Ministerul Educatiei Nationale si Cercetarii Stiintifice a lansat in dezbatere publica proiectul Statutului elevului, care reglementeaza drepturile si obligatiile elevilor inmatriculati in institutiile de invatamant de stat, particular sau confesional.

Potrivit proiect, drepturile elevilor au fost structurate in trei categorii: educationale, de asociere si exprimare, drepturi si modalitati de recompensare. Documentul prevede, de asemenea, indatoriri, interdictii si sanctiuni pentru incalcarea de catre elevi, in incinta unitatii de invatamant, a prevederilor prezentului statut sau a prevederilor explicite din actele normative in vigoare, in functie de gravitatea acestora.

Proiectul prevede ca activitatile organizate in unitatea de invatamant preuniversitar nu pot leza demnitatea sau personalitatea elevilor, iar conducerea si personalul din unitatea de invatamant preuniversitar au obligatia sa respecte dreptul la imagine al elevilor.

Elevii au acces gratuit la educatie in sistemul de invatamant de stat, au dreptul la o educatie de calitate in scoala, prin aplicarea corecta a planurilor-cadru de invatamant, parcurgerea integrala a programelor scolare si prin utilizarea, de catre cadrele didactice, a celor mai adecvate strategii didactice.
In scoala, elevul nu poate fi supus vreunei forme de discriminare din partea conducerii si a personalului didactic sau nedidactic al unitatii de invatamant. De asemenea, scoala trebuie sa se asigure ca niciun elev nu este supus discriminarii sau hartuirii pe criterii de rasa, etnie, limba, religie, sex, convingeri, dizabilitati, nationalitate, cetatenie, varsta, orientare sexuala, identitate de gen, stare civila, cazier, tip de familie, situatie socio-economica, probleme medicale, capacitate intelectuala sau alte criterii cu potential discriminatoriu.

Toti elevii din invatamantul preuniversitar de stat si privat au dreptul sa beneficieze de manuale scolare gratuite si de servicii de informare si consiliere scolara, profesionala si psihologica, fiindu-le asigurata cel putin o ora de consiliere psihopedagogica pe an.

Proiectul mai prevede ca elevii au dreptul sa primeasca informatii cu privire la planificarea materiei pe parcursul intregului semestru, sa primeasca rezultatele evaluarilor scrise in maximum 15 zile lucratoare, sa conteste rezultatele evaluarii lucrarilor scrise si sa fie informati despre notele consemnate in catalog, inaintea incheierii situatiei scolare.

In noul Statut este stipulat si dreptul elevilor de a oferi feedback semestrial cadrelor didactice care predau la clasa, prin fise de feedback anonime. De asemenea, conform noului Statut, elevii au dreptul de a invata intr-un mediu care sprijina libertatea de expresie, de a avea cel mult sapte ore de curs pe zi, cu exceptia orelor prevazute pentru studiul limbii materne, a istoriei si traditiei minoritatilor nationale si a invatamantului bilingv, dreptul de a invata in sali adaptate particularitatilor de varsta si nevoilor de invatare, cu un numar adecvat de elevi si cadre didactice, in conformitate cu prevederile Legii Educatiei.

Elevii au dreptul sa participe, fara nicio discriminare si doar din proprie initiativa, fara a fi obligati de cadre didactice sau de conducerea unitatii de invatamant, la concursuri scolare, olimpiade si alte activitati extrascolare organizate de unitatea de invatamant preuniversitar sau de catre terti, in palatele si cluburile elevilor, in bazele sportive si de agrement, in taberele si in unitatile conexe inspectoratelor scolare judetene, in cluburile si in asociatiile sportive scolare, cu respectarea prevederilor regulamentelor de functionare ale acestora.

De asemenea, elevii au dreptul de a primi premii si recompense pentru rezultate deosebite la activitatile scolare si extrascolare, in limita resurselor disponibile, iar elevii cu performante scolare deosebite pot promova doi ani de studii intr-un an scolar. Conducerea scolii si cadrele didactice nu pot confisca bunuri ale elevilor daca acestea nu atenteaza la siguranta personala sau a celorlalte persoane din unitatea de invatamant.

Elevii au acces in scoala, in timpul programului, fara limitari din partea conducerii precum conditionalitatea de a avea uniforma. Elevii care timp de cel putin patru saptamani nu pot participa la cursuri, din cauza unei dizabilitati sau a unor boli cronice, au dreptul de scolarizare la domiciliu sau in unitati de asistenta medical.

Citeste si:

Alte drepturi ale elevilor consemnate in noul Statut sunt: dreptul de a forma, adera si participa la grupuri, organizatii, structuri sau miscari care promoveaza interesele elevilor, inclusiv la grupuri si organizatii non-formale, economice, sociale, recreationale, culturale sau altele asemenea; dreptul de a fi ales si de a alege reprezentanti, fara nicio limitare sau influentare din partea personalului didactic sau administrativ; dreptul de a publica reviste, ziare, brosuri si alte materiale informative, precum si de a le distribui elevilor din unitatea de invatamant preuniversitar, fara obligatia unitatii de invatamant de a publica materialele. Este interzisa insa publicarea si distribuirea de materiale care aduc atingere securitatii nationale, constituie atacuri xenofobe, denigratoare sau discriminatorii.

