Principalele critici aduse celor trei propuneri de planuri-cadru pe care sase experti din grupul de lucru al Ministerului Educatiei se refera la numarul optionalelor din planurile-cadru propuse de Ministerul Educatiei, considerat inacceptabil de mic, in timp ce numarul disciplinelor obligatorii este prea mare si nu exista materii interdisciplinare. Mai mult, expertii considera ca orele de sport sunt prea putine si nu se pune accent pe Informatica, scrie Mediafax.

Expertii care au lucrat la revizuirea planurilor-cadru de la gimnaziu sunt Tincuta Apateanu, Florin Colceag, Radu Gologan, Manuela Prajea, Marian Stas si Stefan Vlaston.

Acestia au atrag atentia asupra urmatoarelor probleme:

1. Numarul de ore in CDS (curriculum la decizia scolii) propus, 1-2 ore, este inacceptabil de mic, propunerea din Legea Educatiei Nationale, bazata pe studii si analize era de 25% la gimnaziu. Un minim de 4-6 ore ar fi obligatoriu, daca dorim sa lasam scolilor adaptarea curriculei si a proceselor didactice la specificul local, la tipul de comunitate scolara pe care o deserveste scoala, la personalitatea elevilor din scoala respectiva. Altfel, ramanem in paradigma „patul lui Procust”, in care se gaseste scoala actuala.

2. Numarul de discipline, 14-15, este prea mare si pastreaza viitoarea curricula in tiparele anterioare.

3. Nu exista discipline agregat, care sa asigure invatare interdisciplinara, aplicare integrata a cunostintelor din discipline diferite. (Stiintele mediului, Educatie pentru societate, Stiintele vietii)

4. Disciplinele socio-umane sunt mult prea limitative, cu cele 4 module propuse

5. La educatie fizica, sport si sanatate sunt prea putine 2 ore pe saptamana, avand in vedere nevoia de miscare in dezvoltarea armonioasa a elevilor. La varianta 2, la clasa a VIII-a, o singura ora de sport este inacceptabil.

6. La Educatie tehnologica nu avem ore la clasele a V-a si a VI-a, desi dimensiunea aplicativ-practica este putin reprezentata in curricula.

7. La variantele 1 si 3 nu avem TIC la clasele a VII-a si a VIII-a.

Expertii vin cu o propunere noua de plan-cadru, care prevede patru ore de Limba si Literatura Romana de la clasa a V-a si pana la clasa a VIII-a, doua ore de Limba Moderna I si o ora de Limba Moderna II. La Matematica-Informatica sunt prevazute patru ore la clasa a V-a si cate cinci ore pe saptamana pentru celelalte clase de gimnaziu. Stiintele Vietii are doua ore alocate la clasa a V-a si la clasa a VII-a si cate o ora la celelalte, iar Stiintele Mediului are doua ore la clasele a VI-a si a VIII-a si cate o ora pe saptamana la celelalte clase de gimnaziu.

Planul-cadru intocmit de experti mai prevede doua ore pe saptamana pentru disciplina Educatie pentru Societate, o ora de Geografie, una de Religie, o ora de Educatie plastica, trei ore de Educatie fizica si sport, o ora de Educatie tehnologica si o ora pe saptamana pentru Consiliere si Orientare.

De asemenea, elevii de la clasa a V-a ar trebui sa aiba patru optionale, iar la celelalte clase de gimnaziu ar trebui studiate cinci optionale pe saptamana. In total, ar fi vorba de 28 de ore pe saptamana la clasa a V-a si 30 de ore la celelalte clase, potrivit planului-cadru propus de cei sase experti din cadul grupului de lucru al Ministerului Educatiei.

Citeste si:

In ceea ce priveste viziunea pe care o au expertii in legatura cu ce ar trebui sa educe scoala, ei considera ca la sfarsitul parcurgerii sistemului educational romanesc, tinerii trebuie sa fie "integri, respectuosi, stapani pe ei, cu comportament etic, capabili da invete de-a lungul intregii vieti".

Competentele-cheie pe care trebuie sa le aiba absolventii sunt: o gandire algoritmica si critica, inteligenta emotionala, caracteriala, contextuala si sociala, rezolvarea de probleme si antreprenoriat, competenta lingvistica, competenta simbolica, numerica si grafica, participare si implicare civica, relationare inteligenta prin comportament si limbaj si explorare si experimentare empirica si stiintifica.

