"Atunci cand imaginea personala este afectata prin actiunea ilicita a unei persoane asupra alteia sau asupra unui grup de persoane, acestea din urma pot actiona in instanta, iar in baza prejudiciului suferit pot primi daune morale. Conform articolului 1357 din Codul Civil, afirmatiile jignitoare facute in spatiul public, retelele sociale facand parte din acestea, afecteaza drepturile fundamentale, iar in cazul limbajului trivial, al expresiilor indecente este lezat dreptul la imagine", afirma Cristian Deca, Legal Adviser si Mediator in cadrul Decalex Legal Solutions.

Desi cei care apeleaza la un limbaj trivial in spatiul public pot invoca libertatea de exprimare, acestia trebuie sa stie ca expresiile folosite nu pot prejudicia demnitatea, onoarea, viata particulara a unei persoane si nici dreptul la propria imagine, iar sumele pe care pot ajunge sa le plateasca sub forma de daune morale pot ajunge si la 10.000 lei. O decizie recenta a Tribunalului Braila obliga paratul sa plateasca reclamantei aceasta suma dupa ce acesta a postat pe Facebook mesaje si afirmatii despre profilul moral al apelantei, afirma acesta.

De ce nu ar trebui sa postezi pe Facebook biletul de avion

De ce nu ar trebui sa postezi pe Facebook biletul de avion

"In ceea ce priveste sumele pe care paratii le pot achita apelantilor in situatii similare, Curtea Europeana a Drepturilor Omului prevede faptul ca despagubirile trebuie sa prezinte un raport rezonabil de proportionalitate cu atingerea adusa reputatiei, avand in vedere, totodata, gradul de lezare a valorilor sociale ocrotite, intensitatea si gravitatea atingerii aduse. Reclamantii se pot constitui parte civila, iar pentru aceasta trebuie sa indeplineasca conditiile generale ale raspunderii civile delictuale: sa existe prejudiciul, fapta ilicita, raportul de cauzalitate intre fapta ilicita si prejudiciu, sa existe vinovatia", a spus Cristian Deca.

Citeste si:

Un aspect important de mentionat este efortul Comisiei Europene si al jucatorilor IT (Facebook, Twitter, YouTube si Microsoft) menit sa combata raspandirea discursului de ura din mediul online in Europa. Discursul de ura, asa cum este el definit prin Decizia-cadru 2008/913 /JHA, reprezinta orice comportament care incita publicul la violenta sau ura impotriva unui grup de persoane sau a unui membru al grupului, prin referire la rasa, culoare, religie, descendenta sau origine nationala sau etnica.

Astfel, la 31 mai 2016 a fost lansat Codul de Conduita referitor la discursul de ura in mediul online. Angajamentele pe care companiile IT si le iau astfel incat discursul de ura sa nu fie raspandit sunt legate, intre altele, de: aplicarea unor proceduri clare si eficiente de revizuire a discursurilor de ura in cadrul propriilor platforme, astfel incat acestea sa poate elimina sau dezactiva accesul la astfel de continut, revizuirea notificarilor valide privind discursul de ura in mai putin de 24 de ore si dezactivarea acestuia, daca este necesar, educarea utilizatorilor cu privire la tipurile de continut interzise si a celor acceptate in cadrul comunitatii, semnalarea continutului care incita la violenta si promovarea acestora prin intermediul unor parteneriate cu ONG-uri, de exemplu, identificarea si promovarea initiativelor noi care sustin programele educationale referitoare la gandirea critica.

Sursa foto: Sursa Foto: Pixabay