Elevii din ciclul liceal au dreptul la protest, in afara orelor de curs, activitati care pot fi sustinute in unitatea de invatamant, la cererea grupului de initiativa, numai cu avizul Consiliului de Administratie. Aprobarea pentru desfasurarea acestor actiuni va fi conditionata de acordarea de garantii scrise oficiale ale organizatorilor sau ale parintilor ori sustinatorilor legali ai acestora, in cazul elevilor minori, cu privire la securitatea persoanelor si a bunurilor.

De asemenea, elevii au dreptul la reuniune, in afara orarului zilnic. Activitatile pot fi organizate in unitatea de invatamant preuniversitar, la cererea grupului de initiativa, numai cu aprobarea Consiliului de Administratie.

“Exercitarea dreptului la reuniune nu poate fi supusa decat acelor limitari care sunt prevazute de lege si care sunt necesare intr-o societate democratica, in interesul sigurantei nationale, al ordinii publice, pentru a proteja sanatatea si moralitatea publica sau drepturile si libertatile altora”, potrivit proiectului Statutului elevului.

In categoria drepturilor sociale de care pot beneficia elevii intra: tarif redus cu 50% pentru transportul local in comun, de suprafata, naval si subteran, precum si pentru transportul intern auto, feroviar, naval si fluvial, pe tot parcursul anului calendaristic; decontarea cheltuielilor de transport, pe baza de abonament, in cazul in care nu pot fi scolarizati in localitatea de domiciliu; decontarea sumei ce reprezinta contravaloarea a opt calatorii dus-intors pe semestru pentru elevii care care locuiesc la internat sau la gazda; burse sociale, de studiu si de merit, de performanta, precum si ajutoare sociale si financiare in diverse forme; subventie acordata de stat pentru suportarea costurilor aferente frecventarii liceului, pentru elevii provenind din grupurile socio-economice dezavantajate - “bani de liceu”, respectiv pentru suportarea costurilor aferente frecventarii invatamantului profesional, pentru toti elevii din invatamantul profesional - „bursa profesionala”.

Elevii cu cerinte educationale speciale, scolarizati in unitatile de invatamant special sau de masa, inclusiv cei scolarizati in alt judet decat cel de domiciliu, trebuie sa beneficieze de asistenta sociala constand in alocatie zilnica de hrana, cazarmanent, rechizite scolare, imbracaminte si incaltaminte, in cuantum egal cu cel pentru copiii aflati in sistemul de protectie a copilului, precum si gazduire gratuita in internate sau in centrele de asistare pentru copiii cu cerinte educationale speciale din cadrul Directiilor Generale de Asistenta Sociala si Protectia Drepturilor Copilului.

In noul Statut se mai prevede ca elevii au tarife reduse cu 75% pentru accesul la muzee, la concerte, la spectacole de teatru, de opera, de film si la alte manifestari culturale si sportive organizate de institutiile publice si pot beneficia de locuri in tabere si in scoli de vara sau iarna.

In vederea stabilirii burselor scolare, consiliile locale, respectiv consiliile judetene, stabilesc anual, prin hotarare, cuantumul si numarul burselor care se acorda din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat. Criteriile specifice de acordare a tuturor tipurilor de bursa se stabilesc anual de catre consiliile de administratie ale unitatilor de invatamant, in functie de fondurile repartizate si de rezultatele elevilor.

Noul Statut al elevului va intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial. Ministerul Educatiei precizeaza ca proiectul a fost elaborat in colaborare cu Consiliul National al Elevilor si alte organizatii reprezentative ale elevilor si este fundamentat pe respectarea valorilor comunitatii scolare si ale sistemului educational: accesul liber si gratuit la educatie de calitate, libertatea de expresie, dreptul de a beneficia in mod echitabil de resursele materiale si educationale furnizate de sistemul educational, onestitatea intelectuala, sprijinirea gandirii critice, respectarea demnitatii tuturor membrilor comunitatii scolare, respectiv deschiderea institutionala pentru schimbari constructive.

"Un statut al elevului reprezinta un demers necesar in asumarea de catre comunitatea scolara a rolului pe care trebuie sa il aiba elevii in sistemul national de educatie. Ce este important: proiectul vine atat cu drepturile, cat si cu obligatiile pe care acestia le au. Statutul a fost elaborat in intalniri succesive cu reprezentantii elevilor si imi doresc ca la finalul consultarii publice sa avem un document robust, reprezentativ pentru invatamantul preuniversitar”, a declarat ministrul Educatiei, Adrian Curaj.

Sursa foto: zsirosistvan/Shutterstock.com