Ministerul Educatiei a lansat la mijlocul lunii decembrie, in dezbatere publica, trei variante de planuri-cadru care au mai multe puncte in comun. Printre modificari apare si reducerea numarului de ore de Limba romana din clasa a a V-a de la cinci, cat este in planul-cadru in vigoare, la patru. De asemenea, Limba latina, care se studiaza in prezent o ora pe saptamana in clasa a VIII-a, este scoasa din planurile-cadru propuse pentru gimnaziu lansate in dezbatere de Ministerul Educatiei.

Totodata, se reconsidera structura disciplinelor socio-umane pe ani de studiu astfel: la clasa a V-a - Educatie pentru drepturile copilului, la clasa a VI-a - Educatie interculturala, la clasa a VII-a - Educatie pentru cetatenie democratica - si la clasa a VIII-a - Educatie economica.
Potrivit celor trei variante puse in dezbatere, elevii de gimnaziu ar avea posibilitatea sa isi aleaga o materie optionala din oricare dintre cele sapte arii curiculare: "Limba si comunicare", "Matematica si stiinte ale naturii", "Om si societate", "Arte", "Educatie fizica, sport si sanatate", "Tehnologii" si "Consiliere si orientare". Doua dintre variante prevad alegerea a 0 - 1 optionale, iar cealalta, 1 - 2 optionale.

Insa, numarul de ore pentru toate celelalte materii este clar specificat, nemaifiind prevazute un minim si-un maxim precum in planul-cadru actual la discipline ca Istorie, Geografie, Educatie plastica, Educatie muzicala, Cultura civica, Educatie tehnologica.

Daca actualul plan-cadru prevede cate una - doua ore pe saptamana de Istorie si Geografie, pana in clasa a VIII-a, cand sunt prevazute cate doua ore, doua dintre variante prevad cate o ora din aceste materii in primii trei ani de gimnaziu si doua in ultimul, iar in cealalta varianta Istoria si Geografia au alocate cate doua ore in clasele a V-a si a VIII-a si cate una in ceilalti doi ani.

Biologia are alocate cate o ora in clasele a V-a si a VIII-a si cate doua pe saptamana in clasele a VI-a si a VII-a, in toate cele trei variante. In prezent, sunt prevazute una - doua ore de Biologie in clasele a V-a si a VIII-a si cate doua in clasele a VI-a si a VII-a.

Intr-una din variantele planului cadru se propune inceperea studiului Fizicii si Chimiei din clasa a V-a (cate o ora pe saptamana), urmand ca din clasa a VII-a aceste materii sa se studieze cate doua ore pe saptamana. In prezent, Fizica se studiaza cate doua ore pe saptamana din clasa a VI, iar Chimia acelasi numar de ore din clasa a VII-a.

In aceeasi varianta se propune ca ora saptamanala de Educatie muzicala sa fie scoasa din programa in clasa a VIII-a si la fel si ora de Educatie plastica in clasa a IX-a.

In schimb, orei saptamanale de Educatie tehnologica ar urma sa i se adauge si o ora de Tehnologia informatiei si comunicatiilor (TIC). In celelalte doua variante se propune sa se studieze TIC o ora pe saptamana in primii doi ani de gimnaziu si Educatie tehnologica, tot cate o ora, in ultimii doi.

Disciplina Educatia fizica este redenumita Educatie fizica, sport si sanatate. In varianta citata se propune ca in clasa a VIII-a sa se faca o ora pe saptamana de sport, iar in restul anilor sa ramana cate doua.

O alta propunere este renuntarea la ora de Consiliere si orientare pana in clasa a VIII-a, cand ar urma sa se tina o ora pe saptamana.
Elevii din clasele V - VIII studiaza, in prezent, dupa planuri-cadru aprobate acum aproape 15 ani (Ordinul M.E.C. nr. 3638 / 11.04.2001). Procesul de inovare curriculara initiat dupa adoptarea Educatiei Nationale nr. 1/2011 s-a concretizat pana acum in noi planuri cadru si noi programe scolare in invatamantul primar. Elevii aflati acum in clasa a III-a reprezinta prima generatie care urmeaza un nou curriculum, se precizeaza pe site-ul Institutului de Stiinte ale Educatiei.

Sursa foto: Mediafax Foto