"Incepand cu data de 1 mai 2015, cardul national de sanatate va fi implementat la nivel national. Proiectul cardului national de sanatate, demarat de CNAS acum 7 ani, se afla la linia de start. Incepand cu data de 1 mai, acesta va deveni unicul instrument de validare si decontare a serviciilor medicale in sistemul asigurarilor sociale de sanatate pentru asiguratii care au intrat in posesia lui. Distribuirea cardului de sanatate catre asigurati a fost demarata in luna septembrie a anului trecut si pana in prezent au fost distribuite peste 14,3 milioane de carduri, adica peste 96 la suta. Mai sunt 500.000 de carduri care se afla inca la casele de asigurari de sanatate si 340.000 la medici de familie. Mesajul meu este a eficientiza sistemul, nu de a-l bloca", a declarat presedintele Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, scrie Mediafax.

Vasile Ciurchea a precizat ca pentru cele aproximativ 500.0000 de persoane care nu au primit cardul de sanatate, furnizorii de servicii medicale vor verifica in sistem calitatea de asigurat a acestora, pentru a le oferi serviciile necesare.

Presedintele CNAS a mai spus ca serviciile medicale acordate fara card de sanatate vor fi monitorizate separat. De asemenea, se vor face demersurile necesare pentru transferul cardurilor de sanatate de la o casa de asigurari la alta, pentru a facilita primirea acestora de catre asigurati.

"Nu vreau sa existe mesaje de la furnizori «daca nu ai card, nu primesti servicii medicale». Primesc serviciul medical. Sa presupunem ca un pacient ajunge la un furnizor de servicii fara a avea cardul, pentru faptul ca l-a uitat acasa, ca nu a dorit sa il ia, ca nu l-a primit, ca l-a pierdut. In sistem se vede daca pentru pacientul respectiv a fost emis cardul, daca acel card a fost initializat. Acum, ma refer la cei aproximativ 500.000 de cetateni care nu au primit cardul si au nevoie de un serviciu medical: se duc la acel furnizor de servicii medicale unde au trimitere sau unde doresc, in functie de situatie, si in sistem se vede daca a fost emis cardul. Atunci se pune intrebarea: nu ai dorit sa vii cu cardul sau cardul nu a ajuns? In oricare dintre situatii, primeste serviciile medicale, noi le decontam furnizorilor serviciile medicale, dar le inregistram pe o lista separata", a explicat Ciurchea.

Presedintele CNAS a subliniat ca serviciile acordate fara card vor fi atent monitorizate, separat fata de serviciile acordate pe baza de card.
"Toata lumea trebuie sa stie ca aceste situatii sunt monitorizate separat. Vom avea o evidenta clara a serviciilor medicale acordate fara card si ne vom concentra pe aceste situatii. Nu dorim ca un pacient care din diverse motive nu a intrat in posesia cardului sa nu primeasca serviciu. Nu ne dorim ca un serviciu acordat de un furnizor de servicii medicale sa nu ii fie decontat acestuia, dar sigur ca trebuie sa monitorizam aceste servicii, sa vedem daca exista rea-vointa, cum ar fi ca furnizorul nu vrea sa foloseasca cardul. Noi monitorizam toate aceste situatii", a mai spus Vasile Ciurchea.

In ceea ce priveste posibilitatea ca unele cititoarele de card sa nu aiba semnal, presedintele CNAS a spus ca exista o rezolvare. "In momentul in care ai introdus cardul in cititor, cardul lasa o amprenta. Chiar daca nu exista semnal, amprenta ramane in cititor. Ea se vede in sistem timp de 72 de ore. Furnizorii au timp 72 de ore sa ridice acele servicii in sistem", a aratat Ciurchea.

Citeste si:

Presedintele CNAS a tinut sa precizeze ca pentru serviciile medicale platite integral de pacienti, nu coplata, cardul nu trebuie prezentat.
"Daca ai folosit cadrul, serviciul medical este gratuit. Serviciul este decontat de Casa, ai folosit cardul, nu-l platesti. Daca il platesti, nu mai dai cardul", a explicat Vasile Ciurchea.

Presedintele CNAS a mai spus ca in data de 1 mai va fi asigurata permanenta in toate casele de asigurari din tara, pentru activitatea cu publicul. De asemenea, va fi asigurata asistenta tehnica pentru asigurati si furnizorii de servicii medicale.

Furnizorii care intampina probleme legate de utilizarea cardului de sanatate au la dispozitie Helpdesk-ul din cadrul CNAS, pentru a solicita lamuriri si ajutor, 24 de ore din 24, sapte zile din sapte. Asiguratii pot apela numarul de telefon inscriptionat pe cardul de sanatate pentru orice probleme sau nelamuriri legate de cardul de sanatate, de luni pana vineri, intre orele 08.00 - 20.00.

Introducerea cardului de sanatate nu modifica drepturile asiguratilor la servicii medicale. Serviciile medicale de urgenta se vor acorda fara sa fie necesara validarea cu cardul, pentru ca acestea se acorda atat persoanelor asigurate, cat si celor neasigurate.

De asemenea, copiii cu varsta pana in 18 ani, care nu au primit card de sanatate, beneficiaza de servicii medicale conform legii. Aceste servicii se acorda neconditionat, indiferent daca parintii sau tutorii legali sunt sau nu asigurati. Persoanele neasigurate beneficiaza, ca si pana acum, de pachetul minim de servicii medicale.

"Implementarea unui proiect la nivel national nu este un lucru usor de realizat. Trebuie sa tinem cont de faptul ca acest card de sanatate este extrem de necesar in sistem si fac apel la responsabilitate din partea tuturor partilor implicate. CNAS a creat conditiile de implementare, dar implementarea efectiva se realizeaza in cabinetele medicilor, atunci cand pacientul se prezinta cu cardul de sanatate", a conchis Vasile Ciurchea.