”In ceea ce priveste Romania, Comisia Europeana spune ca avem slabiciuni in ceea ce priveste aceasta harta sociala - pe care inca o asteptam - in ceea ce priveste achizitiile publice, in ceea ce priveste strategia de incluziune a populatiei romilor, de a merge dincolo de reducerea saraciei, de a avea o strategie integrata”, a spus Corina Cretu, potrivit Mediafax. Ea a aratat ca sunt importante infrastructura, drumurile si podurile, dar nu trebuie pierduta din vedere situatia sociala pe care o are Romania, precum si gradul de saracie.

Cretu a spus ca ministrul Muncii, Rovana Plumb, s-a intalnit in acest sens cu comisarul european pentru afaceri sociale, Marianne Thyssen, cu care a agreat un plan de lucru in ce priveste actiunea pentru perioada urmatoare. ”In legatura cu harta sociala, este vorba de ceea ce noi numim conditionalitatile ex-ante, pe care fiecare tara trebuie sa le indeplineasca. Romania are de indeplinit 135 de conditionalitati pentru programele operationale. Sunt foarte multe care au fost indeplinite de catre Romania in ceea ce priveste strategia de dezvoltare, de cercetare, strategia digitala, strategia pentru sanatate, asteptam si Master Planul pe Transport. Dar harta sociala este necesara pentru ca noi mergem pe ideea de a vedea care sunt prioritatile de investitii pentru urmatorii ani si pe ideea concentrarii fondurilor. Nu am primit inca aceasta harta. In momentul in care se va face analiza de tara, sigur ca se vor regasi toate aceste lucruri in recomandarile de tara”, a mai spus Corina Cretu.

Romania trebuie sa depuna in mod oficial Master Planul pe Transport

”In legatura cu master planul pentru Transport, asteptam ca Romania, asa cum am spus, sa depuna oficial acest master plan, in ultima varianta. Deci am vazut toate supozitiile care se fac in presa, dar pana nu avem ultima varianta, oficiala, depusa la Comisie, nu cred ca are niciun sens sa facem supozitii. Asteptam planul, inclusiv masuri corective legate de intreruperi”, a spus mai spus Corina Cretu, in cadrul unei conferinte de presa.

Ea a precizat observatiile in ceea ce priveste programul de infrastructura mare au fost ”minore”. ”In legatura cu programul de infrastructura mare, stiu ca negocierile sunt la nivel de DG si Guvernul Romaniei, Directoratului General. Stiu ca observatiile au fost minore si asteptam sa fie depuse, sa vedem exact programul atunci cand va fi depus la Comisia Europeana, in mod oficial”, a adaugat Corina Cretu.

Ea a mai precizat ca este vorba despre programe operationale foarte complexe. ”Nu exista tara cu care sa nu avem observatii, sa nu avem schimburi de pareri intre DG si tarile respective, mai ales ca acum avem o legislatie noua, adoptata de Parlamentul European si Consiliu. Incercam sa convingem statele membre, mai ales in ce priveste Programele Operationale Regionale, sa gaseasca proiecte importante”, a mai spus Corina Cretu. Varianta actualizata a Master Planului de Transport, realizata in urma dezbaterilor publice, prevede constructia a 1.300 de kilometri de autostrada, pana in 2030, dublu fata de nivelul stabilit in formula initiala a strategiei.

Citeste si:

Ministrul Transporturilor Ioan Rus a avut martea trecuta, o intalnire de cateva ore, la sediul Ministerului Transporturilor, cu reprezentantii comisiilor parlamentare de specialitate, pentru discutii privind Master Planul de Transport si situatia companiilor din subordinea Transporturilor. "Am prezentat in fata celor doua comisii Master Planul in forma semifinala, varianta la care dansii au avut unele observatii si corecturi pertinente, care pot fi facute fara sa modifice fundamental ceva", a spus ministrul, la finalul intalnirii.

El a adaugat ca Master Planul va fi aprobat saptamana aceasta in guvern, urmand sa fie prezentat, inainte de implementare, si Comisiei Europene. Dupa dezbaterea publica a fost propusa constructia unor sectoare de autostrada care figurau initial ca drum expres, respectiv Sibiu-Pitesti, Bacau-Pascani, Targu Neamt-Iasi-Ungheni si Targu Mures-Targu Neamt (ultimul ca autostrada construita in mai multe etape), potrivit Ministerului Transporturilor.
Totodata, in document sunt incluse o noua centura ocolitoare cu profil de autostrada pentru Bucuresti si mai multe sectoare de drumuri expres care initial faceau parte din reteaua Trans Regio.

"Dupa dezbaterea publica au fost propusi 1.301 km de autostrada, cu un plus de 645 km fata de versiunea initiala a Master Planului, 1.877 km de drum expres, 3.147 km de drum Trans Regio si Euro Trans si 67 de variante de ocolire de sine statatoare sau parte a proiectelor de autostrada sau drumuri expres, la care se adauga centura Bucurestiului la profil de autostrada. Investitia in sectorul rutier se ridica la 26,48 miliarde euro, din care peste jumatate investitie in autostrazi", arata Ministerul Transporturilor. Pe sectorul feroviar, noua varianta a documentului prevede investitii de reabilitare a coridoarelor feroviare (3.219 km), a unor cai ferate cu potential economic (1.131 km), electrificarea tuturor sectoarelor de pe reteaua TEN-T core (425 km) si dezvoltarea unor sectoare de cale ferata de mare viteza (peste 1.000 de km). Totalul investitiilor in acest sector este de 19 miliarde de euro.
In ceea ce priveste sectorul naval, propunerile vizeaza 752 km de cai navigabile si modernizarea a 12 porturi, cu investitii estimate la peste 2 miliarde de euro.

Ultima varianta a Master Planului recomanda investitii in infrastructura a 14 aeroporturi, in valoare de 588 milioane euro, in timp ce suma revizuita pentru sectorul multimodal este de 142 milioane euro.Valoarea totala a investitiilor pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pana in 2030 este de peste 48 miliarde euro, apropiata de cea din prima varianta a strategiei.

Sursa foto: Facebook/ Corina Cretu