Inca de la ora 05.00, la Casa de Asigurari de Sanatate a Municipiului Bucuresti (CASMB) s-au adunat cateva zeci de persoane. Numarul acestora a crescut in orele urmatoare, astfel ca pana la 13.00 aproape 1.000 de persoane au stat la coada pentru a solicita cardul de sanatate sau o adeverinta, noteaza Mediafax.

"Am venit de la 5 dimineata sa-mi caut cardul. Am auzit de la medicii de familie ca nu ne mai primesc la spital daca nu avem card de sanatate. Aici, la Casa Bucuresti ni spune sa-i reclamam pe doctorii care ne spun asa ceva, pentru ca nu este corect cum procedeaza medicii", a spus una dintre persoanele care venise sa ia cardul pentru un nepot ce urmeaza sa fie internat, marti, intr-un spital privat aflat in relatie contractuala cu CASMB.

Purtatorul de cuvant al CASMB, Cristina Calinoiu, a declarat ca implementarea, de la 1 mai, a cardului de asigurari de sanatate a creat, in principal, aglomeratie, dupa anuntul medicilor de familie ca pacientii nu vor primi servicii medicale fara card. "Oamenii spun ca medicii nu ii primesc fara aceste carduri. I-am rugat sa-i reclame pe doctori, pentru ca acestia nu au voie sa-i refuze, dar decat sa se certe cu medicul lor, oamenii prefera sa vina la CASMB si sa se certe cu noi", a spus Cristina Calinoiu.

Potrivit acesteia, de mai bine de o luna, CASMB a lansat mai multe aplicatii, astfel incat toti cei care nu au primit cardul sa-l poata ridica in conditii civilizate. "Bucurestenii puteau solicita cardul on-line si erau programati pentru acest lucru, puteau sa vina la CASMB sa depuna o cerere, daca voiau sa vina personal. Oamenii au stat linistiti si doar in ultimele zile si-au dat seama ca au nevoie de card. Facem apel la furnizorii de servicii sa-i primeasca pe toti pacientii, chiar daca acestia nu au cardul de sanatate asupra lor, din diverse motive.

In Bucuresti, au fost acordate, luni, aproape 7.500 de servicii medicale. Dintre acestea, au fost acordate 3.608 servicii medicale fara card, 2.946 de catre medicii de familie, iar 3.823 dupa validarea cardului, dintre care 2.277 de catre medicii de familie. Unele dintre problemele identificate luni au fost cauzate si de faptul ca unii medici nu au inteles cum poate fi utilizat cardul de sanatate. Spre exemplu, cardul de sanatate trebuia introdus in cititor si mentinut acolo pana cand asiguratul isi tasta PIN-ul ales de el si primea validarea acestuia din partea sistemului. Toate celelalte operatii, respectiv consultatia si redactarea retetei, puteau fi facute dupa scoaterea cardului din cititor.

Din acest motiv, unii medici de familie au avut nevoie si de patru ore pentru a consulta trei pacienti, dupa cum au semnalat acestia. Cei mai multi medici au reclamant faptul ca sistemul se blocheaza frecvent, iar validarea cardului este greoaie. Potrivit Societatii Nationale de Medicina Familiei, medicii din toata tara au primit doua tipuri de erori, ambele facand imposibila activarea cardurilor, respectiv UM indisponibila si Token - lipsa.

Citeste si:

Daca la medicul de familie au fost situatii, potrivit declaratiilor acestora, in care in patru ore au putut consulta trei pacienti, cu totul alta a fost situatia la spitale. De exemplu, la Spitalul "Sfanta Maria" din Capitala, fisa de internare putea fi intocmita in medie in 15 minute, pe baza cardului de asigurari de sanatate.

Un semnal de la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate si Ministerul Sanatatii este acela ca toti furnizorii trebuie sa acorde servici medicale, intrucat nu-i poate fi anulata unei persoane calitatea de asigurat doar pentru ca nu a intrat in posesia cardului. Din 1 mai, cardul national de sanatate a devenit unicul sistem de validare si decontare a serviciilor medicale in sistemul asigurarilor sociale de sanatate. Acesta face dovada calitatii de asigurat si confirma prezenta asiguratului la furnizorul de servicii medicale.

Presedintele CNAS, Vasile Ciurchea, declara, in 29 martie, ca aproape 840.000 de persoane nu si-au ridicat cardul de sanatate de la casele de asigurari de sanatate sau de la medicul de familie, dar vor primi servicii medicale si medicamente si dupa 1 mai, cand cardul devine obligatoriu, consultatiile fiind monitorizate separat. Din prima zi de functionare a cardului national de sanatate, spitalele au facut internari validate cu cardul de sanatate, cat si in urma verificarii asiguratilor in sistem, in cazul celor care nu a intrat inca in posesia cardului de sanatate.

Furnizorii pot apela oricand la helpdesk-ul pregatit sa preia si sa rezolve in cel mai scurt timp orice problema intampinata in modul de functionare a sistemului. Asiguratii au la dispozitie atat numarul de telefon inscriptionat pe cardul de sanatate, cat si numerele de telefon ale caselor de asigurari, pentru a cere relatii despre cardul de sanatate.

In prima zi de implementare a sistemului informatic privind cardului national de sanatate, reprezentantii Directiei de Sanatate Publica Bucuresti au verificat 16 unitati sanitare, respectiv Spitalul Clinic "Sfanta Maria", Spitalul Clinic de Urgenta "Sfantul Pantelimon", Spitalul Clinic de Urgenta Bagdasar-Arseni, Spitalul Universitar de Urgenta Bucuresti, Spitalul Clinic de Urgenta Floreasca, toate cele trei institute de pe platforma Fundeni, Spitalul Clinic de Urgenta "Marie Curie", Institutul Hociota, Spitalul Clinic de Chirurgie Plastica, Reparatorie si Arsuri, Spitalul Clinic Colentina, Spitalul Clinic "Th. Burghele", Spitalul Clinic Coltea, Spitalul de Pneumoftiziologie "Sfantul Stefan" si Spitalul Clinic de Chirurgie Oro-Maxilo-Faciala "D. Teodorescu". In toate spitalele verificate, cititoarele de carduri functionau in parametrii normali pentru internari, externari si alte servicii medicale, iar personalul era instruit pentru folosirea sistemului.

Introducerea cardului de sanatate nu modifica drepturile asiguratilor la servicii medicale. Serviciile medicale de urgenta se vor acorda fara sa fie necesara validarea cu cardul, pentru ca acestea se acorda atat persoanelor asigurate, cat si celor neasigurate. De asemenea, copiii cu varsta pana in 18 ani, care nu au primit card de sanatate, beneficiaza de servicii medicale conform legii. Aceste servicii se acorda neconditionat, indiferent daca parintii sau tutorii legali sunt sau nu asigurati. Persoanele neasigurate beneficiaza, ca si pana acum, de pachetul minim de servicii medicale.