Primaria Capitalei si-a propus ca din acest an sa dezvolte un sistem integrat de transport public prin care sa ajungem, in sfarsit, dupa zeci de ani, la ceea ce este o normalitate in Vest. Autoritatile promit ca in acest fel mijloacele de transport vor ajunge la timp si nu vor mai exista blocaje sau fenomene de supra-aglomerare. Un plan realist sau futurist?

Am putea spune ca autoritatile s-au gandit cam tarziu sa faca acest lucru, in conditiile in care in tarile civilizate acest lucru se practica de zeci de ani, insa oficialii Primariei dau asigurari ca implementarea unui astfel de sistem va genera costuri mai mici de transport pentru calatori, va creste nivelul de contributii la plata calatoriei si va face ca mijloacele de transport sa ajunga la ora fixa, oferind posibilitatea calatorului chiar de a-si planifica singur transportul de acasa, din fata calculatorului sau chiar din mers, de pe smartphone sau tableta.

„Acest proiect este momentan la nivel de strategie. Vorbim despre Planul de Mobilitate Urbana Durabila, un plan care se aplica in toate orasele europene si care va face experienta transportului public mult mai buna. Va fi un sistem care va aduna informatii pe baza cererii de transport si a prezivionarii acesteia, practic va fi un grafic de circulatie care sa corespunda cetatenilor prin intermediul caruia se va stabili costul biletelor , ceea ce va facilita atat transportul in Capitala, dar mai ales legaturile cu marginea orasului”, a declarat Ion Dedu (foto mai jos), director al Directiei Transporturi in cadrul Primariei Capitalei, pentru wall-street.ro .

Potrivit reprezentantului Primariei Capitalei daca un calator va planui sa efectueze un drum cu mai multe legaturi, inclusiv in zona periferica a orasului, acesta va plati un tarif mai mic decat daca ar trebui sa valideze transportul pe fiecare din mijloacele de transport pe care le va utiliza. „Regulamentul European 1370 reglementeaza modul de transport in Capitalele europene si este obligatoriu. Practic prin acest sistem ne propunem sa integram mult mai usor conexiunile dintre mijloacele de transport publice si sa eficientizam la maximum costurile”, a mai adaugat Dedu.

Primul pas: infiintarea Autoritatii de Transport Metropolitan

Ion Dedu a subliniat faptul ca pentru a demara un astfel de proiect va fi necesara infiintarea unei autoritati care sa gestioneze sistemul. „Primul pas pe care il vom face in acest sens va fi infiintarea Autoritatii de Transport Metropolitan care va gestiona intreaga activitate. Practic aceasta autoritate va contracta operatorii din Bucuresti cat si din apropierea Capitalei in vederea stabilirii unei legaturi. (…) Se va incerca inclusiv unificarea tarifelor la nivel de transport, in asa fel incat cu un titlu de calatorie sa se poata circula pe toate liniile publice de transport pe o anumita raza prestabilita. Conexiunile vor fi mai bune si practic costurile pentru un bilet se vor achita o singura data”, a mai spus reprezentantul Primariei Capitalei.

Calatorii isi vor putea planifica calatoriile de pe smartphone si vor putea urmari in timp real unde se afla transportul public

Dedu a mai subliniat si faptul ca exista trei directii importante care vor fi urmarite prin acest proiect, si anume cel de ticketing (taxare / validare titlu de calatorie) , management de transport (eficientizarea sistemului de transport public prin comunicarea catre o sursa a locului in care se afla si a starii circulatiei), precum si o informare a clientilor in ceea ce priveste ora la care mijlocul de transport dorit ar urma sa ajunga la statia dorita sau cand urmeaza sa plece din statie.

