilor Consiliului European, o strategie completa pentru reducerea PTS ar trebui sa combine masuri de prevenire, interventie si compensare si sa se concentreze mai ales pe interventii la nivelul scolilor si al elevilor.

"Masurile de prevenire sunt menite sa reduca riscul de parasire timpurie a scolii inainte de debutul problemei, prin asigurarea unei baze solide timpurii copiilor, in vederea dezvoltarii potentialului si inlesnirii procesului de integreze in mediul scolar. Masurile de interventie au rolul de a prveni si/sau corecta fenomenul parasirii timpurii a scolii prin imbunatatirea calitatii educatiei si formarii profesionale la nivelul institutiilor de invatamant, prin reactionarea la semnele de avertizare timpurie si prin furnizarea de sprijin specific elevilor sau grupurilor aflate in situatie de risc de PTS. Masurile de compensare sunt menite sa ii sprijine pe cei care au parasit scoala timpuriu pentru a reveni in educatie, oferind rute de reinsertie in invatamant si formarea profesionala si de dobandire a calificarilor", mai spun realizatorii proiectului de strategie.

Citeste si:

Conform aceluiasi document, strategia propusa are in vedere, in principal, grupurile care sunt supuse celui mai mare risc de a parasi timpuriu scoala. Astfel, grupurile tintite de strategie includ copii si tineri cu varste intre 11-17 ani, cei din familii cu statut socio-economic de nivel scazut, copii si tineri din zonele rurale, romi si alte grupuri marginalizate sau subreprezentate.

PTS de la 17,3% in 2013 la 11,3% in 2020

"Orice strategie care esueaza in prioritizarea sprijinului pentru aceste grupuri risca sa compromita obiectivul de a reduce PTS in Romania. Cu toate acestea, strategia isi propune sa sprijine interventiile care se adreseaza nu doar grupurilor tinta principale. Cei ce pot face acest lucru sunt acei profesionisti si actori interesati care vor asigura implementarea corespunzatoare a strategiei si, mai important, sustenabilitatea rezultatelor in viitor.

Impreuna, ei sunt parteneri care asigura succesul Strategiei si al tuturor copiilor din Romania. La nivel central si regional, membrii acestui grup includ profesionisti ai MEN, inspectori scolari si furnizori de pre-servicii, cum ar fi profesorii universitari. La nivel local, acest grup include cadre didactice si educatori-puericultori, directori de scoala, consilieri si mediatori, parinti, asistenti sociali, instructori si tutori din cadrul companiilor, ONG-uri si membrii comunitatilor", se precizeaza in acelasi proiect.

Practic, strategia pentru reducerea parasirii timpurii a scolii propune patru piloni si sase programe reprezentative, compuse din masuri de prevenire, interventie si compensare. "Pilonii si programele reprezentative propuse vor incerca sa reduca rata PTS de la 17,3% in 2013 la 11,3% in 2020. Vor incerca, de asemenea, sa asigure accesul cator mai multi elevi dincolo de finalizarea invatamantului secundar inferior, ajungand cel putin la finalizarea invatamantului obligatoriu", se mai arata in document. Prin urmare, spun realizatorii strategiei, aceasta isi propune "sa asigure accesul fiecarui copil la o forma de invatamant sau formare profesionala, cel putin pana la varsta de 16 ani si absolvirea clasei a 10-a".