Academia Romana, prin Departamentul de Etnologie al Institutului de Filologie Romana "A. Philippide" din Iasi, semnaleaza lipsa unui cadru si a unui rol bine definit in documentele de planificare a activitatii didactice si a sistemului de evaluare nationala pentru studierea folclorului si, in acest sens, a trimis, luni, un memoriu Ministerului Educatiei si Cercetarii Stiintifice, conform unui comunicat remis miercuri, agentiei Mediafax, de cel mai inalt for cultural al tarii.

Memoriul este semnat de 17 persoane, printre care patru membri ai filialei Iasi a Academiei Romane, trei cadre didactice din mediul universitar si alte sapte din mediul liceal, carora li s-au alaturat reprezentanti ai Muzeului Etnografic al Moldovei si ai Asociatiei Art - Mestesugurile Prutului.

Initiativa academica vine in consens cu Tratatul de Functionare a Uniunii Europene si cu recentele stipulari oficiale ale Comisiei Europene, care incurajeaza guvernele statelor membre sa se implice in "salvarea si imbogatirea patrimoniilor culturale nationale", acestea reprezentand un factor de crestere economica si de coeziune sociala, precizeaza Academia Romana.

De asemenea, Legea invatamantului mentioneaza, printre principiile care guverneaza activitatea de invatare in Romania, "principiul asumarii, promovarii si pastrarii identitatii nationale si a valorilor culturale ale poporului roman". Potrivit Academiei, este cunoscut faptul ca acest principiu se aplica in mod curent in mediul preuniversitar occidental, unde se redacteaza si se utilizeaza in demersul didactic teme din folclorul regional si local si unde profesorii au la dispozitie ghiduri de predare a folclorului, toate acestea fiind considerate masuri pentru sporirea atractivitatii, interactivitatii si a accesibilitatii invatarii.

Citeste si:

In acest sens, Academia Romana, prin Departamentul de Etnologie al Institutului de Filologie Romana "A. Philippide", propune Ministerului Educatiei oferirea de consultanta stiintifica de specialitate si sprijin in redactarea documentelor de fundamentare pentru solutionarea problemelor privind predarea literaturii populare, sesizate in invatamantul romanesc.

Demersul academic se sprijina pe competenta stiintifica a unui important numar de cercetatori din mediul academic, profesori universitari si profesori din invatamantul preuniversitar, reuniti in cadrul Atelierului etno-didactic "Cum si de ce poate fi predat folclorul", unde s-a discutat despre situatia folclorului in programele scolare. Intalnirea stiintifica a fost organizata in perioada 25 - 26 iunie de Institutul de Filologie Romana "A. Philippide" din Iasi al Academiei Romane, impreuna cu Directia Judeteana pentru Cultura Iasi.

Participantii la eveniment au formulat cateva recomandari, intre care acordarea unui numar mai mare de ore, in programa generala de trunchi comun pentru predarea limbii si literaturii romane, respectiv a unui numar mai mare de ore pentru studierea literaturii populare, dar si alegerea unor texte reprezentative si adecvate caracteristicilor psiho-cognitive ale fiecarui nivel de scolarizare.

De asemenea, Ministerului Educatiei ii este propus sa redreseze modul invechit in care sunt/au fost prezentate continuturile de folclor in manualele scolare aprobate de minister, intrucat "acestea sufera de prea multe clisee si formulari encomiaste, ceea ce face discursul total neadecvat realitatii functionale a culturii populare romanesti".