Potrivit propunerii legislative de completare a Legii 286/2009 Cod Penal, se introduce infractiunea de "inselaciune privind date sau caracteristici ale vehiculelor". Astfel, inselaciunea savarsita in legatura cu date sau caracterisrici ale vehiculelor se pedepseste cu inchisoare de la 2 la 5 ani, scrie Mediafax.

"Prin date sau caracteristici ale vehiculelor se intelege: elemente de indentificare, provenienta, modificarile si interventiile, inclusiv asupra odometrului, istoricul reviziilor, reparatiilor si accidentelor rutiere in care a fost implicat vehiculul. Fapta constituie infractiune independent de diligenta depusa de persoana care devine titular de drepturi asupra vehiculului", prevede propunerea legislativa semnata de un grup de deputati PNL si independenti.
In expunerea de motive, initiatorii precizeaza ca infractiunea este introdusa in categoria celor care tin de siguranta pe drumurile publice si nu a celor care tin de patrimoniu, in conditiile in care starea proasta a unor vehicule poate reprezenta un pericol grav.

Siguranta circulatiei reprezinta unul din domeniile in care Romania se situeaza pe ultimele locuri in Europa. Astfel, ultimele statistici arata ca in Romania se inregistreaza 259 de accidente mortale la 10 miliarde pasageri-km, in comparatie cu media UE care se cifreaza la 61 de accidente. Cauzele sunt multiple: starea drumurilor, insuficienta pregatire a conducatorilor auto, starea tehnica a autovehiculelor.

"Unul dintre fenomenele care a luat amploare in ultimii ani este cel al instrainarii de autovehicule de catre anumite persoane (samsari) fara a prezenta situatia tehnica reala a acestora. Astfel, autovehicule cu diferite probleme tehnice ajung sa circule pe drumurile publice, fara ca noul detinator sa cunoasca acest fapt-generand un pericol la adresa sigurantei circulatiei pe drumurile publice" se mai arata in expunerea de motive.

Citeste si:

Initiatorii mai spun ca, de multe ori, procurorii adopta solutia NUP si indruma partile catre un proces civil, pe motiv ca spetele acopera doar interese private. De multe ori solutia se bazeaza si pe dimensiunea redusa a prejudiciului ori pe faptul ca "samsarul" neaga pur si simplu ca ar fi avut cunostinta de adevarata stare tehnica a vehiculului.-kilometrajul dat inapoi, numarul proprietarilor, evenimente rutiere, accidente, modificari.
Propunerea este centrata si pe buna-credinta a cumparatorului/victimei. De aceea, fapta constituie infractiune independent de conduita clientului pagubit (indiferent daca acesta a dus sau nu masina la tester).

Initiatorii sunt: Alexe Costel - deputat PNL; Alexe Florin-Alexandru - deputat PNL; Cocei Erland - deputat PNL; Dobos Anton - deputat PNL; Guran Virgil - deputat Independent; Nazare Alexandru - deputat PNL; Paul Maria-Andreea - deputat PNL; Roman Cristian-Constantin - deputat PNL; Tararache Mihai - deputat Independent.

Guvernul a avizat negativ propunerea, pe motiv ca actualul Cod penal este suficient de cuprinzator pentru a sanctiona astfel de cazuri.