Potrivit unui comunicat al Administratiei Prezidentiale, Legea pentru modificarea si completarea Legii dialogului social nr. 62/2011, in forma transmisa spre promulgare, introduce noi reglementari referitoare la: posibilitatea angajatorilor de a retine si de a vira cotizatia de sindicat pe statele lunare de plata la cererea organizatiilor sindicale si cu acordul membrilor acesteia, competenta Consiliului National Tripartit de a stabili sectoarele de activitate, care urmeaza a fi aprobate prin hotarare a Guvernului, introducerea organizatiilor patronale ca parti ale contractului colectiv de munca, stabilirea modalitatilor concrete de negociere colectiva a contractelor ce se vor incheia la nivelul autoritatilor sau institutiilor publice care au in subordine sau in coordonare alte persoane juridice care angajeaza forta de munca sau care se afla in coordonarea sau subordonarea autoritatii publice centrale.

In ceea ce priveste posibilitatea angajatorilor de a retine si de a vira cotizatia de sindicat pe statele lunare de plata la cererea organizatiilor sindicale si cu acordul membrilor acestora, prin Art. I pct. 2 din legea transmisa la promulgare, Art. 24 din Legea nr. 62/2011 se completeaza cu un nou alineat care prevede ca la cererea organizatiilor sindicale si cu acordul membrilor acestora, angajatorii vor retine si vor vira sindicatului cotizatia de sindicat pe statele lunare de plata, noteaza Mediafax.

"Subliniem ca, in jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului s-a retinut ca, desi drepturile salariale nu sunt drepturi reale, cum este dreptul de proprietate, ci drepturi de creanta, in privinta apararii lor, acestea sunt asimilate cu bunuri, statuandu-se ca notiunile de «bun» si «proprietate» au un sens care «nu este limitat la dreptul de proprietate asupra bunurilor corporale, ci cuprinde si alte drepturi si interese patrimoniale» (cauza Beyler impotriva Italiei, 2000). Asadar, drepturile salariale se circumscriu prevederilor Art. 44 din Constitutie si ale Art. 1 paragraful 1 din Primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, ce stipuleaza ca «Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de prevederile generale ale dreptului international». Totodata, in conformitate cu dispozitiile Art. 167 alin. (1) din Codului Muncii salariul se plateste direct titularului sau persoanei imputernicite de acesta", se arata in cererea de reexaminare.

Citeste si:

Astfel, presedintele apreciaza ca se impune reanalizarea continutului Art. I pct. 2 din legea transmisa spre promulgare, in sensul asigurarii dreptului salariatului de a-si manifesta vointa in mod direct si expres cu privire la veniturile sale salariale.

"In ceea ce priveste reglementarile referitoare la reprezentarea partilor la negocierea colectiva, consideram ca prevederile introduse prin Art. I pct. 6 din legea transmisa spre promulgare nu pot fi disjunse de necesitatea scaderii pragului de reprezentativitate a sindicatului la nivel de unitate. In acest sens, pentru o mai buna exercitare a dreptului la negocieri colective, drept garantat de Art. 41 din Constitutie, consideram ca este oportuna diminuarea pragului de reprezentativitate a sindicatelor la nivel de unitate. Semnalam ca dispozitii referitoare la reducerea pragului de reprezentativitate la nivel de unitate a sindicatului figurau in forma initiala a propunerii legislative, iar argumentele legate de acest aspect sunt retinute in raportul Comisiei pentru munca si protectie sociala a Camerei Deputatilor, fiind reluate si cu ocazia dezbaterilor parlamentare din plenul Camerei Deputatilor, la sedinta din data de 13 mai 2015", se mai arata in cerere.