Din cele sase statii de metrou construite in Bucuresti dupa anul 2002, niciuna nu are aviz de la ISU Bucuresti-Ilfov, reiese din raspunsul transmis de Metrorex. Astfel, statiile Nicolae Grigorescu 2, 1 Decembrie 1918, Nicolae Teclu, Anghel Saligny, Jiului si Parc Bazilescu nu respecta normele de securitate la incendiu.

"Pentru statiile Nicolae Grigorescu 2, 1 Decembrie, Nicolae Teclu si Anghel Saligny, procesul de avizare a proiectelor care stau la baza obtinerii autorizatiei pentru prevenirea si stingerea incendiilor (PSI) este in curs de reanalizare de catre proiectantul SC Metroul SA, care a precizat ca, pana la sfarsitul lunii ianuarie 2016, va finaliza expertiza tehnica", au precizat reprezentantii Metrorex.

Acest lucru se intampla la mai bine de sase ani, de cand cele patru statii de metrou au fost date in folosinta, in 19 noiembrie 2008. Nici statiile de metrou Jiului si Parc Bazilescu nu respecta normele de siguranta, reiese din raspunsul Metrorex, desi acestea au fost inaugurate in anul 2011, adica functioneaza de patru ani fara aceste avize.

"Pentru statiile Jiului, Parc Bazilescu, care fac parte din Magistrala patru de metrou, dupa terminarea lucrarilor la statiile Laromet si Lac Straulesti se vor obtine si autorizatiile PSI", au declarat reprezentantii Metrorex.

Motivul pentru care statiile nu au aviz de la Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta este ca ar reprezenta o investitie mult prea mare "pentru a face astfel de modificari, pentru a respecta toate normele de siguranta la incendiu, este nevoie de foarte multi bani", au declarat surse din randul autoritatilor.

Statiile de metrou construite anterior anului 1989 nu aveau nevoie de aviz de la pompieri, deoarece conceptul de avizare a statiilor de metrou apare abia in legea din anul 2002. In controalele facute de ISU Bucuresti-Ilfov la statiile de metrou din Capitala, pompierii au constatat mai multe nereguli.

Citeste si:

"La controalele efectuate la statiile de metrou au fost identificate unele deficiente, motiv pentru care conducerea Metrorex a fost instiintata sa se prezinte pana in data de 21 decembrie 2015 la sediul ISU Bucuresti-Ilfov, pentru clarificarea aspectelor care tin de siguranta calatorilor", au declarat reprezentantii ISU Bucuresti.

Conducerea Metrorex va merge, joi, 17 decembrie, la o intalnire cu seful de la Prevenire de la ISU Bucuresti-Ilfov, adjunctul Sorin Muresan, pentru a vedea cum se pot pune in legalitate, au spus reprezentantii companiei.

In anul 2015, pompierii de la ISU Bucuresti-Ilfov au facut doua exercitii tactice la statiile de metrou. In 8 aprilie, a avut loc un exercitiu la statia de metrou Republica. Scenariul a presupus producerea unei defectiuni a garniturii de metrou in tunel, in apropierea statiei Republica, izbucnirea unui incendiu si degajarea unei cantitati mari de fum care punea in pericol viata calatorilor aflati in metrou.

Un al doilea exercitiu a avut loc chiar inainte cu o noapte de tragedia din clubul Colecitv. De altfel, intr-un interviu acordat Agentiei Mediafax de prim-adjunctul suspendat al ISU Bucuresti-Ilfov, Orlando Schiopu, el povestea ca in 29 octombrie, impreuna cu zeci de pompieri, s-a aflat la un exercitiu la statia de metrou Pipera, pana tarziu in noapte.

Pompierii au constatat, in urma exercitiilor, ca aparatele de respirat pe care le aveau in dotare nu aveau o autonomie suficienta pentru interventii mai lungi, precum cele de la metrou. Astfel, in luna august, cu bani de la Ministerul Afacerilor Interne, au fost cumparate 40 de echipamente care le vor permite pompierilor sa desfasoare interventii de lunga durata in medii inundate cu fum, cum ar fi galeriile subterane de la metrou sau alte tunele, se arata pe site-ul ISU Bucuresti-Ilfov. In prezent, aparatele de respirat ale pompierilor nu permit utilizarea in regim de interventie pentru mai mult de 40 de minute. Noile aparate de respirat permit utilizarea de pana la 80 de minute in regim normal, iar cu un dispozitiv aditional atasat acestuia, autonomia poate ajunge la 240 de minute.