Numarul actelor de vandalism a scazut cu 13,56% in 2015 fata de anul 2014. Concret, in 2015 au fost inregistrate 931 de acte de vandalism, in timp ce in 2014 au fost inregistrate 1.077, conform Mediafax.

Scaderea fata de anul trecut a acestor acte antisociale si, implicit, a pagubelor suferite este un efect al colaborarii RATB cu Politia Transporturi si cu Jandarmeria. Din acest motiv, RATB intentioneaza sa puna la cale o colaborare mai stransa cu cele doua instituti, dar si cu Politia locala.

Pierderile cele mai mari au fost inregistrate la autobuze, respectiv 685.352,34 lei (73,37% din valoarea per regie), valoare care este cu 26,95% mai mica fata de anul 2014. Si numarul actelor de vandalism savarsite in autobuze in 2015 a scazut (269, fata de 304 in anul anterior). 11 cazuri au avut loc pe liniile preorasenesti, o frecventa mai mare fiind inregistrata pe liniile 408 (Ghencea – CFR Domnesti) si 438 (Depoul Alexandria - Bragadiru).

Pagubele suferite de autobuze constau in 252 parbrize si geamuri sparte la autobuze, valoarea acestora ridicandu-se la 659.502 de lei, cu 28,07% mai putin decat valoarea pagubelor suferite in aceeasi perioada a anului trecut.

Autobazele cu cele mai mari pierderi au fost cele care circula in Ferentari, Titan si Pipera, iar zonele cu cele mai frecvente acte de vandalism au fost Calea Ferentarilor, Sos Oltenitei, Calea Dorobantilor, Str. Luica, Bd. Iuliu Maniu, Str. Turnu Magurele, Str. Amurgului, Splaiul Independentei, Terminal “Zetarilor”, Prelungirea Ghencea, Calea Vacaresti.

Pe traseele liniilor preorasenesti cele mai dese acte de vandalism se inregistreaza in orasul Bragadiru (pod Bragadiru), Sos. Bucuresti – Alexandria, Comuna Domnesti, Terminal Ghencea, Sos. Bucuresti – Ploiesti, Sos. Bucuresti – Targoviste, Comuna Chitila.

Autobuzele vandalizate cel mai des sunt cele de pe liniile: 116 (12 cazuri), 104 si 202 (cate 11 cazuri), 335 si 381 (cate 9 cazuri), 141 (8 cazuri), 139 si 330 (cate 6 cazuri), 101, 102, 117, 133, 336, 655 (cate 5 cazuri) si 123, 112, 178, 226, 232, 331 (cate 4 cazuri).

Citeste si:

In privinta troleibuzelor si tramvaielor, pierderile suferite ca urmare a actelor de vandalism au fost in valoare totala de 82.517 de lei (8,83% din valoarea pe regie), adica aproape jumatate fata de anul 2014, cu toate ca numarul cazurilor a scazut cu numai 20,57%, de la 141 in anul 2014, la 112 in anul 2015. Principalele pagube provin din spargerea de geamuri si parbrize (79, in valoare de 43.006,02 lei), precum si din
distrugerea validatoarelor Sistemului Automat de Taxare (12, in valoare de 27.769,46 lei).

Depourile care au inregistrat cele mai mari pierderi ca urmare a actelor de vandalism au fost Alexandria si Dudesti – la tramvaie, iar la troleibuze: Bucurestii Noi si Bujoreni.

Zonele in care au fost vandalizate cel mai des tramvaie sunt Sos. Petricani Terminal “Sura Mare”, Bd. Timisoara/Vasile Milea, Calea Rahovei, Teminal “Mezes”, Terminal “Piata Presei Libere”, Sos. Progresului, Sos. Alexandriei, Terminal “Complex RATB Titan”. Dintre troleibuze, cele mai multe vandalizari au suferit cele care circula pe Calea Grivitei, Str. Resita, Bd. Iuliu Maniu, Drumul Taberei. Cel mai des vandalizate sunt tramvaiele de pe liniile 11, 41, 32, 1, 25, 45, 10, 24, 47 si 16, precum si troleibuzele liniilor 65, 62, 66, 69 si 86.

Raportand cele 381 cazuri de acte antisociale indreptate asupra tramvaielor, troleibuzelor si autobuzelor la numarul zilelor din an, rezulta ca, pe langa reviziile si reparatiile planificate, in medie, in fiecare zi, cel putin un vehicul a necesitat interventii suplimentare de remediere a avariilor.

Pe langa pagubele rezultate din inlocuirea pieselor distruse, RATB a pierdut si in urma imobilizarii si a curselor neefectuate de catre vehiculele avariate care au trebuit sa fie retrase din trasee inainte de terminarea programului.

Masura aplicata de RATB, de a dota cele 500 autobuze Mercedes Euro 4 si 100 troleibuze Irisbus cu camere video pentru supravegherea salonului calatorilor, contribuie la descurajarea hotilor din buzunare, a persoanelor care degradeaza sau distrug interiorul vehiculelor si a celor care au un comportament necorespunzator fata de ceilalti calatori.

In anul 2015, organele de ordine au solicitat punerea la dispozitie a 84 inregistrari video in vederea efectuarii cercetarilor pentru identificarea persoanelor certate cu legea, sanctionarii lor si recuperarii prejudiciului creat, precum si a 14 materiale video care au surprins evenimente de circulatie.