Panglica inaugurala a fost taiata chiar pe linia de frontiera, la 500 de metri de punctul de control Nadlac II, in prezenta a numerosi oficiali si invitati din cele doua tari. Intre punctul de control Nadlac II si fasia de frontiera, pe o distanta de 500 de metri, a fost format un culoar marginit de zeci de politisti de frontiera romani, care au avut in maini drapelul Romaniei. Prin acest culoar a trecut coloana oficiala a premierului Ponta, pana la locul de intalnire. Victor Ponta a coborat din masina sprijinindu-se cu ambele maini in carje si a asistat la taierea panglicii de catre ministrul Fondurilor Europene, Marius Nica, si de vicepremierul Ungariei Semjen Zsolt, potrivit Mediafax.

Dupa taierea panglicii, oficialii nu au facut declaratii, urmand sa tina discursuri pe un podium amenajat in Punctul de Trecere a Frontierei Nadlac II. Punctul de frontiera va fi deschis circulatiei publice sambata, la ora 15.00, odata cu deschiderea lotului II al Autostrazii Nadlac-Arad, cuprins intre Pecica si Arad. Noul punct de control de la granita, aflat la jonctiunea A1 (RO) si M43 (H), se va numi Punctul de Trecere a Frontierei Nadlac II (RO) - Csanadpalota (H). Punctul de frontiera se afla pe teritoriul Romaniei, la aproximativ zece kilometri de Vama Nadlac, situata pe DN 7. Noul punct de control are 20 de benzi de circulatie, respectiv cate zece pe fiecare sens, cu cate zece cabine duble, in care vor sta politisti de frontiera romani si ungari.

Suprafata punctului Nadlac II este de 22 de hectare si este complet supravegheata video. De asemenea, camerele instalate la cabinele de control identifica automat numerele de inmatriculare ale masinilor, iar programele informatice afiseaza daca masinile sunt furate sau daca au vigneta platita. Din cele zece benzi de pe fiecare sens, patru sunt pentru autoturisme, patru sunt pentru automarfare, nefiind inclus transportul de marfuri ce trebuie controlate fitosanitar si veterinar si transportul de marfuri periculoase, iar doua sunt pentru autocare. Pentru traficul greu vor exista patru cantare, doua pe fiecare sens de circulatie. Parcarea de pe sensul de iesire din tara are 107 locuri pentru camioane.

Proiectul amenajarii acestui punct de frontiera a fost modificat fata de cel cuprins in contractul de construire a autostrazii Nadlac-Pecica. Astfel, la solicitarea autoritatilor, punctul a fost extins, pentru a avea o capacitate de tranzit mult mai mare decat cea prevazuta initial, iar costurile de amenajare se ridica la peste 30 de milioane de lei, pentru care s-a semnat un contract nou cu asocierea de firme care a realizat autostrada. Incepand din 15 iulie, automarfarele cu o capacitate de peste 7,5 tone nu vor mai putea tranzita Punctul de Trecere a Frontierei Nadlac, de pe DN 7. Deschiderea acestui nou punct de frontiera a fost aprobata de Guvern printr-o hotarare.

Citeste si:

Pentru acest proiect, bugetului Ministerului Afecerilor Interne a fost suplimentat cu 280.000 lei, din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, pentru Inspectoratul General al Politiei de Frontiera, in vederea achizitionarii de echipamente necesare completarii dotarii si operationalizarii punctului de trecere a frontierei. Amenajarea Punctului de Trecere a Frontierei Nadlac II (Romania) - Csanadpalota (Ungaria) a fost inclusa in proiectul autostrazii Nadlac-Arad, care face parte din Reteaua - Europeana de Transport (TEN-T), ce traverseaza Romania si care are ca obiectuiv conexiunea intre Autostrada (A1) si Autostrada (M43).

Lotul II al Autostrazii Nadlac-Arad are o lungime de 16 kilometri, insa sase kilometri au fost deschisi circulatiei in luna decembrie 2014, odata cu primul lot, pentru a exista legatura intre DN 7 si soseaua de mare viteza. Astfel, sambata sunt deschisi traficului cei zece kilometri ramasi, cuprinsi intre DN 7 Pecica si Arad. Constructia Autostrazii Nadlac-Arad a fost impartita in doua loturi, pe o distanta totala de aproape 39 de kilometri. Primul a fost adjudecat initial de asocierea romano-portugheza Romstrade-Monteadriano Engenharia e Construcao-Donep Construct, pentru 115,8 milioane de euro, iar lotul II a revenit Alpine Bau, valoarea contractului fiind de 124,45 milioane de euro. Lucrarile de constructie pentru cele doua tronsoane au fost deschise in octombrie 2011, termenul de executie fiind de un an si jumatate.

CNADNR a reziliat, la finele anului 2012, contractul pentru construirea primului tronson al autostrazii, motivul principal fiind intarzierea lucrarilor, si a atribuit, in decembrie 2013, asocierii italo-germane Astaldi-Max Boegl, un contract de 308 milioane de lei (69 de milioane de euro), cu TVA, pentru finalizarea acestora. CNADNR a reziliat in vara anului trecut si contractul de proiectare si executie a lotului al doilea, dupa falimentul constructorului Alpine Bau din Austria, comunicand la vremea respectiva ca stadiul de executie a lucrarii era de 84,75%. Lotul al doilea al autostrazii Nadlac-Arad, in lungime de 16,6 kilometri, va fi finalizat tot de asocierea italo-germana Astaldi - Max Boegl.