Kit-urile cu medicamente si creme pentru ranitii in urma incendiului din Colectiv sunt mai nou personalizate, dupa ce au fost, vreme de cateva saptamani, in centrul unei dispute mediatice intre Crucea Rosie din Romania si Unifarm, companie din subordinea Ministerului Sanatatii, conform Mediafax
.
Initial, kit-urile nu au fost personalizate dupa nevoile fiecarui pacient, insa mai multi raniti au atras atentia ca acea componenta standard pe care au avut-o cele 70 de kit-uri distribuite de Unifarm nu corespundea cerintelor tuturor. In plus, cremele si gelurile pentru tratarea arsurilor pe care le contineau kit-urile nu ajungeau la totalul de 2.800 de lei, cat s-a comunicat initial ca este costul lor.

In urma acestor plangeri, Crucea Rosie a comunicat pe 29 ianuarie, prin intermediul unui comunicat, ca nu va onora nicio plata pentru kit-urile medicale pana nu se va primi clarificarile necesare, legat de situatia kit-urilor medicale, de la institutiile implicate.

Crucea Rosie a spus ca nu a primit niciun document sau vreo factura in acest sens de la Unifarm, motiv pentru care nu a achitat kit-urile distribuite pana acum. Insa, situatia arata altfel din perspectiva celor de la Unifarm. Directorul companiei, Adrian Ionel, a explicat ca in baza acordului semnat intre Unifarm si Crucea Rosie, urmeaza sa le trimita o factura cu toate produsele achizitionate la sfarsitul perioadei de distribuire.El a detaliat si cum s-au produs evenimentele din punct de vedere cronologic.

Dupa tragedia din Colectiv, in perioada post-externare a pacientilor din spitale, Crucea Rosie a venit cu ideea sa distribuie kit-uri, solutia lor avand costuri de cumparare cu 30% - 40% mai mari decat cele obisnuite, a explicat Adrian Ionel.

"Le-am zis ca vor cheltui bani in plus, fiindca au vrut initial sa se duca sa cumpere de la farmacii. Atunci ne-au cerut ajutorul si am incheiat un acord. Kit-urile sunt stabilite de o comisie de medici si de Ministerul Sanatatii. Initial s-a agreat, dupa aceea nu stiu ce s-a intamplat, ca a mai durat o luna si ceva de zile timp in care au tot negociat, nu numai dansii, ci si alte doua-trei fundatii, cu Ministerul Sanatatii. Cert e ca dupa o luna de zile au ajuns la acea solutie pe care noi le-am propus-o initial. Ne-am apucat de lucru, am primit un kit initial format dintr-un numar de 30 de repere, care costau 2.800 de lei. Am cautat produsele din kit, i-am sunat pe cei de la Crucea Rosie si le-am comunicat ca produsele nu sunt integral in tara, dureaza pana se comanda. Crucea Rosie si Ministerul Sanatatii ne-au spus: dati drumul urgent la ce aveti, pentru pacienti. Noi le-am dat drumul in componenta in care erau atunci, urmand ca ulterior sa completam cu restul substantelor pe masura ce ele vin. Asta a fost toata povestea. Asa au ajuns sa coste 1.250 - 1.500 aceste kit-uri care urmau sa fie completate. In momentul de fata, prin personalizare se pot ajunge si la comenzi de 5.000 de lei", a detaliat directorul Unifarm.

El a spus ca, de la caz la caz, o crema poate sa valoreze intre 10 lei si 300 - 400 de lei.Ionel a mai spus ca la sfarsitul operatiunii va fi intocmita o factura, care va fi trimisa Crucii Rosii conform acordului scris dintre parti, dar a adaugat ca le-a transmis celor de la Crucea Rosie care sunt preturile pentru fiecare componenta in parte si care sunt cheltuielile logistice facute de Unifarm

Citeste si:

"Daca nu ne intelegem, vom aplica toate metodele pe cale amiabila. Le punem la dispozitie ce doresc. Banii nu conteaza si va spun sincer, chiar daca cei de la Crucea Rosie nu vor dori sa plateasca, nu imi pun nicio problema, ne asumam noi", a spus directorul Unifarm Adrian Ionel.

In ceea ce priveste o posibila solutionare in instanta a neintelegerii dintre cele doua entitati, el a spus ca niciodata nu prefera aceasta cale si ca Unifarm nu a mai avut probleme cu niciunul dintre partenerii de pana acum.

Intre momentul aparitiei comunicatului de presa al Crucii Rosii si reluarea distribuirii kit-urilor, Andrei Ionel spune ca nu a mai avut comunicare directa prin telefon cu reprezentantii Crucii Rosii.

"Si pe noi ne-a surprins declaratia de presa a celor de la Crucea Rosie, e o declaratie foarte agresiva, facuta prematur si inainte de finalizarea a ceea ce aveam de finalizat. Am incercat sa-l contactez pe domnul Ioan Lefter (directorul general al Crucii Rosii) dupa ce au dat acest comunicat, doar ca nu a raspuns la telefon. E prima oara cand lucram cu ei si in mod clar si ultima. Nu ne plac lucrurile acestea, noua ne place sa fim transparenti, de aia si punem pe site cam tot ce facem si mai ales, fiind companie a statului, nu ne permitem nicio mizerie de genul acesta, de care s-a insinuat. Se poate ajunge in judecata, dar niciodata nu preferam aceasta cale, noi niciodata nu am avut probleme cu niciunul dintre partenerii nostrii pana in acest moment, nu avem litigii pe aceste probleme", a incheiat directorul Unifarm.
De cealata parte a disputei, Crucea Rosie sustine intr-un raspuns ca in momentul in care au fost atentionati de victime ca acest kit este doar partial util, au solicitat Ministerului Sanatatii sa personalizeze continutul kitului in functie de nevoile fiecarui pacient.

"Spitalele au inceput deja sa trimita necesarul de medicamente pentru fiecare pacient catre Unifarm. In data de 2 februarie, conform informarii Unifarm, la Spitalul Militar s-au livrat creme si geluri pentru fiecare pacient aflat in evidentele acestora. Si Spitalele Floreasca si Bagdasar Arseni au transmis necesarul de medicamente catre Unifarm si se va face distributia in cel mai scurt timp. Practic, procesul de distribuire a kit-urilor nu a fost oprit. In acest moment pacientii primesc kit-urile medicale pe baza necesarului transmis de medicii curanti, asa cum am solicitat. Nu sunt neintelegeri cu Unifarm", sustin cei de la Crucea Rosie.

In tot acest episod, rolul Ministerului Sanatatii ramane acela de a stabili componenta kit-uri si de a aduna datele de la spitale pentru centralizare, ca apoi sa le tirmita mai departe la Crucea Rosie si la Unifarm.

Sursa foto: Tyler Olson / Shutterstock