„Copiii, poate au unu, doi profesori pe an, sau per generatie care sunt cu adevartat pasionati. Oamenii plictisiti si blazati nu transmit nimic. Atunci cand recrutez profesori ma intereseaza sa nu faca greseli de continut si sa aiba o pasiune pentru domeniul pe care il predau. Dincolo de abilitatile didactie, daca are pasiune...un profesor transmite acest lucru viral la copii. Marea problema este raceala care s-a raspandit in scoli, s- a format o tabara a copiilor, una a parintilor, una a profesorilor. Mentalitatea in Romania este ca profesorul nu trebuie sa fie un partener. In Romania, daca profesorul devine un partener, oamenii au senzatia ca nu este ceva serios”, explica Moraru.

Oana Moraru este consultant educational in domeniul invatamantului privat preuniversitar, avand 20 de ani de experienta. Din anul 2000 a sprijinit zeci de scoli si gradinite in procesul de autorizare si acreditare. Ea a absolvit Liceul Pedagogic si Facultatea de Litere din cadrul Universitatii din Bucuresti, iar dupa absolvirea facultatii a predat limba engleza timp de 11 ani in cadrul Scolii Internationale din Bucuresti.

O gradinita unde copii au doua educatoare, iar parintii pot fi profesori

Dupa ce a vazut sisteme de educatie din mai multe tari, in 2007 a hotarat sa deschida o gradinita privata in Calarasi, orasul natal din care plecase la 14 ani, businessul adaugand intre timp si nivelul de scoala primara, gimnaziu si liceu.

Gradinita a fost deschisa intr-o fosta fabrica comunista de confectii. La acel moment, in Calarasi, unul dintre cele mai sarace orase ale tarii, nu exista cerere pentru invatamant privat, insa parintii erau nemultumiti ca in sistemul public erau prea multi copii intr-o grupa. Mai exact, in gradinitele de stat erau 30-35 de copii intr-o grupa, in timp ce Helikon venea cu alternativa de 10-15 copii si doua educatoare simultan.

„Este vorba de conceptul de team teaching , in care doi profesori, educatori construiesc o echipa, fac conversatie. Ei trebuie sa se potriveasca la nivel uman, sa aiba afinitati personale, sa aiba o filosofie educationala comuna. Pentru ca prin dialogul lor copiii devin parte a conversatie. A fost greu sa modelez oamenii pe acest model. De asemenea, parintii pot preda copiilor”, spune Moraru.

Investitia initiala a fost de 80.000 de euro si gradinita a inceput cu o prima grupa cu 11 copii.

Perceptia despre scolile private este ca indulcesc realitatea si nu spun situatia copiilor

„Am inceput cu multi angajati. Ne-am propus sa le aratam oamenilor ca avem incredere in noi. Sunt parinti care credeau ca nu vom rezista pentru ca in primul an a trebuit sa pompam bani. Dar am avut curaj. A fost dificil pentru ca mentalitatea oamenilor din oras era ca suntem interesati doar de castig, se intrebau cat de onesti vom fi fata de progresele copiilor. De obicei perceptia despre scolile private este cel care detine scoala are tendinta este sa indulceasca realitatea, nivelul la care se afla copilul”.

200 de copii, taxa de 1.000 de lei pe luna

In 2008 a pornit si scoala primara, in 2011 ciclul gimnazial, iar de anul acesta primele doua clase de liceu (profil de matematica- informatica.

Astfel, in prezent scoala Helikon are 200 de copii la nivel de gradinita, scoala primara, gimnaziu si liceu (clasa a IX-a).

Taxa pe luna, indiferent de nivelul de invatamant, este de 1.000 de lei pe luna. De asemenea, pentru scoala lucreaza 40 de persoana, dintre care 22 de angajati, restul fiind colaboratori.

„Este un business sustenabil, am fortat numeric angajarea de profesori pentru ca este un business facut mai mult din pasiune, incerc sa castig bani din alte surse, mai ales ca si copilul meu este acolo de la patru ani, iar acum are 12. Sunt si copii care abandoneaza scoala pentru ca nu isi mai permit taxa. Nu avem copii care sa vina din familii din categoria clasei mijlocii sau mai sus. Sunt multi copii din familii de bugetari, copii plecati cu parinti in afara si pentru care suntem a doua familie. Sunt oameni care fac un efort foate serios de la luna la luna ca sa plateasca taxa”, explica Moraru.