„Vorbim practic despre sistemele ITS (Intelligent Transport System) si de alipirea acestora la conceptul Smart Cities. Proiectele urmeaza sa fie finantate in mare parte din fonduri europene, dar pentru inceput vom avea nevoie de un studiu de fezabilitate. In opinia noastra este cel mai corect mod in care se poate face transport public civilizat. Scopurile acestui proiect sunt de a avea in primul rand un vehicul in statie la ora anuntata, sa avem un grad de ocupare a vehiculului corespunzator, sa avem posibilitatea de a calatori in mai multe mijloace de transport fara sa platim fiecare calatorie, sa sporim sugiranta, sa existe o informare mult mai buna, dar sa oferim si accesibilitate acolo unde inca nu exista. (…) O data cu implementarea acestui proiect costurile cu transportul public ar urma sa se reduca cu 80% fata de cel privat, cu masina proprie, dar vorbim si de o reducere considerabila a noxelor, prin renuntarea la deplasarea zilnica cu masina prin oras si realizarea unui circuit in regim propriu de transport care sa vina in sprijinul calatorilor”, a mai aratat Ion Dedu.

Prin sistemul ITS atat operatorul de transport public, cat si calatorii vor putea sesiza anumite nereguli in trafic, pe baza carora se vor schimba sau devia rutele ori se va solicita sporirea numarului de autovehicule sau de tranvaie, dupa caz.

Intrebat de wall-street.ro daca acest nou plan va presupune si investitii in infrastructura, Dedu a precizat ca noul sistem va necesita si amenajarea actualelor statii de transport public si dotarea acestora cu sisteme de informare a calatorilor, asa cum exista in momentul de fata in statiile Metrorex

Posibili operatori privati in locul RATB

Ion Dedu a mai aratat ca o data cu aparitia noii autoritati ar putea facilita aparitia pe piata si a operatorilor privati de transport public, care sa ofere conditii similare de transport cu cele oferite de RATB.

„Daca in acest an intra in vigoare Autoritatea de Transport Metropolitan, de anul viitor se pot realiza legaturi cu mijloacele de transport – de la tramvaie, la autobuze, metrou, inclusiv la infrastructura CFR. In functie de cati bani avem se pot face, prin licitatii, si selectii ale unor operatori privati. Se poate discuta inclusiv de achizitie de vehicule noi. Dupa prevederile regulamentului toate contractele de transport public cu operatorii se vor face pe baza de licitatie. La licitatie pot participa si companiile publice, dar si cele private, cei care vor veni cu oferta cea mai avantajoasa sa castige posibilitatea de a opera o anumita ruta. Pana in momentul de fata nu a existat o licitatie publica pentru transport privat. (…) Vorbim de finantare europeana, in programul 2014-2020”, a mai punctat Dedu.

Potrivit acestuia, toti investitorii straini, companii care creaza forta de munca mai ales in Capitala, se uita in primul rand la infrastructura pe care o are orasul si la posibilitatea de legaturi de transport. „Toti investitorii care vin sa realizeze ceva in Romania si care creaza locuri de munca se uita in primul rand la sistemul de transport. Daca ceva nu le convine se duc in alta parte, Este o competitie, si anume creearea unui sistem de mobilitate”.

Cum ramane totusi cu civilizatia in transport?

Sunt nenumarate cazuri cu care ne confruntam in mijloacele de transport in comun, de la lipsa unui sistem care sa controleze strict cine merge sau nu legal cu transportul in comun si pana la certurile sau aglomeratia din acestea. Vorbim totusi despre educatie, un punct deficitar mai ales in Capitala, unde nu exista ruta circulata care in anumite intervale sa intinda nervii pasagerilor la maximum. Intrebat cum se va putea gestiona acest aspect extrem de sensibil, Ion Dedu a subliniat ca educatia are doua mari componente.

"Educatia tine de doua aspecte: controlul asupra celor care nu platesc, dar si de ceea ce oferi cetateanului si daca vrem sa evoluam. Romania are in gene cultura si civilizatie de ani de zile. Exista posibilitatea sa ne educam si sa platim o taxa de calatorie, este suportabila, dar o data cu acest lucru vom beneficia si de servicii de calitate.

Sursa foto: Mediafax FOTO

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri